Icon
Integroidaan mobiili! IABlogi

Integroidaan mobiili!

28.11.2013 | Atte Kniivilä

Tiedätkö mikä on RFID? Entä NFC? Onko sinulla bussikortti? Tai oletko koskaan piipannut, kun kassalla on unohtunut hälytin kiinni ostokseesi? No nyt tiedät…

RFID tarkoittaa radiotaajuista etätunnistusta. Muun muassa juuri vaatteissa, junissa ja rullakoissa on tunnisteita ollut jo pitkään ja täten kyseessä ei ole mikään uusi keksintö. NFC on puolestaan RFID:n alalaji, eli Near Field Communiction. Kun RFID:n etäluvulla päästään hyvin pitkiin lukuetäisyyksiin, niin NFC:ssä tyydytään muutaman sentin matkoihin.

No miksi mobiili-ukkeli näistä radiotekniikoista höpisee – ainakaan mainonnan yhteydessä? Ajatellaanpas tuo kaupan esimerkki, eli menet (varastettujen) vaatteiden kanssa portin läpi ja summeri alkaa soida. Pian täti kuuluttaa, että: ”Pahoittelemme aiheetonta hälytytystä kassalla kolme”. Mitäs jos… Niin, sinulla olisi vaikka takataskussasi RFID sirullinen kanta-asiakaskortti ja astelet vaatekauppaan sisään jonkin portin läpi. Saat puhelimeesi notifikaation applikaatioon tai tekstiviestitse, että: ”Tervetuloa Atte, tässä on sinua kiinnostava tarjous”. Samalla minun tietoni siirtyvät minua palvelevalle myyjälle ja hän näkee kokoni omalta padiltään. Ennen minun aikaani ruokakaupat olivat tiskejä, joissa tädit seisoivat essut päällä ja he tunsivat kaikki asiakkaansa. Se on palvelukokemus, kun Kylli-täti tietää juuri mitä ostit viimeksi ja osaa melkeinpä koota ostoskorisi sinun puolesta. Mitäpä, jos tuo takataskussasi oleva kortti kertoo nykypäivän Kylli-tädille saman asian?

Nämä tarvitaan RFID-etälukuun. Katso RFID Handbook.

Teimme edustamani yrityksen kanssa samaa tekniikkaa hyödyntäen erääseen tapahtumaan vastaavan ratkaisun. Asiakkaat saivat rekkaroinnissa rintaansa nimikortin, jossa oli RFID-siru. Kun asiakas käveli tapahtuma-alueelle hänelle pamahti viesti puhelimeen, jossa hänet toivotettiin nimellä tervetulleeksi ja näytettiin päivän agenda. Kun asiakas jatkoi luentosaliin, niin ovella hänet taas tunnistettiin ja hänet toivotettiin tekstarilla tervetulleeksi juuri tälle nimenomaiselle luennolle. Samassa annettiin hänelle ohjeet lähettää kysymyksiä puhujille ja antaa arvio puhujasta esityksen jälkeen.

Käyttäjäkokemus tapahtumakävijöillä oli varmaan aika mielekäs, voisin kuvitella näin ainakin saamamme palautteen perusteella. Samoin tapahtuman järjestäjä sai erittäin arvokasta tietoa siitä, että ketkä heidän asiakkaistaan olivat kiinnostuneita mistäkin luennosta.

Noh, OK, tämä oli yksittäinen esimerkki, mutta laajennetaan tämä kanta-asiakkuusjärjestelmiin. Tämä vanhahko kotikutoisen oloinen mainosvideo kuitenkin kertoo samaa tarinaa minun kanssani: http://www.youtube.com/watch?v=md9rZ4zDbwo

No entäs NFC?

NFC antaa taas toisenlaiset mahdollisuudet kuin RFID, vaikkakin on kyse sen alalajista. NFC:ssä siis lukuetäisyys on muutamia senttejä ja täten kuluttajan on tietoisesti luettava kohde. Monissa puhelimissa alkaa olla NFC-lukijat ja tämän avulla voidaan puhelinta käyttää lukijana esimerkiksi printti- ja ulkomainosten jatkeena. Tämä ei sinällään tuo paljoakaan uutta QR-koodeihin verrattuna kuin sen, että lukeminen on nopeampaa, eikä vaadi koodinlukuun vakaata kättä. MUTTA mikä sitten taas on kiinnostavaa, on lompakon korttien vieminen puhelimen NFC:n taakse. Elisan lompakko on ensiaskel tähän suuntaan, mutta jos emme halua perustaa pankkia, niin voisimme aloittaa kevyemmin. Puhelimen NFC:n avulla puhelimen applikaatiot voidaan integroida ulkomaailman kanssa. Tökkää puhelimella tähän seinään ja viiteen muuhun seinään, niin olet suorittanut kaupunkisuunnistuksen aakkoset ja saat palkinnoksi tällä kupongilla pyttipannun Zetorista. Mielikuvitus on vain rajana!

Elisa Lompakko

Perinteisessä verkkomainonnassa joissain kampanjoissa asiakasta ohjataan sivustolta toiselle ja seuranta onnistuu keksien avulla. Nyt tämä voidaan tehdä ihan fyysisessä maailmassa ja asiakasta voidaan ohjata liikkeestä toiseen. Tiedot tallentuvat, Big Data lisääntyy, asiakaskokemus paranee, spämmi vähenee kun viestintä on kohdentuvampaa ja kaikki olemme iloisempia (äly)luurien käyttäjiä!

LÄHTEET:

RFID Hankbook http://rfid-handbook.de/about-rfid.html

22.03.2024

IAB Studio: IAB Finlandin kulissien takana - Haastattelussa Antti Kallio ja Pasi Raassina

Tässä jaksossa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Antti Kallio ja IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina paljastavat henkilökohtaisia digitaalisia suosikkejaan - mistä podcasteista he saavat inspiraationsa, mitkä uutissivustot pitävät heidät ajan tasalla, ja mitä sarjoja, elokuvia tai pelejä he rakastavat rentoutuessaan.

lue lisää

07.03.2024

Ohjelmallinen Gaming 2024

Ohjelmallisessa ostamisessa Gaming eli pelimainonta on yksi tämän vuoden kiinnostavimpia aiheita. Uutta inventaaria mainospaikoille on kertynyt runsaasti ja myös kohderyhmien osalta on monenlaista kattavuutta. Minun oli ilo haastatella RTL AdAlliancen asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa aiheesta. Itse toimin ohjelmallisena asiantuntijana Kinessolla (IPG Mediabrands). Päätimme yhdessä Aleksin kanssa koostaa kaikille uutuutta huokuvan gaming aiheen ympärille key pointit.

lue lisää

05.03.2024

Mainostajat ja toimistot mainonnan hiilijalanjäljillä

Digitalisaation ja mainonnan alati kasvavassa maailmassa on yhä tärkeämpää keskittyä vastuullisuuteen. Tämä artikkeli tarjoaa ohjeistuksen siitä, miten yritykset voivat lähteä liikkeelle mainonnan hiilijalanjäljen kanssa.

lue lisää

28.02.2024

Pelimainonnan myytinmurtajat

Pelimainonta on nopeasti muuttumassa yhdeksi dynaamisimmista ja monipuolisimmista mainonnan muodoista, rikkoen perinteisiä käsityksiä ja avaten uusia ovia mainostajille eri toimialoilla. Viimeaikaiset tutkimukset ja tilastot haastavat vallalla olevat myytit, kuten käsityksen siitä, että gaming mainonta tavoittaa vain nuoria miehiä. Todellisuudessa casual gaming tai ajanvietepelaaminen on noussut pelaamisen suosituimmaksi muodoksi, joka tavoittaa laajasti eri ikäryhmiä ja sukupuolia. Yli 80%:n suomalaisista pelaa digitaalisia pelejä. Mainonnan strateginen sijoittelu peliympäristöihin tarjoaa brändeille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa oman kohderyhmänsä. Tämä artikkeli purkaa yleisimpiä myyttejä pelimainonnasta, valottaen sen todellista potentiaalia ja monipuolisuutta markkinointikanavana. Kanavana joka kykenee tavoittamaan ja sitouttamaan kohderyhmiä uudella ja innovatiivisella tavalla.

lue lisää