
Digitaalisten tilauspalveluiden kilpailu kuluttajista kiristyy
Kuukausimaksullisten digitaalisten sisältöjen ja palveluiden käyttö on lisääntynyt voimakkaasti muutaman viime vuoden aikana. Tutuimpia meille näistä tilauspalveluista ovat viihteen suoratoistopalvelut kuten Netflix ja Spotify. Monille tuttuja ovat myös erilaiset ohjelmistot kuten tallennustilaa myyvät Dropbox ja Google Drive. Lisäksi tarjolla on klubityyppisiä palveluita kuten Shave Club ja Trunk Club.
Kun viihdepalveluiden puolella on jo käynnistynyt pudotuspeli tarjonnan lisääntymisen myötä, niin muut palvelut kuten uutismediat ja verkkokaupat ovat vasta tulossa ottamaan osaansa kuluttajien digitaalisten tilauspalveluiden budjetista.
Miten suuri tämä budjetti sitten mahtaa olla? Globaali keskiarvo liikkuu noin kolmen eri tilauspalvelun paikkeilla. Tutkimusyhtiö eMarketerin mukaan yli kolmannes kuluttajista uskoo lisäävänsä tilauspalveluiden määrää seuraavan kahden vuoden sisällä.
Muutoksen keulakuvia ovat olleet milleniaalit, joille omistaminen ei merkitse niin paljon kuin vanhemmille sukupolville. Omistamisen sijaan milleniaalit haluavat kokemuksia, mikä luo uusia haasteita palveluiden tarjoajille. Kokemuksista täytyy luoda personoituja. Muuten nuoret kuluttajat vaihtavat nopeasti palvelua.
Digitaalisten ja perinteisten palveluiden välille syntyy helposti mielikuvissa vastakkainasettelua ja uusien palveluiden ajatellaan olevan uhka olemassa oleville palveluille. Näin ei kuitenkaan välttämättä ole. Esimerkiksi amerikkalaistutkimuksen mukaan suoratoistopalvelut eivät poista tarvetta käydä elokuvissa. Päinvastoin nämä eri katsomisen muodot tukevat ja ruokkivat toisiaan.
Kuukausimaksulliset mallit ovat houkuttelevia myös palvelun tarjoajalle, koska jatkuva laskutus tuo tasaisen tulovirran ja mahdollisuuden asiakkaan sitouttamiseen. Asiakkaiden pitäminen tosin vaatii paljon töitä. Viihteen suoratoistopalveluiden koveneva kilpailu näkyy palvelun tarjoajien sisältökatalogin kasvattamisen lisäksi aktiivisena yhteydenpitona asiakkaaseen. Erityisesti Netflix tuuttaa katseluehdotuksiaan parhaimmillaan tai pahimmillaan päivittäin. HBO:lla on hillitympi strategia. Ehkä siellä vielä luotetaan laadukkaiden sisältöjen puhuvan puolestaan. Marraskuussa Suomeen tulevat Applen ja Disneyn suoratoistopalvelut tulevat ryminällä tähän kenttään, joten kaikkien toimijoiden on syytä olla hereillä. Kuluttajilla ei ole vielä pahaa ähkyä, mutta se voi tarjonnan kysynnän myötä hyvinkin tulla.
Data ja sen hyödyntäminen on tilauspalvelubisneksen polttoainetta. Asiakkaiden käyttäytymisen seuraaminen tilauspalvelussa antaa vinkkejä palvelun kehittämistarpeista ja mahdollisuuden tarjota asiakasta kiinnostavia uusia tuotteita tai ominaisuuksia. Data-algoritmeihin pohjautuvissa suosituksissa on vielä kehittymisen varaa. Ihmisen tulevaisuuden valinnat eivät aina loogisesti pohjaudu menneeseen käyttäytymiseen.
Erityisesti muiden kuin viihdepalveluita tarjoavien on pohdittava tarkkaan, millaisella strategialla kuluttaja valloitetaan ja saadaan pidettyä kiinni. Mistä palvelusta kuluttaja olisi valmis luopumaan ottaakseen jonkun uuden palvelun tilalle? Olisiko hyvä liittoutua jonkun kanssa? Viihteen suoratoistopalveluiden jälkeen kuluttajia kiinnostavat seuraavaksi muodin, päivittäistavaroiden ja uutisten tilauspalvelut. Kovenevasta kilpailusta huolimatta kasvuennusteet tarjoavat mahdollisuuksia näille uusille tilauspalveluille.
Kirjoittaja Virpi Martikainen on Digital Media Finlandin strategiakonsultti ja toimitusjohtaja.
16.06.2025
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024
IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.
lue lisää13.06.2025
IAB Insider: Boozt-case ja totuuksia mainonnan mittaamisesta
Tässä IAB Insider -jaksossa pureudutaan vuoden puhutuimpaan markkinointiteemaan: mainonnan mittaamiseen. Juontaja Pasi Raassinan seurana on AudienceProjectin asiantuntijakaksikko Juha Ourila ja Martin Kelly, joiden kanssa keskustellaan niin IAB Europe Adex 2024 -raportista kuin cross media -mittauksen ajankohtaisuudesta.
lue lisää05.06.2025
Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?
Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?
lue lisää05.06.2025
IAB Insider: Mittaaminen, mallinnus ja markkinoinnin tarkoitus – tervetuloa mukaan kasvuun
Tervetuloa kuuntelemaan IAB podcastia! Kolmannen kauden toisessa jaksossa sukellamme markkinoinnin nykytilaan ja tulevaisuuteen yhdessä dentsun kokeneiden asiantuntijoiden Juha Halmesvaaran ja Gabriel Mäkelän kanssa. Juontajana toimii IAB Finlandin toiminnanjohtaja Pasi Raassina.
lue lisää