Icon
IAB Finland vahvistaa rooliaan yleisömittauksen standardoijana ja kehittäjänä Suomessa IABlogi

IAB Finland vahvistaa rooliaan yleisömittauksen standardoijana ja kehittäjänä Suomessa

15.04.2013

Yleisömittauksen ongelmiin yhdessä palveluntarjoajien kanssa ratkaisuja etsinyt IAB Finlandin Mittaustyöryhmä organisoidaan uudelleen. Työryhmän toimintaa tehostetaan valitsemalla nimetyt asiantuntijajäsenet, jotka edustavat laajasti IAB:n jäsenkuntaa. Samalla parannetaan tiedonkulkua eri toimijoiden välillä. Yleisömittauksen murroksessa on tärkeää, että koko IAB:n jäsenkenttä on yhdessä rakentamassa koko alaa palvelevaa mittaustapaa.

Internetin yleisömittaus on suurien muutosten alla palveluntarjoajien panostaessa myös demografisia tietoja keräävään paneelipohjaiseen mittaukseen. Uusien mittaustarpeiden lisäksi verkkomainonnan alan toimijoiden roolit ovat merkittävien muutosten keskellä – verkkomediat ovat myös mainostajia, sekä mainostajat laajoine verkkosivustoineen medioita.
IAB Finlandin hallitus on tehnyt päätöksen yleisömittausta standardoivan ja kehittävän Mittaustyöryhmän toiminnan tehostamisesta. Mittaustyöryhmään valitaan yhdeksi toimintakaudeksi kerrallaan verkkomittauksen asiantuntijat mahdollisimman laajasti koko verkkomainonnan arvoketju huomioiden. Työryhmään on valittu jäsenet neljästä verkkomediaa, kahdesta mainostajaa, yhdestä mediatoimistoa sekä yhdestä analytiikkapalvelujen tarjoajaa edustavista IAB:n jäsenyrityksistä. Työryhmän toimintasuunnitelmaan kuuluu erilaisten mittauspalveluntarjoajien aktiivinen kuuleminen sekä avoin keskustelu muiden digiekosysteemiin kuuluvien tahojen kanssa. Tiedonkulun avoimuuteen ja proaktiivisuuteen tullaan panostamaan mm. laajentamalla työryhmän kokouspöytäkirjojen jakelua.
"Uudistuksella on kaksi tärkeää tavoitetta: toisaalta tehostaa päätöksentekoa asioissa, jotka vaativat asiantuntijaryhmän kannanottoja ja koskevat koko verkkomainonnan alaa, ja toisaalta lisätä avoimuutta työryhmän toiminnasta IAB:n jäsenten, muiden markkinointialan liittojen sekä tiedotusvälineiden suuntaan. Uudistetun ryhmän tarkoituksena on myös osaltaan varmistaa, että tapa, jolla yleisömittausta tehdään, tukee alan kehitystä parhaalla mahdollisella tavalla,” IAB:n Mittaustyöryhmän puheenjohtaja Janne Korpi kertoo.

IAB Finlandin Mittaustyöryhmän edustajat 2013:
Puheenjohtaja Janne Korpi, Chief Account Officer, Quru
Teemu Relander, Head of Online Performance Unit, Sanoma
Ilkka Porna, Head of online analytics, MTV3 Internet
Pia Ruusukivi, Development Manager, Kauppalehti Verkkokehitys
Mikko Ristimäki, Director, Online Development & Technology, Aller Media
Antti Kallio, Planning Director, Dagmar
Markus Sillanpää, Development Manager, SOK
Jussi-Pekka Erkkola, Head of Digital Marketing, Valio / Mainostajien Liiton Digiryhmän edustaja

blogidigimarkkinointiiabfinlandsisältömarkkinointipodcastdatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontaDingledigimainonta

08.08.2025

IAB Insider: Google Meridian – mitä mainostajan on hyvä tietää?

Mainonnan tuloksellisuuden mittaaminen on noussut vuoden 2025 kuumimmaksi puheenaiheeksi digimarkkinoinnin kentällä – eikä syyttä. Tässä IAB Insider -podcastin jaksossa sukelletaan syvälle Marketing Mix Modelingin (MMM) maailmaan, erityisesti Googlen Meridian-ratkaisun näkökulmasta. Vieraana ovat asiantuntijat Hermanni Nurila  ja Reetta Peltola toimistosta S360, jotka jakavat kokemuksiaan ja oppejaan MMM:n käytöstä suomalaisissa yrityksissä.

lue lisää

01.08.2025

IAB Insider: High Impact, High Creativity?

Mitä syntyy, kun luovuus ja display-mainonta törmäytetään? Tässä IAB Insider -podcastin jaksossa sukellamme syvälle luovan display-mainonnan ytimeen — unohtamatta high impact -formaattien mahdollisuuksia ja haasteita.

lue lisää

27.06.2025

IAB Insider: Snapchat 2025 – Miten alusta palvelee brändejä ja vaikuttajia nyt?

Snapchat ei ole katoamassa mihinkään – päinvastoin! Tässä IAB Insider -jaksossa sukellamme siihen, miten Snapchat toimii vaikuttajille ja brändeille vuonna 2025. Vieraana vaikuttaja Henny Harjusola ja Snapchatin Suomen kaupallinen edustaja Mimi Alén.

lue lisää

19.06.2025

Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi

IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.

lue lisää