
Mikä ihmeen Growth Hacking?
Growth Hacking eli kasvuhakkerointi on termi, jonka ympärillä on ollut viime vuosina paljon keskustelua. Osa tuntee termin jo entuudestaan ja hyödyntää sitä osana tuloksellista markkinointia, mutta osalle tämä termi hukkuu trendisanojen viidakkoon ja sen luoma potentiaali jää hyödyntämättä. Lyhyesti avattuna Growth Hackingin tarkoitus on tähdätä kohti kasvua.
Kuva: Inturact.com
Growth Hackingin keinovalikoimassa ovat usein tavanomaisesta poikkeavat keinot sekä kombinaatiot esimerkiksi ansaittua mediaa, maksettua mediaa, jatkuvaa testaamista sekä analytiikkaa. Niukkuudella johdetun markkinoinnin lopputulemana on asiakkaiden rakastama tuote, jonka luominen ei perustu pelkkään mutuun, vaan pitkäjänteisen datan, testaamisen ja kehittämisen hyödyntämiseen.
Huomioi nämä, ennenkuin aloitat Growth Hackingin:
Yhteiset tavoitteet
Tavoitteet eivät koske ainoastaan Growth Hackeria, vaan koko organisaatiota. Tavoitteiden tulisi olla liiketoiminnalle aidosti merkittäviä ja yhteydessä strategiaan. Growth Hackingin omistajuus on ensisijaista.
Organisaatiokulttuuri
Growth hacking edellyttää uudenlaista ajattelutapaa. Onnistuakseen Growth Hackingin on oltava osa yrityksen dna:ta ja organisaatiokulttuuria. Hitaat sisäiset prosessit, varmistelut ja hyväksymisten odottelut varmistavat sen, että kulttuuri ei ole valmis Growth Hackingille.
Datalla johdettu asiakasymmärrys
Datalla leikkiminen ei riitä, vaan se on nostettava kaiken keskiöön. Reaaliaikaista käyttäytymisdataa hyödyntämällä rakennetaan parempaa asiakasymmärrystä ja asiakaskokemuksia. Dataa, alustoja ja prosesseja on kyllä saatavilla ihan jokaiselle budjettiin katsomatta, mutta fokus tulisi olla kasvussa ja jatkuvassa asiakaskokemuksen mittaamisessa ja kehittämisessä sekä halussa palvella paremmin kuin kukaan muu.
Growth Hackerit ovat markkinoinnin staroja, joiden rooli liiketoiminnan kasvun ajureina on merkittävä. He ovat luovia, mutta analyyttisia ihmisiä, joiden tehtävänä on luoda uusia kannattavia prosesseja niukoilla resursseilla luovuutta unohtamatta. Yhteistä heille on kiinnostus teknologioita kohtaan, keskeisten markkinointitrendien ymmärrys, kyky hyödyntää dataa jouhevasti sekä kyky tuottaa luovia ratkaisuja niukoilla resursseilla. Yhteistä on myös omistajuus prosessista. He tulevat olemaan tulevaisuuden markkinoinnin kärkinimiä.
Kirjoittaja Taru Laurila toimii Dinglen markkinointipäällikkönä. Hänen intohimonsa ovat elokuvat, vahvat brändit ja markkinoinnin uudet ilmiöt. Tarun löytää Twitteristä nimellä @tarulaurila
Lue myös Tarun aiemmat kirjoitukset:
Kun martech pääsi markkinointijohtajan pöydälle
Kolme kiinnostavaa markkinoinnin ilmiötä juuri nyt
Näin asiakaskokemus mullisti viihdeteollisuuden - Case Netflix
06.02.2025
Miksi et voi olla huomioimatta Retail mediaa vuonna 2025?
Muistaako kukaan viime vuodelle ennustettuja mediatrendejä ja "ennusteita"? Todennäköisesti suurin osa osaisi sanoa AI:n, mutta mitä muuta? Kuinka monelle trendille tai ennusteelle annetaan aito mahdollisuus toteutua yhden vuoden aikana - nopeasti ohi menevässä vuodessa.
lue lisää06.02.2025
Pelimainonnan myytinmurtajat osa 2
Pelimainonnan ympärillä pyörii edelleen sitkeitä myyttejä, jotka eivät vastaa tämän päivän digitaalisen pelaamisen todellisuutta. Vaikka gaming-mainonta on jo vakiinnuttanut paikkansa tehokkaana markkinointikanavana, monet brändit saattavat yhä aliarvioida sen monipuolisuuden ja kohderyhmien laajuuden. Pelaaminen ei ole enää vain nuorten harrastus, eikä pelimainonta rajoitu vain tiettyihin genreihin tai alustoihin. Tässä artikkelissa jatkamme yleisten harhaluulojen purkamista ja tuomme esiin pelimainonnan kehittyviä mahdollisuuksia, jotka tarjoavat brändeille entistä tehokkaampia tapoja tavoittaa ja sitouttaa yleisöjä.
lue lisää23.01.2025
Digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaatti uudistuu – pysy ajan tasalla muuttuvassa maailmassa
Digimarkkinoinnin, mainonnan ja median maailma kehittyy nopeammin kuin koskaan aiemmin. Alan ammattilaisena tiedät, miten tärkeää on pysyä ajan tasalla uusista trendeistä, työkaluista ja parhaista käytännöistä. Siksi me IAB:llä päivitämme jatkuvasti digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaattia – vastaamaan tämän päivän ja huomisen haasteisiin.
lue lisää20.01.2025
IAB Studio: Ohjelmallisen mainonnan myytit - Totta vai tarua?
Tervetuloa kuuntelemaan uusinta IAB Studio podcast-jaksoa, jossa syvennymme ohjelmallisen mainonnan ajankohtaisiin teemoihin ja trendeihin! Pasin kanssa studiossa mukana ovat alan asiantuntijat Juuli Pelkonen Adformilta ja Miia Salmi Sanomalta.
lue lisää