Icon
IAB Finland – Muutosten tekijöiden 25. juhlavuosi IABlogi

IAB Finland – Muutosten tekijöiden 25. juhlavuosi

21.01.2022 | Pasi Raassina

IAB Finlandin uusi hallitus aloitti kauden 2022 valitsemalla hallitukselle puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan. Hallituksen puheenjohtajaksi valittiin Eliisa Puikkonen, Elisalta ja varapuheenjohtajaksi Christopher Fernandez, Matterkindilta. Suuret onnittelut molemmille! IAB kiittää myös vuoden 2021 hallituksen puheenjohtaja Keskon Caroline Nykteriä ja varapuheenjohtaja Sanoman Jaakko Kuivalaiselle erinomaisesta työstä vuonna 2021.

”On hienoa astua IAB Finlandin hallituksen puheenjohtajan tehtäviin Keskon Caroline Nykterin tuloksekkaan vuoden jälkeen yhdessä uuden varapuheenjohtaja Christopher Fernandezin kanssa. Yhteisönä IAB kasvaa ja sen toiminta kehittyy hyvin toiminnanjohtaja Pasi Raassinan johdolla. IAB:n tämän vuoden painopistealueet tukevat niin mainostajien, julkaisijoiden kuin palveluntarjoajien liiketoimintaa, eli keskitymme digitaalisen osaamisen ja ymmärryksen kasvattamiseen, verkkokauppaan sekä markkinoinnin kohdentamiseen ja mittaamiseen. Olemme keskellä suurta digimarkkinan muutosta lainsäädännön muuttuessa, kolmannen osapuolen evästeiden poistuessa ja kuluttajien vaatiessa sujuvaa ja saumatonta digiasiakaskokemusta. Uskon, että yhteistyössä kaikkien IAB Finlandin jäsenyritysten sekä IAB Europen kanssa meillä on hyvät mahdollisuudet kehittää ja kasvattaa osaamista Suomen markkinassa sekä vaikuttaa siihen, millaiseksi tuleva toimintaympäristö muotoutuu”, kommentoi IAB:n tuore puheenjohtaja Puikkonen.

IAB:N YHTEISÖ ON KASVANUT ENNÄTYKSELLISIIN MITTOIHIN

IAB Finlandin jäsenistö kattaa koko markkinoinnin ja mainonnan kentän sisältäen niin mainostajia, julkaisijoita kuin digimarkkinan palveluntarjoajia. IAB Finland kasvoi viime vuonna usealla uudella jäsenyrityksellä ja nyt jäsenyrityksiä on jo yli 130. Kasvun ennustetaan myös jatkuvan vahvana myös vuonna 2022.
Industry Partnereita IAB:n toiminnassa on nyt mukana ennätyksellinen määrä, kun Alma Median, Sanoman, SOK Median rinnalle nousi uutena Industry Partnerina Adform. Premium Partnereina mukana ovat JCDecaux, Digita, Dagmar, Smartclip, Clear Channel, DoubleVerify, dentsu ja TietoEVRY.

 

MITÄ VUOSI 2022 TUO IAB:LLE?

IAB Finlandin vuoden 2022 painopisteissä yhdistyvät tuttu ja turvallinen uuteen ja jännittävään. Digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntijana IAB Finland haluaa jatkaa myös tänä vuonna kotimarkkinan tiedottamista mainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen liittyvistä muutoksista. Nopeasti muuttuvassa markkinassa uskomme myös yleisen osaamistason nostamisen ja liiketoimintaymmärryksen olevan tärkeässä osassa digimarkkinan hyvinvoinnin edistämisessä. Myös digitaalisen liiketoiminnan tukeminen asiakasymmärryksen ja verkkokaupan mahdollisuuksien avaamisen kautta on olennainen osa IAB Finlandin vuotta 2022.

Vuosi 2022 tulee sisältämään myös juhlahumua, sillä IAB Finland täyttää kunnioitettavat 25-vuotta. IAB on onnistunut vakiinnuttamaan asemaansa digimarkkinan alalla tuoden eri alojen toimijoita yhteen ja jakamalla puolueetonta tietoa kaikille. Jäsenistön ja työryhmien kanssa IAB on koonnut lukuisia alan oppaita ja järjestänyt mielenkiintoisia tapahtumia ja koulutuksia niin livenä kuin verkossa. Pitkän haastavan ajanjakson jälkeen olemme toiveikkaita, että pystymme vihdoin palaamaan livetapahtumien äärelle tänä vuonna.


Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Pasi Raassina
toiminnanjohtaja
IAB Finland
040 575 3726 / pasi.raassina@iab.fi


Eliisa Puikkonen
Head of Online Growth, B2B
Elisa Oyj
050 331 9398 / eliisa.puikkonen@elisa.fi

03.10.2024

Markkinapulssi ennakoi digimainonnan määrän kasvavan loppuvuoden aikana

IAB Finlandin uusi kvartaaleittain tehtävä digimarkkinapulssi kertoo Suomen digimarkkinan suhtautuvan lähitulevaisuuteen posititivisesti. Asteikolla 0 - 100 raportoitava yleisindeksi päätyi lukemaan 63, joka tarkoittaa selvästi positiivista tulosta. Suomen digimarkkinan kasvun odotetaan nopeutuvan vuoden kolmannen kvartaalin aikana. Tutkimus tehtiin elokuussa 2024 ensimmäistä kertaa ja se keräsi 174 vastaajaa tasaisesti niin julkaisijoiden, toimistojen ja mainostajien parissa. Pulssikyselyn seuraava tiedonkeruu alkaa marraskuussa.

lue lisää

27.09.2024

Konversi0-0ptimistit: Otavamedian sisältömarkkinoinnin trendit osa 2

Onko sinun mielestäsi markkinointi muuttunut vaikeaselkoisemmaksi data ja teknologia mössöksi? Ei hätää IAB on rientänyt apuun ja toimii tulkkina, jotta kaikki pysyvät kärryillä. Pasin kanssa studiossa on Otavamedian Maarit Nykänen ja Satu Laksola puhumassa sisältömarkkinoinnin trendeistä. 

lue lisää

27.09.2024

Konversi0-0ptimistit: Otavamedia digimarkkinan murroksessa osa 1

Onko sinun mielestäsi markkinointi muuttunut vaikeaselkoisemmaksi data ja teknologia mössöksi? Ei hätää IAB on rientänyt apuun ja toimii tulkkina, jotta kaikki pysyvät kärryillä. Pasin kanssa studiossa on Otavamedian Tomi Takanen ja Jukka Pulkkinen. Tänään studiossa puhutaan mitä mediamarkkinalle kuuluu ja erityisesti mitä Otavamedialle kuuluu 2024.

lue lisää

17.09.2024

Unohda nämä harhaluulot mainonnan kohdentamisesta

Mediatalon edustajana törmää sekä realistisiin näkemyksiin että suoranaisiin harhaluuloihin siitä, miten mainoskampanjoita oikein kannattaa kohdentaa. Myytinmurtajien hengessä tartumme väittämään kerrallaan ja selvitämme totuuden urbaanilegendojen takaa. Sorrutko tietämättäsi samoihin harhaluuloihin kuin moni muu? Lue juttu, niin tiedät.

lue lisää