Digitaalista muutosta tekemässä – viisi vinkkiä verkkopalvelun kehittämiseen
IAB Finland oli kumppanina DigiArena -tapahtumassa 17.5. Messukeskuksessa. Mediatalo Keskisuomalaisen digijohtaja ja IAB:n hallituksen puheenjohtaja Kirsi Hakaniemi oli kertomassa, miksi melkein 150-vuotiaan mediatalon on pitänyt muuttua ja kuinka digitaalista muutosta on tehty. Meillä Haaga-Helian tradenomi-opiskelijoilla oli tilaisuus kuunnella Kirsin esitys ja poimia ajatuksia siitä.

Media-ala on ollut jo pitkään digitaalisessa muutoksessa, joten sieltä saadut verkkopalvelun kehittämisen opit pätevät monella muullakin alalla. Tässä Kirsin vinkit digitaaliseen muutokseen:
1. Pysy ajan hermolla, mutta pidä mielessä oma pitkän tähtäimen visio
Muuttuvassa maailmassa on tärkeää olla tietoinen ja kokeilla uusia juttuja. Samalla on tärkeää, että kehittämiseen otetaan mukaan vain ne asiat, jotka sopivat omaan strategiaan ja pitkän tähtäimen visioon.
2. Digipalvelua kehitettäessä luota dataan, älä mutuun.
Palvelua ei voi kehittää vain omien mielipiteiden perusteella, vaan on tärkeää muistaa katsoa dataa. Älä päästä hippoja prosessiin.
3. Digimaailmassa tuote ei ole koskaan valmis, vaan vaatii jatkuvaa kehittämistä.
Aikaisemmin tuote hiottiin täysin valmiiksi ennen, kun se annettiin asiakkaille. Nopeasti muuttuvassa maailmassa minimum viable product riittää, ja kehittämistä jatketaan käyttäjäpalautteen ja analytiikan perustella.
4. Uutispalvelu pitää mieltää myös verkkokaupaksi.
Pelkkä sisällön tuottaminen ei riitä vaan mallia pitää ottaa verkkokaupoista.
• Omien asiakkaiden kannalta paras käyttökokemus
• Omien asiakkaiden kannalta paras ostokokemus
• Sisältöjen ja tuotteiden markkinointi
• Käyttäjien hakeminen kokeillen monesta kanavasta
• Personoinnit ja suosittelut
5. Ota koko organisaatio mukaan digitaaliseen muutokseen
Digitaalista muutosta tehdään yhdessä moniosaavissa tiimeissä. Keskustelun pitää toimia ylhäältä alas ja alhaalta ylös.
Lue lisää: Mediatalo Keskisuomalaisen digijohtajan Kirsi Hakaniemen ajatuksista: Digitaalisen asiakaskokemuksen jäljillä (kohdassa Yhteistyössä: DigiArena Helsinki)
Suvi Sillstén
05.11.2025
REKRY: Markkinoinnin asiantuntija - IAB Finland
Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? Nyt etsimme tiimiimme aikaansaavaa ja luovaa markkinoinnin osaajaa, joka ottaa kokonaisvastuun markkinoinnin suunnittelusta, monikanavaisesta sisällöntuotannosta ja tavoitteellisen markkinoinnin toteutuksesta.
lue lisää28.10.2025
IAB Insider: Digitalisoituneen tv:n mainosmahdollisuudet
Televisio elää uutta nousua – ei katoamalla, vaan digitalisoitumalla. Tässä IAB Insider -jaksossa sukellamme siihen, miten HybridiTV, HbbTV ja CTV muuttavat tapaa katsoa ja mainostaa televisiossa. Studiossa vieraana Digitan Jari Karhu ja MTV:n Saku Sahramies. Yhdessä heidän kanssaan avaamme, mitä HybridiTV tarkoittaa käytännössä, miten kuluttaja voi hyödyntää sen tarjoamia lisäpalveluita ja millaisia uusia mahdollisuuksia se tuo kuluttajille ja mainostajille.
lue lisää26.09.2025
IAB Insider: Attention pintaa syvemmältä – miksi huomio ratkaisee mediamainonnassa?
Digitaalinen mainonta elää murrosta, jossa pelkkä näkyvyys ei enää riitä. Markkinoijat ja mediatoimistot etsivät entistä tarkempia keinoja mitata, miten mainokset todella vaikuttavat yleisöön. Tässä keskustelussa nousee esiin yksi termi ylitse muiden: attention. Mutta mitä attention oikeastaan tarkoittaa, miksi se on noussut puheenaiheeksi juuri nyt ja millaista lisäarvoa se tuo mediaostamiseen?
lue lisää23.09.2025
Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari
Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.
lue lisää