Icon
Kaupan media auttaa mainostajia vaikeinakin aikoina ja ui mediamarkkinassa vastavirtaan IABlogi

Kaupan media auttaa mainostajia vaikeinakin aikoina ja ui mediamarkkinassa vastavirtaan

09.06.2021 | Anne Sassi, Hannaleena Koskinen

Maailman suurimmat mediayhtiöt ovat tällä hetkellä kauppoja. Amazonin, Krogerin, CVS:n ja Targetin kaltaiset kaupat näyttävät suuntaa markkinoinnille. Suomalaisille mainostajille kaupan media on vielä uusi tuttavuus. Olemme tutkineet kaupan median tunnettuutta Suomessa ja havainneet, että nousujohteisesta kehityksestä huolimatta sitä voitaisiin hyödyntää entistä enemmän.

SOK:n Smart Marketing haluaa olla johtava, markkinoinnille Suomessa kehityksen suuntaa näyttävä kaupan media. Olemme toimineet kaksi vuotta ja kasvuvauhtimme sekä asiakkaidemme palaute puhuvat puolestaan: kun mediamainonta on sukeltanut vuodessa lähes 20 prosenttia, uimme kasvuluvuillamme vastavirtaan.

Tärkeintä meille on asiakkaidemme tyytyväisyys. Mainostaja-asiakkaidemme nettosuositteluindeksi onkin ollut jopa yli 80. Esimerkkejä tyytyväisyyden aiheista löytyy: Onnistuimme toimenpiteillämme tuottamaan ja todentamaan referenssiasiakkaillemme jopa yli 80 prosentin myynnin kasvun. Kiitämme luottamuksesta ja suositteluhalukkuudesta asiakkaitamme. Meihin luotetaan ja meitä halutaan suositella muille!

Mutta mikä on kaupan media? Mikä tekee kaupan mediasta erityisen verrattuna muihin markkinoinnin alustoihin? Reseptimme auttaa mainostajia menestymään on varsin yksinkertainen: ymmärrä, kohdenna, tavoita ja mittaa.

Liiketoiminnan ytimessä on meillä kauppa, ja sen miljoonat päivittäiset asiakaskohtaamiset eri kanavissamme – aina kivijalasta digitaalisiin kuluttajapalveluihimme. Kaupan media perustuu asiakasdatan jalostamiseen asiakkaan itsensä hyödyksi muiden muassa asiakasymmärrysvetoisen, palvelevan markkinoinnin konseptien kautta.

Emme myy pelkkää mediatilaa vaan tarjoamme mainostajille ratkaisuja koko kuluttajan ostopolun varrelle harkinnasta itse ostotapahtumaan. Pystymme tavoittamaan asiakkaan ja vaikuttamaan heidän ostopäätöksiinsä vielä aivan viime metreillä kivijalkakaupassa tai verkossa. Tähän vain harva toimija pystyy.

Kaupan media on myös ekosysteemi – palveluverkosto, jossa jokainen osa tuo kokonaisuuteen lisää hyötyä, ja jossa kuluttajia palvellaan yhteistyössä. Ekosysteemissä myös kokonaan uusien liiketoimintatapojen syntyminen on mahdollista!

Filosofiamme on valjastaa asiakasymmärrys asiakkaan hyödyksi

Olemme myös erityisen hyviä kysymään tarkkoja kysymyksiä ja antamaan mainostajille niihin mieltä avartavia vastauksia. Emme vain kerro, kuinka paljon markkinointikampanja kasvatti myyntiä. Haluamme myös valottaa mainostajille syitä, jotka kasvattivat myyntiä sekä kertoa heille, miten erilaiset kanavat konvertoivat. Pystymme myös esimerkiksi pureutumaan maantieteellisiin eroihin ja kellonaikoihin: Milloin asiakkaita kannattaa tavoitella? Oliko tuote erityisen suosittu pääkaupunkiseudulla vai kenties pohjoisessa?

