
Digimainontaan panostettiin 421 miljoonaa euroa vuonna 2018
Mainostajat panostivat Suomessa vuonna 2018 yhteensä 421 miljoona euroa digitaaliseen mainontaan. Kasvua edellisvuoteen verrattuna kertyi lähes 14 %. Digitaalisen mainonnan osuus mediapanostuksista oli 34 % ja se on edelleen suurin mediaryhmä. Mainostajien panostukset mediamainontaan vuonna 2018 olivat yhteensä 1 245,5 miljoonaa euroa, jossa kasvua saavutettiin 2,3 %.
IAB Finlandin tilastoinnin mukaan digimainonta kasvoi 13,6 % ja se kasvatti markkinaosuuttaan 3,6 prosenttiyksikköä vuodesta 2017. Digitaalinen mainonta sanomalehdissä, aikakauslehdissä ja televisiossa on yhteensä 122,3 miljoonaa euroa, mikä vastaa 29 % digimainonnan kokonaisuudesta. Isojen kansainvälisten toimijoiden kuten Googlen ja Facebookin osuus digimainonnan kokonaisuudesta on ollut kasvussa koko vuoden 2018 päätyen 53,8 %:iin. Mediamainonnan kokonaisuudesta se on lähes viidennes. Mainonta sosiaalisessa mediassa sisältää Facebookin ja YouTuben. Facebookin osuus digimainonnasta on 19 % ja YouTuben 2,2 %.
IAB Finland peräänkuuluttaa mediapanostustietojen laadukkaampaa raportointia
”Yksi asia on selvää: digitaalinen mainonta on kirkkaasti suurin mainonnan osa-alue ja kasvu jatkuu vahvana. Harmillisesti vaikuttaa siltä, että mediapanostustietojen seuraaminen ja raportointi ei pysy kehittyvän toimialan vauhdissa. Markkina kaipaa tarkempaa tietoa mainonnan jakautumisesta eri näyttöihin ja päätelaitteisiin. Digitaalinen mainonta vyöryy kaikkialle, myös olohuoneiden ruuduille, audioon ja ulkomainontaan. On ikävä todeta, että vuoden 2018 osalta ei Suomesta ole saatavilla tarkempaa tietoa muun muassa mobiilimainonnan kehityksestä”, toteaa IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala. IAB Finland peräänkuuluttaa mediapanostustietojen raportointiin laadukkaampaa kehitystyötä tutkimustaloilta. ”Olemme pahasti muita Pohjoismaita jäljessä panostustietojen ja media-alan markkinatietojen tilastoinnissa ja raportoinnissa. Tämä ei voi olla osaltaan vaikuttamatta myös lopputulokseen. Kuinka paljon Suomen muihin maihin verrattuna vaatimattomat mediapanostustiedot johtuvat puutteellisesta tilastoinnista ja raportoinnista?" Takala kommentoi.
IAB Finlandin kvartaalitiedotteen luvut perustuvat Kantar TNS:n kuukausiseurantaan ja kokovuoden tietojen osalta lisäksi erillisseurantaan. Haku-, Facebook- sekä YouTube-mainonnan luvut perustuvat IAB Finlandin kvartaaliseurantaan. Tiedontoimittajia ovat Mediatoimisto Happi, IPG Mediabrands, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, Dentsu Aegis Network, Avidly, Omnicom Media Group, GroupM sekä Avaus Consulting, Solteq, Nordic Morning, Quru, Artefact, Tulos Helsinki ja Fonecta. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden mainostajien suoraan ostaman haku- ja Facebook-mainonnan osuudesta. Estimaatti on tehty Kantar TNS:n PäättäjäAtlaksen kyselyn pohjalta.
Lisätietoja antaa Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi@iab.fi.
06.02.2025
Miksi et voi olla huomioimatta Retail mediaa vuonna 2025?
Muistaako kukaan viime vuodelle ennustettuja mediatrendejä ja "ennusteita"? Todennäköisesti suurin osa osaisi sanoa AI:n, mutta mitä muuta? Kuinka monelle trendille tai ennusteelle annetaan aito mahdollisuus toteutua yhden vuoden aikana - nopeasti ohi menevässä vuodessa.
lue lisää06.02.2025
Pelimainonnan myytinmurtajat osa 2
Pelimainonnan ympärillä pyörii edelleen sitkeitä myyttejä, jotka eivät vastaa tämän päivän digitaalisen pelaamisen todellisuutta. Vaikka gaming-mainonta on jo vakiinnuttanut paikkansa tehokkaana markkinointikanavana, monet brändit saattavat yhä aliarvioida sen monipuolisuuden ja kohderyhmien laajuuden. Pelaaminen ei ole enää vain nuorten harrastus, eikä pelimainonta rajoitu vain tiettyihin genreihin tai alustoihin. Tässä artikkelissa jatkamme yleisten harhaluulojen purkamista ja tuomme esiin pelimainonnan kehittyviä mahdollisuuksia, jotka tarjoavat brändeille entistä tehokkaampia tapoja tavoittaa ja sitouttaa yleisöjä.
lue lisää23.01.2025
Digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaatti uudistuu – pysy ajan tasalla muuttuvassa maailmassa
Digimarkkinoinnin, mainonnan ja median maailma kehittyy nopeammin kuin koskaan aiemmin. Alan ammattilaisena tiedät, miten tärkeää on pysyä ajan tasalla uusista trendeistä, työkaluista ja parhaista käytännöistä. Siksi me IAB:llä päivitämme jatkuvasti digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaattia – vastaamaan tämän päivän ja huomisen haasteisiin.
lue lisää20.01.2025
IAB Studio: Ohjelmallisen mainonnan myytit - Totta vai tarua?
Tervetuloa kuuntelemaan uusinta IAB Studio podcast-jaksoa, jossa syvennymme ohjelmallisen mainonnan ajankohtaisiin teemoihin ja trendeihin! Pasin kanssa studiossa mukana ovat alan asiantuntijat Juuli Pelkonen Adformilta ja Miia Salmi Sanomalta.
lue lisää