Integroidaan mobiili!
Tiedätkö mikä on RFID? Entä NFC? Onko sinulla bussikortti? Tai oletko koskaan piipannut, kun kassalla on unohtunut hälytin kiinni ostokseesi? No nyt tiedät…
RFID tarkoittaa radiotaajuista etätunnistusta. Muun muassa juuri vaatteissa, junissa ja rullakoissa on tunnisteita ollut jo pitkään ja täten kyseessä ei ole mikään uusi keksintö. NFC on puolestaan RFID:n alalaji, eli Near Field Communiction. Kun RFID:n etäluvulla päästään hyvin pitkiin lukuetäisyyksiin, niin NFC:ssä tyydytään muutaman sentin matkoihin.
No miksi mobiili-ukkeli näistä radiotekniikoista höpisee – ainakaan mainonnan yhteydessä? Ajatellaanpas tuo kaupan esimerkki, eli menet (varastettujen) vaatteiden kanssa portin läpi ja summeri alkaa soida. Pian täti kuuluttaa, että: ”Pahoittelemme aiheetonta hälytytystä kassalla kolme”. Mitäs jos… Niin, sinulla olisi vaikka takataskussasi RFID sirullinen kanta-asiakaskortti ja astelet vaatekauppaan sisään jonkin portin läpi. Saat puhelimeesi notifikaation applikaatioon tai tekstiviestitse, että: ”Tervetuloa Atte, tässä on sinua kiinnostava tarjous”. Samalla minun tietoni siirtyvät minua palvelevalle myyjälle ja hän näkee kokoni omalta padiltään. Ennen minun aikaani ruokakaupat olivat tiskejä, joissa tädit seisoivat essut päällä ja he tunsivat kaikki asiakkaansa. Se on palvelukokemus, kun Kylli-täti tietää juuri mitä ostit viimeksi ja osaa melkeinpä koota ostoskorisi sinun puolesta. Mitäpä, jos tuo takataskussasi oleva kortti kertoo nykypäivän Kylli-tädille saman asian?
Nämä tarvitaan RFID-etälukuun. Katso RFID Handbook.
Teimme edustamani yrityksen kanssa samaa tekniikkaa hyödyntäen erääseen tapahtumaan vastaavan ratkaisun. Asiakkaat saivat rekkaroinnissa rintaansa nimikortin, jossa oli RFID-siru. Kun asiakas käveli tapahtuma-alueelle hänelle pamahti viesti puhelimeen, jossa hänet toivotettiin nimellä tervetulleeksi ja näytettiin päivän agenda. Kun asiakas jatkoi luentosaliin, niin ovella hänet taas tunnistettiin ja hänet toivotettiin tekstarilla tervetulleeksi juuri tälle nimenomaiselle luennolle. Samassa annettiin hänelle ohjeet lähettää kysymyksiä puhujille ja antaa arvio puhujasta esityksen jälkeen.
Käyttäjäkokemus tapahtumakävijöillä oli varmaan aika mielekäs, voisin kuvitella näin ainakin saamamme palautteen perusteella. Samoin tapahtuman järjestäjä sai erittäin arvokasta tietoa siitä, että ketkä heidän asiakkaistaan olivat kiinnostuneita mistäkin luennosta.
Noh, OK, tämä oli yksittäinen esimerkki, mutta laajennetaan tämä kanta-asiakkuusjärjestelmiin. Tämä vanhahko kotikutoisen oloinen mainosvideo kuitenkin kertoo samaa tarinaa minun kanssani: http://www.youtube.com/watch?v=md9rZ4zDbwo
No entäs NFC?
NFC antaa taas toisenlaiset mahdollisuudet kuin RFID, vaikkakin on kyse sen alalajista. NFC:ssä siis lukuetäisyys on muutamia senttejä ja täten kuluttajan on tietoisesti luettava kohde. Monissa puhelimissa alkaa olla NFC-lukijat ja tämän avulla voidaan puhelinta käyttää lukijana esimerkiksi printti- ja ulkomainosten jatkeena. Tämä ei sinällään tuo paljoakaan uutta QR-koodeihin verrattuna kuin sen, että lukeminen on nopeampaa, eikä vaadi koodinlukuun vakaata kättä. MUTTA mikä sitten taas on kiinnostavaa, on lompakon korttien vieminen puhelimen NFC:n taakse. Elisan lompakko on ensiaskel tähän suuntaan, mutta jos emme halua perustaa pankkia, niin voisimme aloittaa kevyemmin. Puhelimen NFC:n avulla puhelimen applikaatiot voidaan integroida ulkomaailman kanssa. Tökkää puhelimella tähän seinään ja viiteen muuhun seinään, niin olet suorittanut kaupunkisuunnistuksen aakkoset ja saat palkinnoksi tällä kupongilla pyttipannun Zetorista. Mielikuvitus on vain rajana!
Elisa Lompakko
Perinteisessä verkkomainonnassa joissain kampanjoissa asiakasta ohjataan sivustolta toiselle ja seuranta onnistuu keksien avulla. Nyt tämä voidaan tehdä ihan fyysisessä maailmassa ja asiakasta voidaan ohjata liikkeestä toiseen. Tiedot tallentuvat, Big Data lisääntyy, asiakaskokemus paranee, spämmi vähenee kun viestintä on kohdentuvampaa ja kaikki olemme iloisempia (äly)luurien käyttäjiä!
LÄHTEET:
RFID Hankbook http://rfid-handbook.de/about-rfid.html
16.08.2024
Mittaa edes tätä!
Luova televisiomainos tai tykätty videoklippi somessa - tärkeitä keinoja rakentaa yrityksen brändiä ja saada yritys asiakkaiden ajatuksiin. Pidetty mainos tarkoittaa tunnistettua tuotetta ja yritystä! Tuloksellisen liiketoiminnan kannalta on myös ymmärrettävä sisältöjen toimivuus yrityksen omien tavoitteiden näkökulmasta, ja miten mitata onnistumista. Kokosimme tähän artikkeliin markkinoinnin ammattilaisten ajatuksia mittaamisen minimaalisesta työkalupakista: mitä kannattaa huomioida mittareiden valinnassa, mitä datan lähteitä tyypillisesti tarvitaan, ja mitä asioita ei mittaamalla suoraan havaitse.
lue lisää09.08.2024
Missä menet Retail media?
IAB Europen (2024) päivitetyn arvion mukaan Retail mediaan käytettävät investoinnit tulevat kasvamaan lähes 22:een miljardiin euroon vuoteen 2026 mennessä. Retail median kasvu Euroopassa vuodesta 2022 vuoteen 2023 arvioidaan olleen +30,2% samalla kun digitaalinen mainosmarkkina kasvoi +11.1%. Viime vuosina vahvaa kasvua osoittaneet video- ja sosiaalisen median mainonta kasvoivat niin ikään 20.9% ja 18.2%, josta saammekin kontekstin Retail median kulmaluvulle.
lue lisää02.07.2024
IAB Studio: Nostemediasta YOC - Digimarkkinan muutokset ja mahdollisuudet
IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa studiossa Pasin kanssa ovat YOC / Nostemedian Harri Virtanen ja Antti Kaiponen. Tässä jaksossa sukellamme digitaalisen mainonnan ajankohtaisiin trendeihin ja kuulemme Nostemedian perustamisesta, kasvusta ja muuttumisesta YOC:iksi.
lue lisää01.07.2024
IAB Jäsenesittely: Emmi Vilkanen ja SeenThis
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Emmi Vilkanen ja SeenThis
lue lisää