Icon
Mitä kohderyhmiä eri somekanavissa tavoittaa? IABlogi

Mitä kohderyhmiä eri somekanavissa tavoittaa?

14.06.2021 | Riina Peltonen, Sosiaalisen median trendiryhmä

IAB Finlandin sosiaalisen median trendityöryhmä kirjoittaa vuoden 2021 aikana mainostajille suunnatun blogisarjan sosiaalisen median trendeistä. Toisessa osassa tarkastellaan eri somekanavien tavoittavia kohderyhmiä.

Facebook, Instagram, LinkedIn, YouTube, Twitter, Snapchat, Pinterest ja TikTok – lista on pitkä ja sisältää ainoastaan Suomen käytetyimmät somekanavat. Sosiaalisen median kanavaviidakossa on välillä vaikea valita oikeaa kanavaa tai kanavia, jotka tavoittavat parhaiten sen kohderyhmän, jota brändi tai yritys haluaa puhutella.

Tähän blogiin olemme koonneet listan merkittävimmistä somekanavista sekä niiden kautta tavoitettavista potentiaalisista kohderyhmistä. Huomioithan, että somekanavien kautta tavoitettavan kohderyhmän koko on todellisuudessa ilmoitettua pienempi – etenkin, jos kampanjan pituus on lyhyt. Eri somekanavat raportoivat käyttäjämääränsä usein rekisteröityinä käyttäjinä, jotka eivät välttämättä käytä sovellusta päivittäin eikä välttämättä edes viikoittain.


Facebook

Kaikkien somekanavien äidiksikin kutsuttu Facebook julkaistiin vuonna 2004. Kanavan perustajat olivat yliopisto-opiskelijoita, samoin sen ensimmäiset käyttäjät. Kanavan käyttäjäprofiili on kokenut valtavan muutoksen 17-vuotisen historiansa aikana. Facebookin käyttäjäprofiili on vanhentunut nuorten siirtyessä käyttämään aktiivisemmin muita somekanavia.

Vallitseva, mutta virheellinen käsitys on, että Facebookista tavoittaa nykyisin ainoastaan yli 35-vuotiaiden ikäryhmää. Kanavan 2,8 miljoonaan käyttäjään mahtuu kuitenkin lähes miljoona alle 35-vuotiasta käyttäjää Suomessa. Älä siis automaattisesti jätä Facebookia pois, kun haluat tavoitella esimerkiksi 18–34-vuotiaita.

LinkedIn

LinkedIn on kasvattanut suosiotaan viime vuosien aikana. Viidessä vuodessa kanavan käyttäjämäärä on kivunnut 900 000 käyttäjästä 1,4 miljoonaan käyttäjään. Kanavan kautta tavoittaakin jo noin 40% suomalaisista työikäisistä. Suurin ikäryhmä, jonka LinkedInin kautta tavoittaa ovat 25-34-vuotiaat, mutta kanava on erittäin tehokas tavoittamaan vanhempiakin käyttäjiä. 55 ikävuoden jälkeen käyttäjämäärässä ja -aktiivisuudessa on selkeä pudotus.

Instagram

Instagramin käyttäjämäärä jatkaa kasvuaan. Viimeisten parin vuoden aikana etenkin vanhempi ikäryhmä on siirtynyt käyttämään sovellusta. Instagramin käyttäjäprofiili kehittyy samansuuntaisesti kuin kuusi vuotta vanhemman Facebookin. Tällä hetkellä Instagramilla on noin 2,8 miljoonaa käyttäjää, joista edelleen suurimman käyttäjäryhmän muodostavat alle 35-vuotiaat. Huomionarvoista kuitenkin on, että yli 35-vuotiaita käyttäjiä sovelluksella on yli miljoona.

YouTube

YouTube-käyttäjiä on Suomessa noin 3,1 miljoonaa ja se onkin ollut Suomen toiseksi käytetyin verkkopalvelu jo kymmenen vuoden ajan. Käyttäjistä löytyy niin teini-ikäisiä kuin varttuneempaa väestöäkin. Päivittäisessä käytössä korostuu 16–24-vuotiaiden ikäryhmä.

