Icon
Digimainonta jo 26 prosenttia mediamainonnan kakusta IABlogi

Digimainonta jo 26 prosenttia mediamainonnan kakusta

11.11.2015

Digitaalinen mainonta kasvoi Suomessa vuoden 2015 kolmannella kvartaalilla 5,6 prosenttia ja muodosti 26 prosenttia kaikista mediamainonnan panostuksista. Vuosineljänneksen vahvimmat kasvajat olivat Facebook- ja mobiilimainonta.

Suomessa panostettiin digitaaliseen mainontaan vuoden 2015 kolmannella kvartaalilla 61 miljoonaa euroa. Kasvua edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon oli 5,6 %. Verkkomainonta muodostaa jo 26 % kaikista mediamainonnan panostuksista.

Vuosineljänneksen vahvin kasvu nähtiin Facebook-mainonnassa, joka kasvoi 44,2 % edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Panostukset mobiilimainontaan olivat 4,3 miljoonaa euroa, kasvua edellisvuoteen verrattuna oli 34,4 %.

Display-mainonnan panostusten kasvu on taittunut vuoden 2015 mittaan, ja kolmannella vuosineljänneksellä laskua oli 1,5 %. Hakumainonnan ja hakemistojen panostukset kasvoivat hieman (+2,8 %), luokiteltujen ilmoitusten panostukset säilyivät ennallaan (+0,6 %).

Videomainonta on vakiinnuttanut paikkansa digitaalisten mainosmuotojen joukossa. Panostukset in-stream-videomainontaan laskivat Suomessa nyt ensimmäistä kertaa (-1,0 %), joskin kuukausittaista vaihtelua kampanjoinnissa on runsaasti. IAB Finland on lisäksi kerännyt vuoden 2015 alusta YouTuben mainospanostuksia, jotka eivät ole vielä mukana digimainonnan kokonaispanostusluvuissa. Kolmannella kvartaalilla panostukset YouTube-mainontaan olivat 1,4 miljoonaa euroa, saman verran kuin vuoden aikaisemmilla kvartaaleilla.

”Digitaalinen mainonta lähestyy edelleen mainospanostusten ykköspaikkaa. Viime vuoden kolmannella neljänneksellä digi oli juuri kirinyt television mainospanostusten ohi, nyt kaulaa on jo selvästi enemmän”, sanoo IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala.

Verkkomainonta 3Q 2015 M € Muutos-%
Hakumainonta ja hakemistot 22,4 2,8 %
Facebook 7,5 44,2 %
Display yhteensä 23,2 1,2 %
     Display  15,9 -1,5 %
     In-stream-video 2,95 -1,0 %
     Mobiili  4,3 34,4 %
Luokitellut  7,9 0,6 %
Digimainonta yhteensä 61,0 5,6 %

Lähteet: TNS Ad Intelligence -kuukausiseuranta ja IAB Finland kvartaaliseuranta.




Lisätiedot:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, birgitta.takala(at)iab.fi

IAB Finland kerää hakumainonnan sekä Facebook-mainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajina ovat mediatoimistot (Mediatoimisto Happi, Virta Helsinki, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, IUM, Aegis Group, Zeeland Media Group ja Omnicom Media Group) sekä Avaus Consulting, Descom, Klikkicom, Kontaktia, Opasmedia, Quru, NetBooster ja Tulos Helsinki. Google Finland ei toimita suoraan hakusanamainonnan tietojaan. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät lisäksi estimaattiosuuden, jotta yritysten suoraan ostetun mainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Estimaatti on tehty PäättäjäAtlaksen kyselyn pohjalta. YouTube-luvut on kerätty toimistoilta.

16.05.2024

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä 7 % kasvussa vuonna 2023

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2023 oli 56,1 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua oli noin 7 %.

lue lisää

08.05.2024

Datan laadun arviointi: Tekniikoita ja käytäntöjä

Data on nykyaikaisen liiketoiminnan valuutta, ja sen laatu on kriittinen tekijä menestyksen kannalta. Datan arvo määräytyy pitkälti sen laadun kautta, ja jotta siitä saadaan maksimaalinen arvo, tulee sitä hallita tehokkaasti. Näin datan hallinnasta tulee prosessi, joka mahdollistaa organisaation datan hyödyntämisen strategisessa päätöksenteossa ja liiketoiminnan tulosten parantamisessa sen eri prosessien kautta, kuten markkinoinnin ja myynnin.

lue lisää

23.04.2024

IAB Studio: Retail Media - Suomi vs. Eurooppa 1/2

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa Miran vieraana on retail media työryhmän puheenjohtajat, Sami Hiirsalmi SOK Smart Marketingilta ja Mari Riipinen Dagmarilta

lue lisää

23.04.2024

IAB Studio: Retail Median mahdollisuudet ja tulevaisuuden näkymät 2/2

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa Miran vieraana on retail media työryhmän puheenjohtajat, Sami Hiirsalmi SOK Smart Marketingilta ja Mari Riipinen Dagmarilta

lue lisää