IAB Studio: Digiaudiomarkkina jyrkässä nousukiidossa
IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa Miran vieraana on Elsa Kalervo Bauer Medialta ja Riina Aho Radiomedialta. Jaksossa puhutaan mm. digiaudion markkinaluvuista, juuri julkaistun Näin suomalainen kuuntelee - digiaudiotutkimuksen päälöydöksistä ja digitaalisen audion kokoajan nousevasta vaikuttavuudesta muiden mediamuotojen rinnalla.
IAB Finland on nyt toista kertaa estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Ensimmäisen kerran markkinaa arvioitiin viime vuonna, jolloin kokonaismarkkinan arvioksi saatiin 5,6 miljoonaa euroa. Tänä vuonna sama luku oli huikeat 7,1 miljoonaa euroa, eli nousua on tapahtunut jopa 27% verran. Tämä tarkoittaa siis, että digitaalinen audiomainonta, mukaan lukien podcastit ja muut digitaalisen audion alustat, on nousemassa yhä keskeisemmäksi osaksi mainosmaailmaa. Käy lukemassa aiheesta julkastu tiedote TÄSTÄ.
Näin suomalainen kuuntelee tutkimus tehtiin niin ikään toista kertaa yhdessä IAB Finlandin digiaudiotyöryhmäläisten ja markkinatutkimusyritys NEPA:n kanssa. Tutkimuksen tavoitteena oli tarjota kattava ymmärrys suomalaisen audiomedian tavoittavuudesta ja kuuntelutottumuksista. Tutkimus painottui erityisesti digitaaliseen audioon tarjoten ymmärrystä sen kasvavasta merkityksestä FM-radion rinnalla. Pääset lataamaan tutkimuksen tulokset itsellesi TÄSTÄ.
Kuuntele koko jakso tästä:
Kiinnostaako yhteistyö IAB Studion kanssa? Ota yhteyttä mira.vaurula@iab.fi!
Seuraa sarjaa seuraavissa kanavissa:
29.11.2024
Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa
Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso.
lue lisää29.11.2024
Kuinka hyödyntää tekoälyä vastuullisesti markkinoinnissa?
Tekoäly on noussut nopeasti markkinoinnin ammattilaisten tehokkaaksi työkaluksi, joka parantaa ideointia, sisällöntuotantoa ja analysointia. Vaikka tekoäly tuo mukanaan huomattavia etuja, kuten työprosessien nopeutumista ja automatisointia, sen käyttö edellyttää vastuullisuutta ja eettistä harkintaa. Tässä artikkelissa käsittelemme tekoälyn käyttöä markkinoinnin tukena ja vastuullisia käytäntöjä, jotka auttavat rakentamaan kestävää ja eettistä markkinointia.
lue lisää18.11.2024
Markkinoinnin vaikuttavuus: Mitä sinun tulee tietää lyhyen ja pitkän aikavälin mallintamisesta
Tutkimukset osoittavat, että markkinoinnilla on merkittävä rooli yrityksen kasvun edistäjänä. McKinseyn analyysin mukaan toimitusjohtajat, jotka ovat asettaneet markkinoinnin kasvusuunnitelmiensa keskiöön, saavuttavat kaksi kertaa todennäköisemmin yli 5 prosentin vuotuisen kasvun verrattuna kilpailijoihinsa. Jotta markkinointipanostukset voidaan kohdentaa oikein, tulee niiden vaikuttavuus olla todennettavissa.
lue lisää01.11.2024
IAB arvioi natiivimainonnan määrän Suomessa
IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on arvioinut natiivimainonnan määrän Suomessa. Suurimpien kotimaisten mediatalojen sekä natiiviverkostojen myymän natiivimainonnan kumulatiivinen määrä vuonna 2023 oli noin 15,8 miljoonaa euroa.
lue lisää