IAB:n kuulumisia
IAB:n vuosi 2019 on käynnistynyt kuten edellisetkin, vauhdikkaasti kasvun merkeissä. Loppuvuodesta valitun uuden hallituksen pesti on alkanut aikaansaavan yhteistyön merkeissä, keskittyen aluksi vuoden painopisteiden määrittelyyn. Pohjana suunnitteluun toimi hallituksen jäseniltä ja työryhmien vetäjiltä kerätty palaute, ja toki myös edellisen hallituksen testamentti. IAB:n hallituksen rakenne toimii hyvin jatkuvuuden kannalta. Koko hallitus ei vaihdu kerralla, joten edelliseltä kaudelta kesken jääneet asiat saadaan mukaan sujuvasti. Alla hallituksen ajatuksia alkaneen vuoden tavoitteista.
GDPR, ePrivacy ja IAB TCF
GDPR tuli voimaan kohta vuosi sitten. Takana on tyrskyjä ja suvantoja, ja edessä vielä paljon tekemistä. Yhteisömme jäsenet kaipaavat tukea ja neuvoja GDPR:n implementointiin digimarkkinoinnin arjessa. Keskeiseen rooliin nousee IAB:n yhdessä teknologiatoimijoiden, medioiden ja muiden sidosryhmien kanssa kehittämä Transparency & Consent Framework. Tuttavallisemmin TCF, joka mahdollistaa dataohjattuun mainontaan vaadittavan luvan kommunikoimisen koko teknologia-ekosysteemille. Standardin kehitystyö on jatkuvaa ja parhaillaan odottelemme kokonaan uuden version valmistumista. IAB auttaa jäseniään TCF:n käyttöönotossa ja vastaa mielellään kaikkiin kysymyksiin. Hyvä muistaa, että konsentin kysyminen ei ole pelkästään median vastuulla, myös dataa hyödyntävän mainostajan pitää tarjota mahdollisuus konsentin antamiseen tai datan käytön kieltämiseen.
Dataohjatun markkinoinnin kasvun vauhdittaminen
Koemme, että meillä Suomessa on erittäin hyvät mahdollisuudet tehdä maailman parasta dataohjattua markkinointia. Suomi on ollut edelläkävijä datan keräämisessä ja hyödyntämisessä. Uskallan väittää, että tässä maassa on kehitetty väkilukuun suhteutettuna enemmän datatekkiä ja palveluita kuin missään muualla. Haluamme tukea markkinan kehitystä tällä osa-alueella koska uskomme, että se kasvattaa jäsentemme markkinoinnin tuloksellisuutta ja myyntiä. Dataohjattu markkinointi ja itse datamarkkina kaipaavat lisää läpinäkyvyyttä ja yhteisiä pelisääntöjä datan keräämisen, hyödyntämisen ja käsittelyn osalta. Ja me kaikki tarvitsemme koko ajan lisää osaamista. Nämä asiat nousevat edistettäviksi yhdessä IAB:n työryhmien kanssa alkaneen vuoden aikana.
IAB:n toiminta
Edellä mainittujen teemojen lisäksi IAB haluaa olla entistäkin näkyvämpi vaikuttaja koko markkinalla. Yhteisömme tuottaa upeita koko toimialaa auttavia oppaita, tapahtumia ja koulutuksia. Ei pidetä kynttilää vakan alla, vaan jaetaan digitaalisen markkinointiviestinnän kehityksen ilosanomaa kaikilla rintamilla!
Ja viimeisenä toki se kaikista tärkein asia. Meidän pitää löytää IAB:n johtoon tulevaisuuteen katsova yhteisön kehittäjä jatkamaan Birgitan upeaa työtä. Jos sinulla on mielessä pestiin sopiva henkilö, vinkkaa heti, hakuaika päättyy maaliskuun lopussa.
Toivottavasti nähdään kevään IAB -tapahtumissa!
Petri Kokkonen
IAB Finland Ry hallituksen puheenjohtaja
Kirjoittaja Petri Kokkonen työskentelee Relevant Digitalin toimitusjohtajana ja on IAB:n hallituksen jäsen.
23.04.2024
IAB Studio: Retail Media - Suomi vs. Eurooppa 1/2
IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa Miran vieraana on retail media työryhmän puheenjohtajat, Sami Hiirsalmi SOK Smart Marketingilta ja Mari Riipinen Dagmarilta
lue lisää23.04.2024
IAB Studio: Retail Median mahdollisuudet ja tulevaisuuden näkymät 2/2
IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa Miran vieraana on retail media työryhmän puheenjohtajat, Sami Hiirsalmi SOK Smart Marketingilta ja Mari Riipinen Dagmarilta
lue lisää08.04.2024
IAB Jäsenesittely: Superlines ja Jere Meriluoto
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Superlines ja Jere Meriluoto
lue lisää05.04.2024
High Impact ja video valtaavat perinteiset display mainonnan muodot
Digitaalinen mainonta kokee murroksen, kun useat merkittävät toimijat siirtävät budjettejaan pois perinteisistä display-mainosmuodoista. Samaan aikaan kasvaa tarve mainosmuodoille, jotka tarjoavat brändeille parempaa vaikuttavuutta, laajempia mainospintoja ja mahdollisuuden mitata kampanjoiden vaikuttavuutta (attention). Siirtyminen kohti high impact ja videopohjaisia mainoksia merkitsee myös irtautumista perinteisistä kampanjoiden mittaus- ja vaikutusmetriikoista.
lue lisää