Digitaalinen ulkomainonta 30 % kasvussa vuonna 2022
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2022 oli noin 46,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua on hieman alle 30 % kun vastaavana aikana koko ulkomainonnan markkina kasvoi 21 %.
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmä julkaisi viime vuonna ensimmäisen kerran arvion DOOH-mainonnan määrästä. Arvio toteutettiin nyt toisen kerran tutkimusmetodin ollessa sama kuin vuonna 2022. Markkina-arvio rakennettiin mediatoimistoille suunnatun kyselyn sekä DOOH-työryhmän markkinamallinuksen avulla. Lukua tarkasteltaessa on huomattava, että se ei ole verrannollinen Kantarin raportoimaan ulkomainonnan kokonaismäärään (vuonna 2022 yhteenä 77,8 miljoonaa euroa), sillä kaikki ulkomainosyhtiöt eivät toimita myyntilukuja Kantarille.
“Ulkomainonta digitalisoituu ja on itseasiassa jo nyt paljon digitaalisempaa kuin moni olettaa, erityisesti meillä Suomessa. IAB:n DOOH-työryhmän puitteissa pyrimme lisäämään markkinaymmärrystä ja loppuviimein helpottamaan digitaalisen ulkomainonnan ostamista. Yhä kattavampi tieto markkinan rakenteesta ja sen kehityksestä on oleellinen osa tätä kehitystä. On hienoa, että pystymme seuraamaan digitaalisen ulkomainonnan kasvua myös mainospanostusten määrän kertovan muutosmittarin muodossa. Lähes 30% kasvuloikka edelliseen vuoteen verrattuna on erinomainen tulos. Erityisiä ennustajan lahjoja ei tarvita, että digitaalisen ulkomainonnan mainoslaiteverkostojen yhä kasvaessa ja suunnittelu- sekä ostotapojen monipuolistuessa, DOOH tulee yhä jatkamaan kasvuaan myös tulevina vuosina. Kommentoi IAB Finlandin DOOH-työryhmä puheenjohtaja Jesse Jussila.
Mainonnan määrän projektin lisäksi Digitaalisen ulkomainonnan työryhmä on mm. julkaissut DOOH-mainonnan ostajan oppaan ja vuonna 2021 työryhmä toteutti Digitaalisen ulkomainonnan tila 2021 -tutkimuksen. Molemmat dokumentit löytyvät iab.fi -sivuston oppaat-osiosta.
Lisätiedot:
Pasi Raassina
IAB FInland, Toiminnanjohtaja
pasi.raassina@iab.fi
040 575 3726
Jesse Jussila
Clear Channel, Head of Product & IAB Finlandin DOOH-työryhmä PJ
jesse.jussila@clearchannel.fi
040 553 0700
04.12.2025
Tekoäly sosiaalisen median markkinoinnissa: Milloin ja miten sen käyttö pitäisi merkitä?
Tekoälystä on tullut markkinoijan oikea ja vasen käsi nopeammin kuin kukaan on osannut ennustaa. Se toimii usein huomaamattomasti taustalla ja auttaa optimoimaan sosiaalisen median kampanjoita. Mutta mitä tapahtuu, kun tekoäly ei ole enää vain apuväline, vaan näkyvä osa mainossisältöjä? Pitääkö tästä kertoa kuluttajille ja jos pitää, niin miten?
lue lisää27.11.2025
IAB Insider: Miten Tokmanni laajentaa retail median markkinoille ja haastaa perinteisen mediakentän?
Kauppa ei enää tee katetta pelkästään myymällä tuotteita vaan yhä useampi ketju alkaa kaupallistaa myös kaupan dataa, asiakaskohtaamisia ja myymäläympäristöjä. Jaksossa opit, millaisia mahdollisuuksia avoin retail media tarjoaa kaupan toimijoille ja miten brändit voivat tavoittaa kuluttajia hyödyntämällä kaupan ostosdataa. Jakson vieraina ovat retail-median konkari Janne Lehtinen Aller ReTALEsta ja Tokmannin kaupallinen johtaja Veli-Pekka “VeePee” Ääri.
lue lisää20.11.2025
IAB Insider: Retail median ajankohtaiset trendit
IAB:n tuoreessa podcast-jaksossa syvennytään retail median kuumimpiin ilmiöihin: ekosysteemien avautumiseen, commerce median kiihtyvään kasvuun, datan uusiin rooleihin sekä in-store-median nouseviin mahdollisuuksiin.
lue lisää19.11.2025
DEI digimarkkinoinnissa – missä Suomi menee?
Suomalaisissa markkinoinnin toimistoissa, julkaisijoilla ja palveluntarjoajilla monimuotoisuuden teemat huomioidaan vaihtelevasti – mutta parhaimmillaan hyvin monipuolisesti. Tämä käy ilmi IAB Finlandin vuonna 2025 toteuttamasta kyselystä, jossa selvitettiin, miten DEI-teemat näkyvät digitaalista markkinointia ostavien, tuottavien ja sen parissa työskentelevien keskuudessa. Kysely toteutettiin anonyymisti IAB:n Vastuullisen digimainonnan työryhmän jäsenten keskuudessa, minkä vuoksi vastaajayritykset edustavat todennäköisesti jo lähtökohtaisesti vastuulliseen toimintaan sitoutuneita toimijoita.
lue lisää