Icon
Digimainonta jo 26 prosenttia mediamainonnan kakusta IABlogi

Digimainonta jo 26 prosenttia mediamainonnan kakusta

11.11.2015

Digitaalinen mainonta kasvoi Suomessa vuoden 2015 kolmannella kvartaalilla 5,6 prosenttia ja muodosti 26 prosenttia kaikista mediamainonnan panostuksista. Vuosineljänneksen vahvimmat kasvajat olivat Facebook- ja mobiilimainonta.

Suomessa panostettiin digitaaliseen mainontaan vuoden 2015 kolmannella kvartaalilla 61 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon oli 5,6 %. Verkkomainonta muodostaa jo 26 % kaikista mediamainonnan panostuksista.

Vuosineljänneksen vahvin kasvu nähtiin Facebook-mainonnassa, joka kasvoi 44,2 % edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Panostukset mobiilimainontaan olivat 4,3 miljoonaa euroa, kasvua edellisvuoteen verrattuna oli 34,4 %.

Display-mainonnan panostusten kasvu on taittunut vuoden 2015 mittaan, ja kolmannella vuosineljänneksellä laskua oli 1,5 %. Hakumainonnan ja hakemistojen panostukset kasvoivat hieman (+2,8 %), luokiteltujen ilmoitusten panostukset säilyivät ennallaan (+0,6 %).

Videomainonta on vakiinnuttanut paikkansa digitaalisten mainosmuotojen joukossa. Panostukset in-stream-videomainontaan laskivat Suomessa nyt ensimmäistä kertaa (-1,0 %), joskin kuukausittaista vaihtelua kampanjoinnissa on runsaasti. IAB Finland on lisäksi kerännyt vuoden 2015 alusta YouTuben mainospanostuksia, jotka eivät ole vielä mukana digimainonnan kokonaispanostusluvuissa. Kolmannella kvartaalilla panostukset YouTube-mainontaan olivat 1,4 miljoonaa euroa, saman verran kuin vuoden aikaisemmilla kvartaaleilla.

”Digitaalinen mainonta lähestyy edelleen mainospanostusten ykköspaikkaa. Viime vuoden kolmannella neljänneksellä digi oli juuri kirinyt television mainospanostusten ohi, nyt kaulaa on jo selvästi enemmän”, sanoo IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala.

Verkkomainonta 3Q 2015 M € Muutos-%
Hakumainonta ja hakemistot 22,4 2,8 %
Facebook 7,5 44,2 %
Display yhteensä 23,2 1,2 %
     Display  15,9 -1,5 %
     In-stream-video 2,95 -1,0 %
     Mobiili  4,3 34,4 %
Luokitellut  7,9 0,6 %
Digimainonta yhteensä 61,0 5,6 %

Lähteet: TNS Ad Intelligence -kuukausiseuranta ja IAB Finland kvartaaliseuranta.




Lisätiedot:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, birgitta.takala(at)iab.fi

IAB Finland kerää hakumainonnan sekä Facebook-mainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajina ovat mediatoimistot (Mediatoimisto Happi, Virta Helsinki, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, IUM, Aegis Group, Zeeland Media Group ja Omnicom Media Group) sekä Avaus Consulting, Descom, Klikkicom, Kontaktia, Opasmedia, Quru, NetBooster ja Tulos Helsinki. Google Finland ei toimita suoraan hakusanamainonnan tietojaan. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät lisäksi estimaattiosuuden, jotta yritysten suoraan ostetun mainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Estimaatti on tehty PäättäjäAtlaksen kyselyn pohjalta. YouTube-luvut on kerätty toimistoilta.

22.03.2024

IAB Studio: IAB Finlandin kulissien takana - Haastattelussa Antti Kallio ja Pasi Raassina

Tässä jaksossa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Antti Kallio ja IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina paljastavat henkilökohtaisia digitaalisia suosikkejaan - mistä podcasteista he saavat inspiraationsa, mitkä uutissivustot pitävät heidät ajan tasalla, ja mitä sarjoja, elokuvia tai pelejä he rakastavat rentoutuessaan.

lue lisää

07.03.2024

Ohjelmallinen Gaming 2024

Ohjelmallisessa ostamisessa Gaming eli pelimainonta on yksi tämän vuoden kiinnostavimpia aiheita. Uutta inventaaria mainospaikoille on kertynyt runsaasti ja myös kohderyhmien osalta on monenlaista kattavuutta. Minun oli ilo haastatella RTL AdAlliancen asiantuntijaa Aleksi Ylitaloa aiheesta. Itse toimin ohjelmallisena asiantuntijana Kinessolla (IPG Mediabrands). Päätimme yhdessä Aleksin kanssa koostaa kaikille uutuutta huokuvan gaming aiheen ympärille key pointit.

lue lisää

05.03.2024

Mainostajat ja toimistot mainonnan hiilijalanjäljillä

Digitalisaation ja mainonnan alati kasvavassa maailmassa on yhä tärkeämpää keskittyä vastuullisuuteen. Tämä artikkeli tarjoaa ohjeistuksen siitä, miten yritykset voivat lähteä liikkeelle mainonnan hiilijalanjäljen kanssa.

lue lisää

28.02.2024

Pelimainonnan myytinmurtajat

Pelimainonta on nopeasti muuttumassa yhdeksi dynaamisimmista ja monipuolisimmista mainonnan muodoista, rikkoen perinteisiä käsityksiä ja avaten uusia ovia mainostajille eri toimialoilla. Viimeaikaiset tutkimukset ja tilastot haastavat vallalla olevat myytit, kuten käsityksen siitä, että gaming mainonta tavoittaa vain nuoria miehiä. Todellisuudessa casual gaming tai ajanvietepelaaminen on noussut pelaamisen suosituimmaksi muodoksi, joka tavoittaa laajasti eri ikäryhmiä ja sukupuolia. Yli 80%:n suomalaisista pelaa digitaalisia pelejä. Mainonnan strateginen sijoittelu peliympäristöihin tarjoaa brändeille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa oman kohderyhmänsä. Tämä artikkeli purkaa yleisimpiä myyttejä pelimainonnasta, valottaen sen todellista potentiaalia ja monipuolisuutta markkinointikanavana. Kanavana joka kykenee tavoittamaan ja sitouttamaan kohderyhmiä uudella ja innovatiivisella tavalla.

lue lisää