Icon
Mikä ihmeen Growth Hacking? IABlogi

Mikä ihmeen Growth Hacking?

19.10.2017 | Dingle Oy

Growth Hacking eli kasvuhakkerointi on termi, jonka ympärillä on ollut viime vuosina paljon keskustelua. Osa tuntee termin jo entuudestaan ja hyödyntää sitä osana tuloksellista markkinointia, mutta osalle tämä termi hukkuu trendisanojen viidakkoon ja sen luoma potentiaali jää hyödyntämättä. Lyhyesti avattuna Growth Hackingin tarkoitus on tähdätä kohti kasvua.

Kuva: Inturact.com

Growth Hackingin keinovalikoimassa ovat usein tavanomaisesta poikkeavat keinot sekä kombinaatiot esimerkiksi ansaittua mediaa, maksettua mediaa, jatkuvaa testaamista sekä analytiikkaa. Niukkuudella johdetun markkinoinnin lopputulemana on asiakkaiden rakastama tuote, jonka luominen ei perustu pelkkään mutuun, vaan pitkäjänteisen datan, testaamisen ja kehittämisen hyödyntämiseen.

Huomioi nämä, ennenkuin aloitat Growth Hackingin:

Yhteiset tavoitteet
Tavoitteet eivät koske ainoastaan Growth Hackeria, vaan koko organisaatiota. Tavoitteiden tulisi olla liiketoiminnalle aidosti merkittäviä ja yhteydessä strategiaan. Growth Hackingin omistajuus on ensisijaista.

Organisaatiokulttuuri
Growth hacking edellyttää uudenlaista ajattelutapaa. Onnistuakseen Growth Hackingin on oltava osa yrityksen dna:ta ja organisaatiokulttuuria. Hitaat sisäiset prosessit, varmistelut ja hyväksymisten odottelut varmistavat sen, että kulttuuri ei ole valmis Growth Hackingille.

Datalla johdettu asiakasymmärrys
Datalla leikkiminen ei riitä, vaan se on nostettava kaiken keskiöön. Reaaliaikaista käyttäytymisdataa hyödyntämällä rakennetaan parempaa asiakasymmärrystä ja asiakaskokemuksia. Dataa, alustoja ja prosesseja on kyllä saatavilla ihan jokaiselle budjettiin katsomatta, mutta fokus tulisi olla kasvussa ja jatkuvassa asiakaskokemuksen mittaamisessa ja kehittämisessä sekä halussa palvella paremmin kuin kukaan muu.

Growth Hackerit ovat markkinoinnin staroja, joiden rooli liiketoiminnan kasvun ajureina on merkittävä. He ovat luovia, mutta analyyttisia ihmisiä, joiden tehtävänä on luoda uusia kannattavia prosesseja niukoilla resursseilla luovuutta unohtamatta. Yhteistä heille on kiinnostus teknologioita kohtaan, keskeisten markkinointitrendien ymmärrys, kyky hyödyntää dataa jouhevasti sekä kyky tuottaa luovia ratkaisuja niukoilla resursseilla. Yhteistä on myös omistajuus prosessista. He tulevat olemaan tulevaisuuden markkinoinnin kärkinimiä.

Kirjoittaja Taru Laurila toimii Dinglen markkinointipäällikkönä. Hänen intohimonsa ovat elokuvat, vahvat brändit ja markkinoinnin uudet ilmiöt. Tarun löytää Twitteristä nimellä @tarulaurila

Lue myös Tarun aiemmat kirjoitukset:

Kun martech pääsi markkinointijohtajan pöydälle
Kolme kiinnostavaa markkinoinnin ilmiötä juuri nyt
Näin asiakaskokemus mullisti viihdeteollisuuden - Case Netflix

22.03.2024

IAB Studio: IAB Finlandin kulissien takana - Haastattelussa Antti Kallio ja Pasi Raassina

Tässä jaksossa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Antti Kallio ja IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina paljastavat henkilökohtaisia digitaalisia suosikkejaan - mistä podcasteista he saavat inspiraationsa, mitkä uutissivustot pitävät heidät ajan tasalla, ja mitä sarjoja, elokuvia tai pelejä he rakastavat rentoutuessaan.

lue lisää

07.03.2024

Ohjelmallinen Gaming 2024

Ohjelmallisessa ostamisessa Gaming eli pelimainonta on yksi tämän vuoden kiinnostavimpia aiheita. Uutta inventaaria mainospaikoille on kertynyt runsaasti ja myös kohderyhmien osalta on monenlaista kattavuutta. Minun oli ilo haastatella RTL AdAlliancen asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa aiheesta. Itse toimin ohjelmallisena asiantuntijana Kinessolla (IPG Mediabrands). Päätimme yhdessä Aleksin kanssa koostaa kaikille uutuutta huokuvan gaming aiheen ympärille key pointit.

lue lisää

05.03.2024

Mainostajat ja toimistot mainonnan hiilijalanjäljillä

Digitalisaation ja mainonnan alati kasvavassa maailmassa on yhä tärkeämpää keskittyä vastuullisuuteen. Tämä artikkeli tarjoaa ohjeistuksen siitä, miten yritykset voivat lähteä liikkeelle mainonnan hiilijalanjäljen kanssa.

lue lisää

28.02.2024

Pelimainonnan myytinmurtajat

Pelimainonta on nopeasti muuttumassa yhdeksi dynaamisimmista ja monipuolisimmista mainonnan muodoista, rikkoen perinteisiä käsityksiä ja avaten uusia ovia mainostajille eri toimialoilla. Viimeaikaiset tutkimukset ja tilastot haastavat vallalla olevat myytit, kuten käsityksen siitä, että gaming mainonta tavoittaa vain nuoria miehiä. Todellisuudessa casual gaming tai ajanvietepelaaminen on noussut pelaamisen suosituimmaksi muodoksi, joka tavoittaa laajasti eri ikäryhmiä ja sukupuolia. Yli 80%:n suomalaisista pelaa digitaalisia pelejä. Mainonnan strateginen sijoittelu peliympäristöihin tarjoaa brändeille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa oman kohderyhmänsä. Tämä artikkeli purkaa yleisimpiä myyttejä pelimainonnasta, valottaen sen todellista potentiaalia ja monipuolisuutta markkinointikanavana. Kanavana joka kykenee tavoittamaan ja sitouttamaan kohderyhmiä uudella ja innovatiivisella tavalla.

lue lisää