Icon
IAB Finland – Muutosten tekijöiden 25. juhlavuosi IABlogi

IAB Finland – Muutosten tekijöiden 25. juhlavuosi

21.01.2022 | Pasi Raassina

IAB Finlandin uusi hallitus aloitti kauden 2022 valitsemalla hallitukselle puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan. Hallituksen puheenjohtajaksi valittiin Eliisa Puikkonen, Elisalta ja varapuheenjohtajaksi Christopher Fernandez, Matterkindilta. Suuret onnittelut molemmille! IAB kiittää myös vuoden 2021 hallituksen puheenjohtaja Keskon Caroline Nykteriä ja varapuheenjohtaja Sanoman Jaakko Kuivalaiselle erinomaisesta työstä vuonna 2021.

”On hienoa astua IAB Finlandin hallituksen puheenjohtajan tehtäviin Keskon Caroline Nykterin tuloksekkaan vuoden jälkeen yhdessä uuden varapuheenjohtaja Christopher Fernandezin kanssa. Yhteisönä IAB kasvaa ja sen toiminta kehittyy hyvin toiminnanjohtaja Pasi Raassinan johdolla. IAB:n tämän vuoden painopistealueet tukevat niin mainostajien, julkaisijoiden kuin palveluntarjoajien liiketoimintaa, eli keskitymme digitaalisen osaamisen ja ymmärryksen kasvattamiseen, verkkokauppaan sekä markkinoinnin kohdentamiseen ja mittaamiseen. Olemme keskellä suurta digimarkkinan muutosta lainsäädännön muuttuessa, kolmannen osapuolen evästeiden poistuessa ja kuluttajien vaatiessa sujuvaa ja saumatonta digiasiakaskokemusta. Uskon, että yhteistyössä kaikkien IAB Finlandin jäsenyritysten sekä IAB Europen kanssa meillä on hyvät mahdollisuudet kehittää ja kasvattaa osaamista Suomen markkinassa sekä vaikuttaa siihen, millaiseksi tuleva toimintaympäristö muotoutuu”, kommentoi IAB:n tuore puheenjohtaja Puikkonen.

IAB:N YHTEISÖ ON KASVANUT ENNÄTYKSELLISIIN MITTOIHIN

IAB Finlandin jäsenistö kattaa koko markkinoinnin ja mainonnan kentän sisältäen niin mainostajia, julkaisijoita kuin digimarkkinan palveluntarjoajia. IAB Finland kasvoi viime vuonna usealla uudella jäsenyrityksellä ja nyt jäsenyrityksiä on jo yli 130. Kasvun ennustetaan myös jatkuvan vahvana myös vuonna 2022.
Industry Partnereita IAB:n toiminnassa on nyt mukana ennätyksellinen määrä, kun Alma Median, Sanoman, SOK Median rinnalle nousi uutena Industry Partnerina Adform. Premium Partnereina mukana ovat JCDecaux, Digita, Dagmar, Smartclip, Clear Channel, DoubleVerify, dentsu ja TietoEVRY.

 

MITÄ VUOSI 2022 TUO IAB:LLE?

IAB Finlandin vuoden 2022 painopisteissä yhdistyvät tuttu ja turvallinen uuteen ja jännittävään. Digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntijana IAB Finland haluaa jatkaa myös tänä vuonna kotimarkkinan tiedottamista mainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen liittyvistä muutoksista. Nopeasti muuttuvassa markkinassa uskomme myös yleisen osaamistason nostamisen ja liiketoimintaymmärryksen olevan tärkeässä osassa digimarkkinan hyvinvoinnin edistämisessä. Myös digitaalisen liiketoiminnan tukeminen asiakasymmärryksen ja verkkokaupan mahdollisuuksien avaamisen kautta on olennainen osa IAB Finlandin vuotta 2022.

Vuosi 2022 tulee sisältämään myös juhlahumua, sillä IAB Finland täyttää kunnioitettavat 25-vuotta. IAB on onnistunut vakiinnuttamaan asemaansa digimarkkinan alalla tuoden eri alojen toimijoita yhteen ja jakamalla puolueetonta tietoa kaikille. Jäsenistön ja työryhmien kanssa IAB on koonnut lukuisia alan oppaita ja järjestänyt mielenkiintoisia tapahtumia ja koulutuksia niin livenä kuin verkossa. Pitkän haastavan ajanjakson jälkeen olemme toiveikkaita, että pystymme vihdoin palaamaan livetapahtumien äärelle tänä vuonna.


Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Pasi Raassina
toiminnanjohtaja
IAB Finland
040 575 3726 / pasi.raassina@iab.fi


Eliisa Puikkonen
Head of Online Growth, B2B
Elisa Oyj
050 331 9398 / eliisa.puikkonen@elisa.fi

blogidigimarkkinointiiabfinlandpodcastsisältömarkkinointidatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontaDingledigimainonta

10.12.2025

Pelimainonnan nykytila ja trendit Suomessa 2025 -kysely

Haluamme kartoittaa, missä pelimainonta Suomessa tällä hetkellä menee ja mitä trendejä on nousemassa. Pelimainonta kattaa sekä mobiilipelien mainospaikat, pelien sisäiset mainosratkaisut että e-urheilun.

lue lisää

04.12.2025

Tekoäly sosiaalisen median markkinoinnissa: Milloin ja miten sen käyttö pitäisi merkitä?

Tekoälystä on tullut markkinoijan oikea ja vasen käsi nopeammin kuin kukaan on osannut ennustaa. Se toimii usein huomaamattomasti taustalla ja auttaa optimoimaan sosiaalisen median kampanjoita. Mutta mitä tapahtuu, kun tekoäly ei ole enää vain apuväline, vaan näkyvä osa mainossisältöjä? Pitääkö tästä kertoa kuluttajille ja jos pitää, niin miten?

lue lisää

27.11.2025

IAB Insider: Miten Tokmanni laajentaa retail median markkinoille ja haastaa perinteisen mediakentän?

Kauppa ei enää tee katetta pelkästään myymällä tuotteita vaan yhä useampi ketju alkaa kaupallistaa myös kaupan dataa, asiakaskohtaamisia ja myymäläympäristöjä. Jaksossa opit, millaisia mahdollisuuksia avoin retail media tarjoaa kaupan toimijoille ja miten brändit voivat tavoittaa kuluttajia hyödyntämällä kaupan ostosdataa. Jakson vieraina ovat retail-median konkari Janne Lehtinen Aller ReTALEsta ja Tokmannin kaupallinen johtaja Veli-Pekka “VeePee” Ääri.

lue lisää

20.11.2025

IAB Insider: Retail median ajankohtaiset trendit

IAB:n tuoreessa podcast-jaksossa syvennytään retail median kuumimpiin ilmiöihin: ekosysteemien avautumiseen, commerce median kiihtyvään kasvuun, datan uusiin rooleihin sekä in-store-median nouseviin mahdollisuuksiin.

lue lisää