Icon
Digimainonnan puolivilli länsi IABlogi

Digimainonnan puolivilli länsi

13.04.2015 | Lotta Heikkeri

Natiivimainonta nousi viime viikolla suomalaisten markkinointi- ja mediablogien kuumaksi aiheeksi. Ylen Sanna Ukkolan blogipostaus käynnisti kiivaan keskustelun, johon ennättivät vastaamaan muun muassa Vapa Median Ilona Hiila sekä Ellun Kanojen Miia Savaspuro.

Natiivimainonnan yhdeksi ongelmakohdista nostettiin sen verhoaminen toimituksellisen sisällön kaapuun. Moni aiheeseen kommentoinut toivoi alalle yhteisiä pelisääntöjä, ja hyvä niin. Mainonnan pitää olla tunnistettavissa mainonnaksi, monestakin hyvästä syystä.

Natiivimainonnan mahdollisuuksia ja haasteita on kartoitettu viime syksystä asti IAB Finlandin natiivimainonnan työryhmässä. Kattavasti alan eri osapuolia, niin mainostajia, medioita kuin toimistoja edustavassa ryhmässä on paneuduttu niin natiivimainonnan määrittelyyn, sen eri muotojen kartoittamiseen sekä haasteiden taklaamiseen.

Natiivimainonnan tunnistettavuus ja merkitsemistavat ovat nousseet työryhmän toiminnassa yhdeksi tärkeimmistä teemoista. Ryhmä on keskustellut teemasta myös Julkisen sanan neuvoston sekä Kilpailu- ja kuluttajaviraston kanssa.

Läpinäkyvyys ja itsesääntely ovat nopeasti kehittyvälle ja alati muuttuvalle digitaaliselle mainonnalle tärkeitä asioita. Paitsi että vastuullisella toiminnalla voidaan välttää kankeat ja hitaasti muuttuvat lainsäädännölliset ratkaisut (Millaista natiivimainonta mahtaisi olla, jos siitä laissa määrättäisiin?), rakennetaan sillä myös tervettä suhdetta yleisöihin.

Tutkimusten mukaan ihmiset suhtautuvat natiivimainontaan perinteistä bannerimainontaa positiivisemmin ja erään brittitutkimuksen mukaan kolme viidestä piti natiivimainontaa kiinnostavana. Positiivista suhdetta kannattaa vaalia paitsi läpinäkyvyyttä edistämällä myös laadukkaita ja luovia sisältöjä tekemällä. Kesällä ilmestyvässä oppaassa tullaan käsittelemään myös natiivimainonnan erilaisia toteutustapoja sekä sen onnistumisen ja tehon mittareita.

Natiivimainonnan opas julkaistaan 3.6. teemaan pureutuvan seminaarin yhteydessä. Ennen julkaisua opas lähtee tuttuun IAB-tapaan kommentoitavaksi laajalle otannalle suomalaisia median ja mainosalan toimijoita, ja joitakin teemoja tullaan julkaisemaan myös täällä IABlogissa. Toivotamme kaikki toimijat lämpimästi tervetulleiksi keskustelemaan!

Ps. Markkinoinnin uusista pelisäännöistä on luvassa timantinkovaa asiaa jo ensi viikon tiistaina 21.4. Aamupäiväseminaarissa paneudutaan digitaaliseen mainontaan ja markkinointiin lainsäädännön, tietosuojan ja datan omistajuuden kannalta. Tervetuloa mukaan, ohjelma ja ilmoittautumisohjeet löytyvät täältä!

01.07.2022

IAB Studio: Ulkomainonnan kirkas tulevaisuus

IAB studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista digimarkkinasta ja tällä kertaa meillä on studiossa Pasin vieraana, puhumassa digitaalisen ulkomainonnan tulevaisuudesta Jesse Jussila Clear Channelilta, Jenni Heinonen JCDecauxilta ja Outi Pekkala dentsulta.

lue lisää

23.06.2022

IAB Jäsenesittely: Meltwater ja Noora Suni

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Meltwater ja Noora Suni

lue lisää

14.06.2022

Suomessa 36 miljoonaa DOOH-euroa vuonna 2021

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2021 oli noin 36 miljoonaa euroa. Arvio digitaalisen ulkomainonnan määrästä tehtiin nyt ensimmäistä kertaa.

lue lisää

07.06.2022

Interact 2022 terveisinä mm. ympäristövastuu ja kuluttajan käyttäytymisen muutokset

IAB Europen lippulaivatapahtumassa julkaistiin Euroopan digimarkkinan luvut sekä käsiteltiin ajankohtaisia aiheita

lue lisää