
IAB Jäsenesittely: Channel Factory ja Jaakko Rautanen
Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt vuorossa Jaakko Rautanen ja Channel Factory.
![]() |
Jaakko Rautanen, Sales Director, Channel Factory |
Kerro Jaakko hieman Channel Factorysta sekä myös itsestäsi?
Channel Factory on teknologia ja palvelualusta, jonka avulla mainostajat tavoittavat kohderyhmänsä oikeassa kontekstissa, maksimoiden brand suitabilityn ja kontekstuaalisen suorituskyvyn online video kampanjoilleen.
Channel Factory on Googlen YouTube Measurement Program Partneri ja autamme asiakkaita suurimman digitaalisen videoalustan YouTuben kanssa. Minä vastaan Suomen markkinasta sekä autan suomalaisia yrityksiä globaalisti.
Digitaalisuuden vastavoimana off-line aika kuluu vaimon, lasten sekä ystävien parissa. Nautin suuresti merestä kaikkina eri vuodenaikoina ja viihdyn Helsingin lähisaaristossa. Tämä lisäksi tykkään lähes kaikista pallopeleistä.
Mitä odotuksia teillä on IAB-yhteistyöltä?
IAB:n kaltainen laaja & puolueeton yhteisö on arvokas koska se mahdollistaa oman osaamisen laajentamisen ydinosaamisen ulkopuolelle sekä omien ideoiden törmäyttämisen alan ammattilaisten kanssa. Itse toivon että voimme taas tavata pian kasvotusten.
Mitä Channel Factory aikoo tuoda IAB-yhteisöön?
Channel Factoryn ollessa globaali toimija, joka operoi tiivisti suurten megabrändien kanssa voimme luonnollisesti tarjota maistiaisia maailmalta suomalaiseen markkinointiyhteisöön. Uskon että voimme tuoda lisää kiinnostusta ja oivalluksia mm kontekstuaalisuutta kohtaan, joka on jälleen noussut kohdentamisen keskiöön.
Haluaisimme myös kiinnittää lisää huomiota vastuulliseen mediaostamiseen muiden metriikoiden rinnalla. Näin voidaan muuttaa digitaalista ekosysteemiä positiivisemmaksi ja tukea niitä, jotka ovat ehkä jääneet mainosrahojen ulkopuolelle. Mainonnassa pyörii suuren rahat, joten tällä on vaikutusta koko yhteiskuntaan.
Mihin asioihin Channel Factory on keskittymässä vuonna 2022?
Kaikilla digitaalisilla alustoilla tulisi olla pre-bid mahdollisuus, jolla varmistetaan suitability ja läpinäkyvyys. Olemmekin keskusteluissa useiden kumppaneiden kanssa laajentumisesta uusille alustoille sekä OTT-ympäristöön. Tämän lisäksi meillä on fokuksessa viime vuonna aloitettu The Conscious Project, joka tähtää parempaan ja positiivisempaan digitaaliseen ekosysteemiin.
Vuosi on vaihtunut ja lomat ovat vain haaleita muistoja - haluatko antaa loppuun parhaat vinkkisi palautumiseen intensiivisen työviikon jälkeen?
Kannattaa keskittyä itsensä johtamiseen työviikolla ja muistaa pitää taukoja, vaikka kiire olisikin. Näin palautuminen tapahtuu nopeammin, kun ei olla aivan luilla loppuviikosta. Minulle raitis ulkoilma ja liikunta auttavat jaksamaan mutta yleisesti suosittelen, että tekee jotain mikä ei liity työhön on se sitten musiikkia, ruuanlaittoa tai pyörittelee vaikka Rubiikin kuutiota. Inspiraatiota tähän voi hakea, vaikka YouTubesta, josta löytyy varmasti myös vinkit, kuinka päästä alkuun.
19.06.2025
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi
IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää16.06.2025
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024
IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.
lue lisää13.06.2025
IAB Insider: Boozt-case ja totuuksia mainonnan mittaamisesta
Tässä IAB Insider -jaksossa pureudutaan vuoden puhutuimpaan markkinointiteemaan: mainonnan mittaamiseen. Juontaja Pasi Raassinan seurana on AudienceProjectin asiantuntijakaksikko Juha Ourila ja Martin Kelly, joiden kanssa keskustellaan niin IAB Europe Adex 2024 -raportista kuin cross media -mittauksen ajankohtaisuudesta.
lue lisää05.06.2025
Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?
Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?
lue lisää