Icon
Digitaalinen maaottelu IABlogi

Digitaalinen maaottelu

11.02.2014 | Lotta Heikkeri

Digimainonta oli viime vuoden harvoja kasvajia suomalaisessa mainosmaailmassa, kuten IAB Finland hiljattain tiedotti. In-stream-mainonta kasvoi 24 prosenttia, ja euroissa laskettuna panostukset mobiiliin lisääntyivät 368 prosenttia.

Tuloksia voi kuitenkin tulkita monella tapaa. Vaikka mobiilin järkälemäinen kasvuvauhti aiheuttaisikin akuuttia halua poksautella samppanjapulloja, vaimenee juhlamieli hiukan, kun digihorisontti laajennetaan Suomen rajojen ulkopuolelle.

Ruotsi on digin mallioppilas

Etenkin Ruotsiin verrattuna digi-Suomi laahaa perässä. Siinä missä kansankodissa panostukset verkkomainontaan olivat jo vuonna 2012 noin 24 prosenttia koko mediamainontapotista, Suomessa osuus jäi vuonna 2013 edelleen alle kahdenkymmenen (19,7 %). eMarketerin tutkimuksissa Suomi on asiakaskohtaista digipanostusta mittaavissa tilastoissa sijalla 11. Edeltä löytyvät niin Norja (3. sija), Tanska (5. sija) kuin Ruotsi (7. sija).

Samaa sanomaa saatiin kuulla viime viikolla Digibarometri 2014 -julkaisutilaisuudessa Helsingin Musiikkitalolla. Teknologiateollisuuden teettämän tutkimuksen mukaan Suomella on edellytyksiä olla digikehityksen kärjessä, mutta toteutuspuolella yskii.

”Digibarometri 2014:n perusteella Suomella on maailman parhaat edellytykset laajenevasta ja syvenevästä digitalisoitumisesta hyötymiseen. Silmiinpistävää on kuitenkin se, että käytännössä Suomi jää sijalle 7”, summaavat barometrin tekijät. Ruotsi löytyy – yllätys, yllätys – kokonaismittarin kärkisijalta.

Mistä lisävauhtia?

Suomen suoriutuminen digissä tuntuu olevan hieman samanlaista kuin käynnissä olevissa olympialaisissa. Menestysmahdollisuuksia on ja mitalisijat siintävät mielessä, mutta maaliin saavutaan naapureita jäljessä.

Miksi Suomi tulee edelleen perässä? Ja mikä tärkeämpää, miten Suomi voisi petrata digitaalista suoriutumistaan? Helppoa kärkeen pääseminen ei ole, sillä yhtäältä pitäisi pysyä kärryillä uusista ja alati muuttuvista konsepteista, toisaalta yrittää pitää suuret joukot kehityksessä mukana ja kannustaa vielä viimeisiä heränneitä kirimään.

Hyvässä nosteessa oleva digimarkkinointi voisi tarjota muille digitaalisille elämänaloille positiivista mallia. Itseruoskinnan tai härmäläisen luonteenlaadun syyttelemisen sijaan olisi hyvä näyttää konkreettista esimerkkiä siitä, miten digillä tehdään tulosta ja relevantteja asioita. Mallia kannattaa ottaa myös peliteollisuudesta, jossa mustasukkaisen oman vaalimisen sijaan edetään entistä avoimemmin ajatuksia ja keksintöjä jakaen.

Monimutkaiset asiat, alkuun jopa vastustusta herättävät teknologiat ja uudenlaiset, aikaisemmin tieteiskuvitelmalta vaikuttaneet mahdollisuudet saadaan valjastettua toimimaan, tuottamaan ja ajamaan kehitystä, jolla kiritään muiden rinnalle – ja toivottavasti porhalletaan ohi.

IAB Finland haluaa jäsentensä kanssa olla edistämässä digitaalisen markkinoinnin asiaa. Vuoden ensimmäinen seminaari pidetään kahden viikon päästä 25.2. Helsingissä. Digipaletti 2014 -seminaarissa pureudutaan siihen, kuinka tehdään tulosta sisältömarkkinoinnin ja ohjelmoidun ostamisen avulla. Tule kuulemaan, miten digistä saadaan kaikki irti ja tulos kasvuun!

09.09.2021

Mitkä trendit vaikuttavat kodin ulkopuolisessa mediassa juuri nyt?

Tällä hetkellä markkinointipäättäjien yksi suurimpia haasteita on ymmärtää, mitkä koronakriisin tuomat muutokset ovat pysyviä ja mitkä eivät. Yhteiskunnan teknologinen murros on modernisoinut myös ulkomainosmedian toimintaympäristöä ja suunnittelutyökaluja. Listasin kolme digitaalisen ulkomainonnan trendiä, jotka ovat täällä jo nyt, valmiina brändien hyödynnettäväksi.

lue lisää

26.08.2021

Sosiaalisen median trendit: Osallistava markkinointi tunnettuuden kasvattajana – case vaikuttajamarkkinointi

IAB Finlandin sosiaalisen median trendityöryhmä kirjoittaa vuoden 2021 aikana mainostajille suunnatun blogisarjan sosiaalisen median trendeistä. Kolmannessa osassa syvennytään vaikuttajamarkkinointiin.

lue lisää

17.06.2021

Tuore tutkimus paljastaa, mitä mainostajat toivovat digiulkomainonnalta

Digiulkomainonnan työryhmä toteutti kyselyn markkinaan tavoitteena kartoittaa mainostajien tarpeita sekä toiveita, jotta voimme kehittää digitaalisesta ulkomainonnasta yhä toimivampaa.

lue lisää

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää