
IAB:n verkkosivu-uudistus ”toimii”
IAB uudisti verkkosivunsa kuluvan vuoden maaliskuussa. Sivustouudistuksen tavoitteita oli muun muassa vähentää sähköpostiliikennettä IAB-toimiston ja jäsenkunnan välillä sekä tarjota entistä enemmän näkyvyyttä jäsenyrityksille. Tavoitteena oli myös tehdä jäsenkunnalle tärkeistä sisällöistä helpommin löydettäviä, ja sitä varten jäsenille toteutettiin oma osio.
Jäsenistölle teetetyn palautekyselyn tuloksista selvisi, että noin puolet vastaajista oli jo hyödyntänyt jäsenosion toiminnallisuuksia.
Kyselyn mukaan uuden verkkosivuston ilme on miellyttävänä silmälle sekä sisältöä pidetään ajantasaisena ja hyödyllisenä.
Käyttökokemuksia responsiivisesta käyttöliittymästä muilla päätelaitteilla kuin tietokoneella ei kyselyyn vastanneille ollut vielä kertynyt. Yleisinä kommentteina todettiin, että sivustouudistus ”toimii”!
Kyselyyn vastanneista 24 % vieraili verkkosivustolla useamman kerran kuukaudessa ja 43 % kerran kuukaudessa. Jopa 81 % piti erittäin todennäköisenä, että vierailee sivustolla vielä uudestaankin.
22.09.2023
Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua
IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.
lue lisää13.09.2023
Vaikuttajamarkkinoinnin pulssikysely: Vaikuttajamarkkinoinnin onnistumisen keskiössä arvopohjainen yhteistyö - vastuullisuus ja inhimillisyys korostuvat
Vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntäminen osana yrityksen tai organisaation muuta markkinointia ja viestintää on monipuolistunut ja käsiteltävät teemat ovat laajentuneet. Vaikuttajamarkkinointi nähdään nykyään myös merkittävänä vastuullisuusviestinnän keinona ja yritykset etsivät yhteistyökumppaniksi vaikuttajia, jotka jakavat samanlaiset arvot ja näkemykset.
lue lisää30.08.2023
IAB Finlandin datatyöryhmä kysyi alkuvuodesta markkinasta vuoden 2023 panostuskohteita
Kyselyllä halusimme selvittää, markkinointianalytiikan kontekstissa, mihin organisaatiot tulevat panostamaan vuonna 2023. Vastauksia tähän lyhyeen kyselyyn saatiin yhteensä 90 kappaletta, mainostajien edustaessa suurinta ryhmää (noin 41 %). Selvästi tärkeimmäksi panostuskohteeksi nousi vastauksissa ensimmäisen osapuolen data eli 1st party data.
lue lisää30.06.2023
Kun kaupan media kohtasi markkinan
Kaupan media on tullut Suomeen lumipalloefektin lailla maailmalla alkaneen trendin voimasta. Yhtäkkiä suomalaisten markkinointipäälliköiden sekä mediasuunnittelijoiden työpöydällä on tämä uusi, myös retail mediaksi kutsuttu kokonaisuus, joka monelle herättää enemmän kysymyksiä kuin vastauksia.
lue lisää