Icon
Luotettavaa digitaalista ympäristöä rakentamassa IABlogi

Luotettavaa digitaalista ympäristöä rakentamassa

30.03.2017 | IABvieras

Muuttuva digitaalinen ympäristö edellyttää uudenlaista tapaa ajatella. Markkinoilla tämä tarkoittaa innovaatioita ja pyrkimystä hyödyntää teknologiaa entistä tehokkaammin ja paremmin. Julkiselta vallalta digitalisaatio edellyttää sen mahdollisuuksien ymmärtämistä ja esteiden raivaamista sen kehityksen tieltä.

Tahto paremman digitaalisen toimintaympäristön luomiseen on vahva. Hallituksen kärkihankkeiden mukaisesti Suomeen rakennetaan digitaalisen liiketoiminnan kasvuympäristöä ja samalla pyritään hillitsemään sääntelyn aiheuttamaa taakkaa sujuvoittamalla säädöksiä. Digitaalisen kasvuympäristön rakentamista tukevassa tietoturvastrategiassa visioidaan, että maailman luotetuin digitaalinen liiketoiminta tulee Suomesta.

Parempaa digitaalista ympäristöä rakennetaan myös EU:ssa digitaalisia sisämarkkinoita kehittämällä ja parhaillaan osana sitä uudistetaan sähköisen viestinnän tietosuojasääntelyä. Komissio on ottanut uudistuksen kantaviksi tavoitteiksi korkean suojan tason, teknologianeutraalin soveltamisalan ja sääntelyn tarpeellisuuden varmistamisen. Ylätason tavoitteisiin on ollut helppo yhtyä - käyttäjien tulee voida luottaa kaikkiin sähköisiin viestintäpalveluihin. Sen sijaan yksityiskohdat edellyttävät vielä tarkkaa arviointia käsittelyn edetessä Euroopan unionin neuvostossa ja parlamentissa.

Yksi niistä kokonaisuuksista, johon EU-lainsäätäjät etsivät ratkaisuja sääntelyn avulla, on evästeiden käyttö. Digitaalisten palveluiden mainosrahoitteisuuden kannalta evästeet ovat keskeisessä asemassa. Toimijoilla on lähtökohtaisesti velvollisuus pyytää käyttäjän suostumus evästeiden käyttöön ja antaa käyttäjälle tietoa evästeiden käyttötarkoituksesta.

On kuitenkin käynyt ilmeiseksi, että on haasteellista toteuttaa nämä velvoitteet käyttäjäystävällisellä tavalla. Evästeiden käyttöä koskevat tiedustelut verkkosivuilla kyllästyttävät käyttäjiä. Komission ehdotus sähköisen viestinnän tietosuoja-asetuksesta pyrkii päivittämään evästeiden käyttöä ja sähköistä suoramarkkinointia koskevia sääntöjä muuttuneeseen digitaaliseen ympäristöön sopiviksi.

On syytä tunnistaa, että käyttäjän luottamuksen saavuttaminen on edellytys menestyksekkäälle digitaaliselle liiketoiminnalle. Tämän vuoksi yksityisyyden suojaamista ja viestinnän luottamuksellisuuden turvaamista ei tulisi nähdä digitaalisen liiketoiminnan esteenä tai hidasteena. Kyse on juuri siitä uudenlaisesta tavasta ajatella, mitä muuttuva digitaalinen ympäristö meiltä edellyttää.

Kirjoittaja Johanna Tuohino on liikenne- ja viestintäministeriön virkamies, joka valmistelee mm. sähköisen viestinnän tietosuojalainsäädäntöä.

22.03.2024

IAB Studio: IAB Finlandin kulissien takana - Haastattelussa Antti Kallio ja Pasi Raassina

Tässä jaksossa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Antti Kallio ja IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina paljastavat henkilökohtaisia digitaalisia suosikkejaan - mistä podcasteista he saavat inspiraationsa, mitkä uutissivustot pitävät heidät ajan tasalla, ja mitä sarjoja, elokuvia tai pelejä he rakastavat rentoutuessaan.

lue lisää

07.03.2024

Ohjelmallinen Gaming 2024

Ohjelmallisessa ostamisessa Gaming eli pelimainonta on yksi tämän vuoden kiinnostavimpia aiheita. Uutta inventaaria mainospaikoille on kertynyt runsaasti ja myös kohderyhmien osalta on monenlaista kattavuutta. Minun oli ilo haastatella RTL AdAlliancen asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa aiheesta. Itse toimin ohjelmallisena asiantuntijana Kinessolla (IPG Mediabrands). Päätimme yhdessä Aleksin kanssa koostaa kaikille uutuutta huokuvan gaming aiheen ympärille key pointit.

lue lisää

05.03.2024

Mainostajat ja toimistot mainonnan hiilijalanjäljillä

Digitalisaation ja mainonnan alati kasvavassa maailmassa on yhä tärkeämpää keskittyä vastuullisuuteen. Tämä artikkeli tarjoaa ohjeistuksen siitä, miten yritykset voivat lähteä liikkeelle mainonnan hiilijalanjäljen kanssa.

lue lisää

28.02.2024

Pelimainonnan myytinmurtajat

Pelimainonta on nopeasti muuttumassa yhdeksi dynaamisimmista ja monipuolisimmista mainonnan muodoista, rikkoen perinteisiä käsityksiä ja avaten uusia ovia mainostajille eri toimialoilla. Viimeaikaiset tutkimukset ja tilastot haastavat vallalla olevat myytit, kuten käsityksen siitä, että gaming mainonta tavoittaa vain nuoria miehiä. Todellisuudessa casual gaming tai ajanvietepelaaminen on noussut pelaamisen suosituimmaksi muodoksi, joka tavoittaa laajasti eri ikäryhmiä ja sukupuolia. Yli 80%:n suomalaisista pelaa digitaalisia pelejä. Mainonnan strateginen sijoittelu peliympäristöihin tarjoaa brändeille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa oman kohderyhmänsä. Tämä artikkeli purkaa yleisimpiä myyttejä pelimainonnasta, valottaen sen todellista potentiaalia ja monipuolisuutta markkinointikanavana. Kanavana joka kykenee tavoittamaan ja sitouttamaan kohderyhmiä uudella ja innovatiivisella tavalla.

lue lisää