
IAB Finland vahvistaa rooliaan yleisömittauksen standardoijana ja kehittäjänä Suomessa
Yleisömittauksen ongelmiin yhdessä palveluntarjoajien kanssa ratkaisuja etsinyt IAB Finlandin Mittaustyöryhmä organisoidaan uudelleen. Työryhmän toimintaa tehostetaan valitsemalla nimetyt asiantuntijajäsenet, jotka edustavat laajasti IAB:n jäsenkuntaa. Samalla parannetaan tiedonkulkua eri toimijoiden välillä. Yleisömittauksen murroksessa on tärkeää, että koko IAB:n jäsenkenttä on yhdessä rakentamassa koko alaa palvelevaa mittaustapaa.
Internetin yleisömittaus on suurien muutosten alla palveluntarjoajien panostaessa myös demografisia tietoja keräävään paneelipohjaiseen mittaukseen. Uusien mittaustarpeiden lisäksi verkkomainonnan alan toimijoiden roolit ovat merkittävien muutosten keskellä – verkkomediat ovat myös mainostajia, sekä mainostajat laajoine verkkosivustoineen medioita.
IAB Finlandin hallitus on tehnyt päätöksen yleisömittausta standardoivan ja kehittävän Mittaustyöryhmän toiminnan tehostamisesta. Mittaustyöryhmään valitaan yhdeksi toimintakaudeksi kerrallaan verkkomittauksen asiantuntijat mahdollisimman laajasti koko verkkomainonnan arvoketju huomioiden. Työryhmään on valittu jäsenet neljästä verkkomediaa, kahdesta mainostajaa, yhdestä mediatoimistoa sekä yhdestä analytiikkapalvelujen tarjoajaa edustavista IAB:n jäsenyrityksistä. Työryhmän toimintasuunnitelmaan kuuluu erilaisten mittauspalveluntarjoajien aktiivinen kuuleminen sekä avoin keskustelu muiden digiekosysteemiin kuuluvien tahojen kanssa. Tiedonkulun avoimuuteen ja proaktiivisuuteen tullaan panostamaan mm. laajentamalla työryhmän kokouspöytäkirjojen jakelua.
"Uudistuksella on kaksi tärkeää tavoitetta: toisaalta tehostaa päätöksentekoa asioissa, jotka vaativat asiantuntijaryhmän kannanottoja ja koskevat koko verkkomainonnan alaa, ja toisaalta lisätä avoimuutta työryhmän toiminnasta IAB:n jäsenten, muiden markkinointialan liittojen sekä tiedotusvälineiden suuntaan. Uudistetun ryhmän tarkoituksena on myös osaltaan varmistaa, että tapa, jolla yleisömittausta tehdään, tukee alan kehitystä parhaalla mahdollisella tavalla,” IAB:n Mittaustyöryhmän puheenjohtaja Janne Korpi kertoo.
IAB Finlandin Mittaustyöryhmän edustajat 2013:
Puheenjohtaja Janne Korpi, Chief Account Officer, Quru
Teemu Relander, Head of Online Performance Unit, Sanoma
Ilkka Porna, Head of online analytics, MTV3 Internet
Pia Ruusukivi, Development Manager, Kauppalehti Verkkokehitys
Mikko Ristimäki, Director, Online Development & Technology, Aller Media
Antti Kallio, Planning Director, Dagmar
Markus Sillanpää, Development Manager, SOK
Jussi-Pekka Erkkola, Head of Digital Marketing, Valio / Mainostajien Liiton Digiryhmän edustaja
19.06.2025
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi
IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää16.06.2025
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024
IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.
lue lisää13.06.2025
IAB Insider: Boots-case ja totuuksia mainonnan mittaamisesta
Tässä IAB Insider -jaksossa pureudutaan vuoden puhutuimpaan markkinointiteemaan: mainonnan mittaamiseen. Juontaja Pasi Raassinan seurana on AudienceProjectin asiantuntijakaksikko Juha Ourila ja Martin Radford, joiden kanssa keskustellaan niin IAB Europe Adex 2024 -raportista kuin cross media -mittauksen ajankohtaisuudesta.
lue lisää05.06.2025
Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?
Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?
lue lisää