
IAB Jäsenesittely: Channel Factory ja Jaakko Rautanen
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt vuorossa Jaakko Rautanen ja Channel Factory.
![]() |
Jaakko Rautanen, Sales Director, Channel Factory |
Kerro Jaakko hieman Channel Factorysta sekä myös itsestäsi?
Channel Factory on teknologia ja palvelualusta, jonka avulla mainostajat tavoittavat kohderyhmänsä oikeassa kontekstissa, maksimoiden brand suitabilityn ja kontekstuaalisen suorituskyvyn online video kampanjoilleen.
Channel Factory on Googlen YouTube Measurement Program Partneri ja autamme asiakkaita suurimman digitaalisen videoalustan YouTuben kanssa. Minä vastaan Suomen markkinasta sekä autan suomalaisia yrityksiä globaalisti.
Digitaalisuuden vastavoimana off-line aika kuluu vaimon, lasten sekä ystävien parissa. Nautin suuresti merestä kaikkina eri vuodenaikoina ja viihdyn Helsingin lähisaaristossa. Tämä lisäksi tykkään lähes kaikista pallopeleistä.
Mitä odotuksia teillä on IAB-yhteistyöltä?
IAB:n kaltainen laaja & puolueeton yhteisö on arvokas koska se mahdollistaa oman osaamisen laajentamisen ydinosaamisen ulkopuolelle sekä omien ideoiden törmäyttämisen alan ammattilaisten kanssa. Itse toivon että voimme taas tavata pian kasvotusten.
Mitä Channel Factory aikoo tuoda IAB-yhteisöön?
Channel Factoryn ollessa globaali toimija, joka operoi tiivisti suurten megabrändien kanssa voimme luonnollisesti tarjota maistiaisia maailmalta suomalaiseen markkinointiyhteisöön. Uskon että voimme tuoda lisää kiinnostusta ja oivalluksia mm kontekstuaalisuutta kohtaan, joka on jälleen noussut kohdentamisen keskiöön.
Haluaisimme myös kiinnittää lisää huomiota vastuulliseen mediaostamiseen muiden metriikoiden rinnalla. Näin voidaan muuttaa digitaalista ekosysteemiä positiivisemmaksi ja tukea niitä, jotka ovat ehkä jääneet mainosrahojen ulkopuolelle. Mainonnassa pyörii suuren rahat, joten tällä on vaikutusta koko yhteiskuntaan.
Mihin asioihin Channel Factory on keskittymässä vuonna 2022?
Kaikilla digitaalisilla alustoilla tulisi olla pre-bid mahdollisuus, jolla varmistetaan suitability ja läpinäkyvyys. Olemmekin keskusteluissa useiden kumppaneiden kanssa laajentumisesta uusille alustoille sekä OTT-ympäristöön. Tämän lisäksi meillä on fokuksessa viime vuonna aloitettu The Conscious Project, joka tähtää parempaan ja positiivisempaan digitaaliseen ekosysteemiin.
Vuosi on vaihtunut ja lomat ovat vain haaleita muistoja - haluatko antaa loppuun parhaat vinkkisi palautumiseen intensiivisen työviikon jälkeen?
Kannattaa keskittyä itsensä johtamiseen työviikolla ja muistaa pitää taukoja, vaikka kiire olisikin. Näin palautuminen tapahtuu nopeammin, kun ei olla aivan luilla loppuviikosta. Minulle raitis ulkoilma ja liikunta auttavat jaksamaan mutta yleisesti suosittelen, että tekee jotain mikä ei liity työhön on se sitten musiikkia, ruuanlaittoa tai pyörittelee vaikka Rubiikin kuutiota. Inspiraatiota tähän voi hakea, vaikka YouTubesta, josta löytyy varmasti myös vinkit, kuinka päästä alkuun.
12.09.2025
IAB Insider: Retail media – kuka voittaa, kun kauppa muuttuu mediataloksi?
Retail media on noussut vauhdilla markkinoinnin kuumimmaksi ilmiöksi – ja hyvästä syystä. Kun kaupat muuttuvat mediataloiksi, mainostajille avautuu uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaat aivan ostopolun ytimessä. Mutta kuka tässä pelissä lopulta voittaa, ja mitä riskejä ja haasteita liittyy datan, kanavien ja kaupallisten kumppanuuksien hallintaan? Uusimmassa IAB Insider -podcast-jaksossa sukelletaan retail median maailmaan, avataan sen merkitys suomalaiselle markkinalle ja kerrotaan, mitä jokaisen markkinoijan tulisi tehdä pysyäkseen kehityksessä mukana.
lue lisää29.08.2025
IAB Insider: Luovuuden merkitys digimainonnassa
Mainonnan vaikuttavuus syntyy usein luovuudesta – mutta mitä luovuus oikeastaan on, ja miten se voidaan kääntää mitattavaksi tulokseksi? Tässä IAB Insider -jaksossa dentsun Juha Halmesvaara ja Aleksi Auvinen keskustelevat luovuuden merkityksestä markkinoinnissa, Cannes Lions -festivaalin opeista sekä siitä, miten Suomi voisi ottaa askeleen kohti kansainvälistä luovuuden kärkeä.
lue lisää15.08.2025
IAB Studio: Mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa?
Digitaalinen mainonta nähdään usein teknisenä tehokkuuspelinä, jossa klikit, näkyvyydet ja ROI hallitsevat keskustelua. Mutta mitä tapahtuu, kun mukaan tuodaan sana vastuullisuus? IAB Studion podcastissa juontaja Jannina Niskala ja vieraana ollut koulutusvastaava Heidi Blomberg IAB Finlandilta pureutuvat aiheeseen, joka koskettaa koko mainosalaa. Jaksossa käydään läpi, mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa, miksi se on ajankohtaisempaa kuin koskaan – ja miten jokainen alan toimija voi lähteä liikkeelle, vaikka täydellisyyteen ei kukaan pääsisikään.
lue lisää13.08.2025
Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana
Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.
lue lisää