Icon
Viestit kotisi ulkopuolella IABlogi

Viestit kotisi ulkopuolella

19.08.2018 | Tuomas Ylevä, Keskisuomalainen

Digital out of home (DOOH) eli ulkomainonta valtaa media-alaa nopeasti. Nimi DOOH juontaa juurensa kodin ulkopuolisesta viestimisestä. Erilaisia diginäyttöjä alkaa olla useissa eri paikoissa, joissa ihmiset liikkuvat. Näyttöjä voi olla esimerkiksi teiden varsilla, kauppakeskuksissa, huoltoasemilla tai vaikkapa joukkoliikennevälineissä. Mitä enemmän ihmisiä näkee näytön, sen tehokkaampi se yleensä on. Tällöin myös näytöllä oleva viesti huomataan paremmin.

Itse olen työskennellyt mediamyynnissä noin kymmenen vuotta. Ulkomainontaan aloin perehtyä enemmän viime vuoden aikana ja työskentelen nyt kokonaisvaltaisesti ulkomainontaan liittyvän myynnin parissa. Perinteiseen printtimainontaan verrattuna ulkomainonta on enemmän aikaan ja paikkaan kohdennettua. Ulkonäyttöjen viestit voidaan siis määritellä ajallisesti ja paikallisesti. Esimerkiksi lounasaikaan näytöillä voi pyöriä lounastarjouksia tai sama mainos voi olla eri paikkakuntien näytöillä eri aikaan. Viestit saadaan näytöille nopeasti ja niitä pystytään vaihtamaan myös ripeästi.

Diginäytöissä pyörivät viestit ovat yleensä lyhyitä kestoltaan, mutta toistomäärät ovat suuria. Useilla näyttökerroilla pyritään optimoimaan se, että mahdollisimman moni ihminen huomaa viestin. Viestit sisältyvät luuppiin, joka on normaalisti joitakin minuutteja kestävä. Luupissa on useita eri viestejä, jotka ovat kestoltaan joitakin kymmeniä sekunteja.

Yhä useampi mainostaja käyttää viestintäänsä ulkomainosnäyttöjä. Näytöillä pyörii usein esimerkiksi tarjous- ja brändimainontaa. Kohderyhmä on laaja, sillä näyttöjen ohi kulkee ihmisiä laidasta laitaan. Toki näyttöjen sijainnilla pystytään kohderyhmään jonkin verran vaikuttamaan. Esimerkiksi jääkiekko-ottelussa oleva näyttö tavoittaa melko varmasti jääkiekosta ja urheilusta kiinnostuneet. Näytöillä voi pyöriä mainonnan lisäksi myös tiedotteita ja uutisia, jotka rikastuttavat näytön sisältöä.

Suomessa alalla toimii useita yrityksiä. Yritysten lisäksi myös monilla seuroilla on diginäyttöjä. Näyttötaulujen omistajat eivät aina myy sisältöä tauluilleen itse, vaan jokin ulkopuolinen toimija hoitaa mediamyynnin. Joillain yrityksillä tauluja on omistuksessaan vain yksi tai muutama, kun taas jotkut omistavat useita näyttöjä ympäri Suomen. Mitä kattavampi diginäyttöverkosto on, sen houkuttelevampi se on valtakunnallisille toimijoille, jotka näytöillä viestivät.

Ulkomainonta erottuu selkeästi muusta perinteisemmästä mediasta melko isoilla kasvuluvuilla. Ala on edelleen melko nuorta ja se selittää osaksi isot myynnin nousut. Lisäksi yhä useammat mainostajat ovat kiinnostuneita DOOH:ista ja jo vuonna 2014 TNS Expressin mukaan 50 isoimmasta media-asiakkaasta 86 % käytti ulkomainontaa. Oman kokemukseni mukaan markkinoilla on edelleen valtavasti potentiaalia kasvattaa ulkomainonnan kasvua, joten tässä kelkassa kannattaa olla mukana. Oikeastaan jokainen asiakas on ollut DOOH:ista kiinnostunut, jotka olen tavannut viimeisen vuoden aikana. Tästä on hyvä jatkaa.

Kirjoittaja Tuomas Ylevä työskentelee Mediatalo Keskisuomalaisessa kehitysjohtajana.

Lue myös Keskisuomalaisen aiempi kirjoitus:
Yksi on varmaa mediamyynnissä

17.06.2021

Tuore tutkimus paljastaa, mitä mainostajat toivovat digiulkomainonnalta

Digiulkomainonnan työryhmä toteutti kyselyn markkinaan tavoitteena kartoittaa mainostajien tarpeita sekä toiveita, jotta voimme kehittää digitaalisesta ulkomainonnasta yhä toimivampaa.

lue lisää

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää

14.06.2021

Mitä kohderyhmiä eri somekanavissa tavoittaa?

IAB Finlandin sosiaalisen median trendityöryhmä kirjoittaa vuoden 2021 aikana mainostajille suunnatun blogisarjan sosiaalisen median trendeistä. Toisessa osassa tarkastellaan eri somekanavien tavoittavia kohderyhmiä.

lue lisää

09.06.2021

Kaupan media auttaa mainostajia vaikeinakin aikoina ja ui mediamarkkinassa vastavirtaan

Maailman suurimmat mediayhtiöt ovat tällä hetkellä kauppoja. Amazonin, Krogerin, CVS:n ja Targetin kaltaiset kaupat näyttävät suuntaa markkinoinnille. Suomalaisille mainostajille kaupan media on vielä uusi tuttavuus. Olemme tutkineet kaupan median tunnettuutta Suomessa ja havainneet, että nousujohteisesta kehityksestä huolimatta sitä voitaisiin hyödyntää entistä enemmän.

lue lisää