Icon
Digimainonnan puolivilli länsi IABlogi

Digimainonnan puolivilli länsi

13.04.2015 | Lotta Heikkeri

Natiivimainonta nousi viime viikolla suomalaisten markkinointi- ja mediablogien kuumaksi aiheeksi. Ylen Sanna Ukkolan blogipostaus käynnisti kiivaan keskustelun, johon ennättivät vastaamaan muun muassa Vapa Median Ilona Hiila sekä Ellun Kanojen Miia Savaspuro.

Natiivimainonnan yhdeksi ongelmakohdista nostettiin sen verhoaminen toimituksellisen sisällön kaapuun. Moni aiheeseen kommentoinut toivoi alalle yhteisiä pelisääntöjä, ja hyvä niin. Mainonnan pitää olla tunnistettavissa mainonnaksi, monestakin hyvästä syystä.

Natiivimainonnan mahdollisuuksia ja haasteita on kartoitettu viime syksystä asti IAB Finlandin natiivimainonnan työryhmässä. Kattavasti alan eri osapuolia, niin mainostajia, medioita kuin toimistoja edustavassa ryhmässä on paneuduttu niin natiivimainonnan määrittelyyn, sen eri muotojen kartoittamiseen sekä haasteiden taklaamiseen.

Natiivimainonnan tunnistettavuus ja merkitsemistavat ovat nousseet työryhmän toiminnassa yhdeksi tärkeimmistä teemoista. Ryhmä on keskustellut teemasta myös Julkisen sanan neuvoston sekä Kilpailu- ja kuluttajaviraston kanssa.

Läpinäkyvyys ja itsesääntely ovat nopeasti kehittyvälle ja alati muuttuvalle digitaaliselle mainonnalle tärkeitä asioita. Paitsi että vastuullisella toiminnalla voidaan välttää kankeat ja hitaasti muuttuvat lainsäädännölliset ratkaisut (Millaista natiivimainonta mahtaisi olla, jos siitä laissa määrättäisiin?), rakennetaan sillä myös tervettä suhdetta yleisöihin.

Tutkimusten mukaan ihmiset suhtautuvat natiivimainontaan perinteistä bannerimainontaa positiivisemmin ja erään brittitutkimuksen mukaan kolme viidestä piti natiivimainontaa kiinnostavana. Positiivista suhdetta kannattaa vaalia paitsi läpinäkyvyyttä edistämällä myös laadukkaita ja luovia sisältöjä tekemällä. Kesällä ilmestyvässä oppaassa tullaan käsittelemään myös natiivimainonnan erilaisia toteutustapoja sekä sen onnistumisen ja tehon mittareita.

Natiivimainonnan opas julkaistaan 3.6. teemaan pureutuvan seminaarin yhteydessä. Ennen julkaisua opas lähtee tuttuun IAB-tapaan kommentoitavaksi laajalle otannalle suomalaisia median ja mainosalan toimijoita, ja joitakin teemoja tullaan julkaisemaan myös täällä IABlogissa. Toivotamme kaikki toimijat lämpimästi tervetulleiksi keskustelemaan!

Ps. Markkinoinnin uusista pelisäännöistä on luvassa timantinkovaa asiaa jo ensi viikon tiistaina 21.4. Aamupäiväseminaarissa paneudutaan digitaaliseen mainontaan ja markkinointiin lainsäädännön, tietosuojan ja datan omistajuuden kannalta. Tervetuloa mukaan, ohjelma ja ilmoittautumisohjeet löytyvät täältä!

08.04.2024

IAB Jäsenesittely: Superlines ja Jere Meriluoto

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Superlines ja Jere Meriluoto

lue lisää

05.04.2024

High Impact ja video valtaavat perinteiset display mainonnan muodot

Digitaalinen mainonta kokee murroksen, kun useat merkittävät toimijat siirtävät budjettejaan pois perinteisistä display-mainosmuodoista. Samaan aikaan kasvaa tarve mainosmuodoille, jotka tarjoavat brändeille parempaa vaikuttavuutta, laajempia mainospintoja ja mahdollisuuden mitata kampanjoiden vaikuttavuutta (attention). Siirtyminen kohti high impact ja videopohjaisia mainoksia merkitsee myös irtautumista perinteisistä kampanjoiden mittaus- ja vaikutusmetriikoista.

lue lisää

05.04.2024

Uuuh… dooh-mainonta jatkoi kasvukäyrällä myös 2023

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2023 oli noin 53,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua on reippaat 16 %, kun vastaavana aikana Kantarin raportoima koko ulkomainonnan markkina kasvoi 9 %. Kaiken mediamainonnan määrä Suomessa laski vuonna 2023 2,4 %.

lue lisää

22.03.2024

IAB Studio: IAB Finlandin kulissien takana - Haastattelussa Antti Kallio ja Pasi Raassina

Tässä jaksossa IAB Finlandin hallituksen puheenjohtaja Antti Kallio ja IAB:n toiminnanjohtaja Pasi Raassina paljastavat henkilökohtaisia digitaalisia suosikkejaan - mistä podcasteista he saavat inspiraationsa, mitkä uutissivustot pitävät heidät ajan tasalla, ja mitä sarjoja, elokuvia tai pelejä he rakastavat rentoutuessaan.

lue lisää