Twitter

Twitteriä käyttää noin miljoona suomalaista. Twitter on virheellisesti leimaantunut yrityspäättäjien ja journalistien kanavaksi. Hiukan yllättäen Twitterin suurin käyttäjäryhmä ovat alle 35-vuotiaat.

Snapchat ja TikTok

Yleinen harhaluulo on, että kaikki Snapchatin ja TikTokin käyttäjät ovat teini-ikäisiä ja juuri 20 ikävuotta ylittäneitä nuoria. On totta, että valtaosa molempien kanavien käyttäjistä on alle 25-vuotiaita, mutta esimerkiksi Snapchatin vajaasta 1,4 miljoonasta käyttäjästä lähes puoli miljoonaa on yli 25-vuotiaita. Sekä Snapchat että TikTok kasvattavat suosiotaan ja uusia käyttäjiä tulee etenkin vanhemmista kohderyhmistä. Snapchat ja TikTok eivät missään nimessä enää ole pelkkiä nuorisokanavia.


Mikä kanavakombo kampanjaan ikinä valitaankin, oleellista on ensin ymmärtää, ovatko somekanavien käyttäjät relevanttia yleisöä juuri sinun brändillesi. Onnistuneeseen somekampanjaan tarvitaan oikeiden kanavien lisäksi myös niiden erityisominaisuudet huomioiva luova toteutus sekä välillä myös aimo annos sattumaa.

Blogin lähteinä on käytetty DNA:n teettämää Digitaaliset elämäntavat 2020 kyselytutkimusta (saatavilla täällä) sekä eri somekanavien mainostyökalujen kautta saatavilla olevaa dataa.


IAB Finlandin sosiaalisen median trendityöryhmä kirjoittaa vuoden 2021 aikana mainostajille suunnatun blogisarjan sosiaalisen median trendeistä.

Katso kaikki julkaistut osat täältä!

Tämän artikkelin kirjoitti:

Riina Peltonen (Httpool)

26.09.2025

IAB Insider: Attention pintaa syvemmältä – miksi huomio ratkaisee mediamainonnassa?

Digitaalinen mainonta elää murrosta, jossa pelkkä näkyvyys ei enää riitä. Markkinoijat ja mediatoimistot etsivät entistä tarkempia keinoja mitata, miten mainokset todella vaikuttavat yleisöön. Tässä keskustelussa nousee esiin yksi termi ylitse muiden: attention. Mutta mitä attention oikeastaan tarkoittaa, miksi se on noussut puheenaiheeksi juuri nyt ja millaista lisäarvoa se tuo mediaostamiseen?

lue lisää

23.09.2025

Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari

Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.

lue lisää

22.09.2025

Retail media selkeytyy: IAB Finlandin Retail median työryhmä määritteli alan keskeiset muodot ja hyödyt

Retail media on noussut vauhdilla yhdeksi digimarkkinoinnin puhutuimmista ilmiöistä. Se tarjoaa mainostajille mahdollisuuden tavoittaa kuluttajat suoraan ostopolun eri vaiheissa – aina myymälästä verkkosivuille ja ulkoisiin medioihin. IAB Finlandin retail median työryhmä on laatinut selkeät määritelmät alan keskeisistä muodoista (in-store, on-site ja off-site), avannut niiden hyödyt ja haasteet sekä koonnut ohjeistuksen markkinan kehittämisen tueksi.

lue lisää

12.09.2025

IAB Insider: Retail media – kuka voittaa, kun kauppa muuttuu mediataloksi?

Retail media on noussut vauhdilla markkinoinnin kuumimmaksi ilmiöksi – ja hyvästä syystä. Kun kaupat muuttuvat mediataloiksi, mainostajille avautuu uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaat aivan ostopolun ytimessä. Mutta kuka tässä pelissä lopulta voittaa, ja mitä riskejä ja haasteita liittyy datan, kanavien ja kaupallisten kumppanuuksien hallintaan? Uusimmassa IAB Insider -podcast-jaksossa sukelletaan retail median maailmaan, avataan sen merkitys suomalaiselle markkinalle ja kerrotaan, mitä jokaisen markkinoijan tulisi tehdä pysyäkseen kehityksessä mukana.

lue lisää