Kaupan mediana S-ryhmän Smart Marketing on mainostajan laaja-alainen kumppani, joka tarjoaa syvällistä asiakasymmärrystä, tavoittaa joka päivä lähes jokaisen suomalaisen ja mittaa tuloksia ja markkinointitoimenpiteitään tarkasti. Mittaaminen ja todentaminen ovatkin avain parantamiseen, niin markkinoinnissa kuin myös mainostajan liiketoiminnan kehityksessä.

Kaupan median filosofia on valjastaa lukuisat asiakaskohtaamiset ja niistä kertyvä asiakasymmärrys ennen kaikkea asiakkaan itsensä hyödyksi. Näin mainostajat ja kauppa voivat yhdessä entistä paremmin tuottaa arvoa kuluttajien asiakaskokemukseen myös kaupallisilla toteutuksilla.

Kaupan kyky kohdata kuluttaja ostopolun eri käänteissä sekä hyödyntää ja mitata asiakasymmärrystä asiakaskokemuksen parantamiseksi on ylivertainen. Maailmalla menestyjäyritykset ovat tämän oivaltaneet. Käytännössähän tämä menestysresepti perustuu kuluttajan arjen ymmärtämiseen ja pääsyyn ostopolulle sen kaikissa eri vaiheissa.

Kun suomalaiset markkinoijat alkavat pikkuhiljaa ymmärtää kaupan median toiminnan erityisyyttä, nekin ovat alkaneet hyödyntää palvelevia markkinointiratkaisujamme ja asiakasymmärrystä enenevässä määrin.

Jos vielä pohdit, missä kaupan median juju piilee, kerromme mielellämme lisää tarjoamistamme mahdollisuuksista. Kannattaa hypätä ajoissa voittajien kelkkaan.

Anne Sassi & Hannaleena Koskinen,

Smart Marketing, SOK Medialiiketoiminta

Anne Sassi (SVP SOK Medialiiketoiminta) vastaa SOK:lla oman median kehityksestä sekä julkaisu- ja medialiiketoiminnasta. Hannaleena Koskinen (VP, Business Lead SOK Medialiiketoiminta) vastaa SOK:lla S-ryhmän kaupan mediasta ja muista kaupallisista markkinointipalveluista yrityksille.

30.11.2021

Sosiaalisen median trendit: Leimahtiko liekki somessa? Näillä keinoilla sammutat tulipalon

Sosiaalinen media on luotu vuorovaikutteiseen viestintään. Tästä syystä on luonnollista, ettei kuluttajien palaute yritysten tai organisaatioiden sometileille koskaan ole pelkästään positiivista.

lue lisää

28.10.2021

Uusi podcastien kaupalliset mahdollisuudet -opas on julki!

IAB:n digitaalisen audion työryhmän vuonna 2020 julkaisema Podcast-mainonta - Ostajan opas on saanut lisäosan, jossa podcastien kaupallisiin mahdollisuuksiin pureudutaan perusteellisemmin. Näiden julkaisujen avulla saat kattavan kuvan siitä, miten podcastien yhteyteen saa oman viestinsä kuuluviin.

lue lisää

27.10.2021

Vinkkejä eväste-eroosioon

Kolmannen osapuolen evästeillä on merkittävä rooli erityisesti käyttäytymiseen ja kiinnostukseen liittyvissä kohdennuksissa. Osaan kohdentamisen keinoista evästemuutos sen sijaan ei vaikuta juuri ollenkaan. Ratkaisuja kolmannen osapuolen evästeiden katoamisen piirissä olevaan kohdentamiseen on useita, eikä ala ole vielä sen osalta päätynyt lopulliseen ratkaisuun.

lue lisää

30.09.2021

Connected TV ja big screen – TV- ja videomainonnan next level

CTV ja Addressable TV ovat yksi suurimmista mahdollisuuksista mainonnassa tänä päivänä. CTV:stä ja sen mahdollisuuksista kertominen mainostajille on tärkeää, kun otetaan huomioon CTV-yleisöjen nopea kasvu, digitaalisen videon mitattavuus sekä tehokas näkyvyys hyödyntäen ääntä ja liikettä olohuoneen suurimmalla näytöllä (”big screen”).

lue lisää