Icon
En siis yhtään tiennyt haluavani – ja nyt en voi elää ilman IABlogi

En siis yhtään tiennyt haluavani – ja nyt en voi elää ilman

08.03.2018 | IABvieras

Kun viides ihminen nykäisee minua hihasta ja kertoo ostaneensa ”sen t-paidan jota se muotiväki käyttää”, tiedän että olemme onnistuneet. Jaa missä? No sisältömarkkinoinnin kultaisessa asiakaspolussa: himo, harkinta, osto.

Tuo nimenomainen t-paita (Arelan Kim – kun sinua nyt kumminkin alkoi kiinnostaa) esiintyi ihka ensimmäisessä Stockmann Magazinessa. Tämän kevään sisällössä on lisää haluttavia tuotehittejä (hellouuu Marimekon unelmanturkoosi Mini-maljakko) mutta myös paljon asiaa, jossa tuote ei todellakaan ole ykköskärki. Lehden kannessa ei ole kauniisti hymyilevää mallia myyvä kolttu yllään, vaan näyttelijälegenda Seela Sella. Hän hehkuu karismaa, yllään Aalto-yliopistosta valmistuneen suunnittelijan vaate, jota ei todellakaan voi ostaa Stockmannilta – eikä itse asiassa mistään muualtakaan.

Mitä se Stockmann nyt tämmöistä, mietit varmaan. Niillähän on vähän vaikeaa, eikös niiden pitäisi vain keskittyä siihen myymiseen? No, siihen he juuri keskittyvätkin.

Ostaa voi niin kovin monesta syystä. Mutta aika vähän ihmisellä on niitä täysin välttämättömiä tarpeita. Uusi mekko, muotoiluvaahto, sohvatyyny, kännykänkuori, torkkupeitto, lompakko… Käsi pystyyn: todellako kuolema sinut korjaa, jos et hanki (yhdettätoista) villapaitaa kaappiin?

Tarpeiden herättäminen on välttämätön perusta kaikelle markkinoinnille. Himon ja sitä kautta harkinnan on herättävä. Vasta sen jälkeen voi ohjata ostopolulla ne seuraavat askeleet, kassalle saakka.

Tämän takia Stockmann halusi sisältömarkkinointiohjelman, jonka henki on lifestyle, ja juttuja, joita ihmiset haluavat joka tapauksessa lukea. Teimme heille monikanavaisen ratkaisun: Lehden kotisohvan viereen syventymistä ja harkintaa varten ja muistuttamaan brändin laadukkuudesta. Verkkosisältöä ohjaamaan ihastuttamisen ja palvelujournalismin kautta suoraan verkkokauppaostoksille. Some-sisältöä sinne missä asiakkaatkin ovat. Ja paljon muuta: tekemämme sisällöt näkyvät myymälässä, verkkokaupassa ja asiakkaamme tapahtumien sisällössä ja ilmeessä.

Asiakasta aidosti kiinnostavat sisällöt, jotka hän kohtaa oikeassa paikassa oikeaan aikaan, toimivat tutkitusti myynnissä. Rakentamamme ostopolku toimii: inspiroivalle sisällöllemme altistuneet asiakkaat ovat sisältöohjelmamme alusta asti ostaneet reilusti enemmän kuin he, jotka eivät ole sitä nähneet.

Aion muuten viikonloppuna hankkia sen Marimekon maljakon. Jos niitä on vielä jäljellä.

Kirjoittaja Jenni Lieto on John Brown Median päätoimittaja, joka tietää, että parhaiten sisältömarkkinoinnissakin toimii juttu josta jää tunnejälki – ilahdutus, yllätys tai himotus.

09.09.2021

Mitkä trendit vaikuttavat kodin ulkopuolisessa mediassa juuri nyt?

Tällä hetkellä markkinointipäättäjien yksi suurimpia haasteita on ymmärtää, mitkä koronakriisin tuomat muutokset ovat pysyviä ja mitkä eivät. Yhteiskunnan teknologinen murros on modernisoinut myös ulkomainosmedian toimintaympäristöä ja suunnittelutyökaluja. Listasin kolme digitaalisen ulkomainonnan trendiä, jotka ovat täällä jo nyt, valmiina brändien hyödynnettäväksi.

lue lisää

26.08.2021

Sosiaalisen median trendit: Osallistava markkinointi tunnettuuden kasvattajana – case vaikuttajamarkkinointi

IAB Finlandin sosiaalisen median trendityöryhmä kirjoittaa vuoden 2021 aikana mainostajille suunnatun blogisarjan sosiaalisen median trendeistä. Kolmannessa osassa syvennytään vaikuttajamarkkinointiin.

lue lisää

17.06.2021

Tuore tutkimus paljastaa, mitä mainostajat toivovat digiulkomainonnalta

Digiulkomainonnan työryhmä toteutti kyselyn markkinaan tavoitteena kartoittaa mainostajien tarpeita sekä toiveita, jotta voimme kehittää digitaalisesta ulkomainonnasta yhä toimivampaa.

lue lisää

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää