Icon
IAB:n kuu­lu­mi­sia IA­Blo­gi

IAB:n kuulumisia

15.03.2019 | Petri Kokkonen

IAB:n vuosi 2019 on käynnistynyt kuten edellisetkin, vauhdikkaasti kasvun merkeissä. Loppuvuodesta valitun uuden hallituksen pesti on alkanut aikaansaavan yhteistyön merkeissä, keskittyen aluksi vuoden painopisteiden määrittelyyn. Pohjana suunnitteluun toimi hallituksen jäseniltä ja työryhmien vetäjiltä kerätty palaute, ja toki myös edellisen hallituksen testamentti. IAB:n hallituksen rakenne toimii hyvin jatkuvuuden kannalta. Koko hallitus ei vaihdu kerralla, joten edelliseltä kaudelta kesken jääneet asiat saadaan mukaan sujuvasti. Alla hallituksen ajatuksia alkaneen vuoden tavoitteista.

GDPR, ePrivacy ja IAB TCF

GDPR tuli voimaan kohta vuosi sitten. Takana on tyrskyjä ja suvantoja, ja edessä vielä paljon tekemistä. Yhteisömme jäsenet kaipaavat tukea ja neuvoja GDPR:n implementointiin digimarkkinoinnin arjessa. Keskeiseen rooliin nousee IAB:n yhdessä teknologiatoimijoiden, medioiden ja muiden sidosryhmien kanssa kehittämä Transparency & Consent Framework. Tuttavallisemmin TCF, joka mahdollistaa dataohjattuun mainontaan vaadittavan luvan kommunikoimisen koko teknologia-ekosysteemille. Standardin kehitystyö on jatkuvaa ja parhaillaan odottelemme kokonaan uuden version valmistumista. IAB auttaa jäseniään TCF:n käyttöönotossa ja vastaa mielellään kaikkiin kysymyksiin. Hyvä muistaa, että konsentin kysyminen ei ole pelkästään median vastuulla, myös dataa hyödyntävän mainostajan pitää tarjota mahdollisuus konsentin antamiseen tai datan käytön kieltämiseen.

Dataohjatun markkinoinnin kasvun vauhdittaminen

Koemme, että meillä Suomessa on erittäin hyvät mahdollisuudet tehdä maailman parasta dataohjattua markkinointia. Suomi on ollut edelläkävijä datan keräämisessä ja hyödyntämisessä. Uskallan väittää, että tässä maassa on kehitetty väkilukuun suhteutettuna enemmän datatekkiä ja palveluita kuin missään muualla. Haluamme tukea markkinan kehitystä tällä osa-alueella koska uskomme, että se kasvattaa jäsentemme markkinoinnin tuloksellisuutta ja myyntiä. Dataohjattu markkinointi ja itse datamarkkina kaipaavat lisää läpinäkyvyyttä ja yhteisiä pelisääntöjä datan keräämisen, hyödyntämisen ja käsittelyn osalta. Ja me kaikki tarvitsemme koko ajan lisää osaamista. Nämä asiat nousevat edistettäviksi yhdessä IAB:n työryhmien kanssa alkaneen vuoden aikana.

IAB:n toiminta

Edellä mainittujen teemojen lisäksi IAB haluaa olla entistäkin näkyvämpi vaikuttaja koko markkinalla. Yhteisömme tuottaa upeita koko toimialaa auttavia oppaita, tapahtumia ja koulutuksia. Ei pidetä kynttilää vakan alla, vaan jaetaan digitaalisen markkinointiviestinnän kehityksen ilosanomaa kaikilla rintamilla!

Ja viimeisenä toki se kaikista tärkein asia. Meidän pitää löytää IAB:n johtoon tulevaisuuteen katsova yhteisön kehittäjä jatkamaan Birgitan upeaa työtä. Jos sinulla on mielessä pestiin sopiva henkilö, vinkkaa heti, hakuaika päättyy maaliskuun lopussa.

Toivottavasti nähdään kevään IAB -tapahtumissa!

Petri Kokkonen
IAB Finland Ry hallituksen puheenjohtaja

Kirjoittaja Petri Kokkonen työskentelee Relevant Digitalin toimitusjohtajana ja on IAB:n hallituksen jäsen.

blogidigimarkkinointisisältömarkkinointiiabfinlandpodcastdatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontaDingledigimainonta

09.05.2025

IAB Studio: Pelimainonnan myytit murskaksi osa2

Onko pelimainonta vaikeaa, kallista tai liian erikoistunutta? Tässä IAB Finlandin podcast-jaksossa pureudumme pelimainontaan liittyviin käytännön myytteihin ja uskomuksiin. Kuka tekee, miten tehdään – ja mitä kaikkea oikeasti voi mitata?

lue lisää

02.05.2025

IAB Studio: Pelimainonnan myytit murskaksi osa1

Tässä IAB Finlandin podcastjaksossa pureudumme pelimainonnan ympärillä pyöriviin sitkeisiin myytteihin ja selvitämme, mikä pitää oikeasti paikkansa. Studiossa äänessä Aleksi Ylitalo RTL AdAlliancelta, Janna Laiho Azerionilta, Patrik Hautala GroupM:ltä – napakalla otteella ja rennolla fiiliksellä.

lue lisää

28.04.2025

IAB Jäsenesittely: Broman Group Oy ja Seppo Niemelä

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Broman Group Oy ja Seppo Niemelä

lue lisää

25.04.2025

KonversiO-Optimistit: Näin suomalaiset käyttävät mediaa

KonversiO-Optimistit sukeltaa syvälle suomalaisen mediankäytön, hinnoittelun ja markkinointistrategioiden ytimeen – pohjoismaisessa kontekstissa. Tässä jaksossa pohditaan, mitä iso B2C-mainostaja oikeasti tarvitsee mediatoimistokilpailutuksessa menestyäkseen ja miten erottautua älykkäästi markkinassa, jossa data, asiakasymmärrys ja tekoäly kohtaavat käytännön tekemisen.

lue lisää