Icon
Briteissä osataan: Investoinnit digitaaliseen mediaan yli 30% koko mediasta! IABlogi

Briteissä osataan: Investoinnit digitaaliseen mediaan yli 30% koko mediasta!

02.11.2012 | Tuomas Avonius

Maailmanennätys!

Vierailin Englannissa päivittämässä viimeisimmät digitaalisen median kuulumiset IAB Engage 2012 -tapahtumassa. Tapahtuman paikkana oli The Barbican Center jossa digitaalista tietoa oli kuulemassa reilusti yli 500 vierasta. Tunnelma oli korkealla ja seminaaripaikka oli upea! Ilmassa oli juhlan tuntua jo sisään kävellessä.

Seminaarin avasi IAB UK:n toiminnanjohtaja, aina kohtelias sekä innostava Guy Phillipson. Hänellä oli seminaariväelle ennätysuutisia! Briteissä on ensi kertaa ylitetty maaginen 30 % raja investoinneissa digitaaliseen mediaan. Lukua voi pitää huomattavana virstanpylväänä koska myös Briteissä television rooli on ollut voimakas. Kuinkahan kauan Suomessa menee vastaavaan saavutukseen?

Digital transformation

Brittien mediakäytöstä keskusteltiin paljon. Olympialaisten aikana yli 35 miljoonaa Brittiä seurasi kisoja verkon välityksellä. Heistä noin 12 miljoonaa seurasi kisoja mobiilin kautta! Digitaalisen muutoksen vauhti on ylittänyt kaikki ennakkoarviot! Ja kuinka ollakaan, myös Briteissä odotetaan tämän jo sinänsä hulppean luvun investoinneista vain vielä kasvavan tulevaisuudessa.

Mobiilimainonnasta kerrottiin 2-3 vuoden aikana tulevan UK:ssa 1 miljardin punnan media. Lukua voi pitää valtavana mutta sille on olemassa käyttäjien kautta pohja. Ennakoitiin että vuonna 2013 Briteissä älypuhelinpenetraatio ylittää jo 75 %:in tason.

Wake up call – mobiilioptimoidut sivustot mainostajilla

Yritykset eivät ole lähteneet mobiilimainonnan voimakkaasta kasvusta huolimatta kehittämään omia sivustoja mobiililaitteille sopivaksi. Vain noin 40 % mobiilissa mainostavista yrityksistä omaa mobiilioptimoidut sivustot. Mobiilikäytön lisääntymisestä kertoo seuraava data: 2 vuotta sitten Googlen hauista noin 4-5 % tapahtui mobiilisti. Tällä hetkellä tuo luku on jo peräti 25 %. Kasvu on valtavaa ja ensimmäistä kertaa historiassa mobiiliälypuhelimien voidaan sanoa olevan käyttäjille ”läheisiä” sekä mainostajille tehokas media tavoittaa liikkuvat kuluttajat.

Päivän antia sieltä täältä

Esiintyjälista tiiviissä päivässä piti sisällään eri toimiajojen edustajia aina vähittäiskaupasta (tesco.com) Twitterin CEO:n haastatteluun. Useimpia puheenvuoroja yhdisti voimakas usko ja tahto digitaalisen median voimaan nyt sekä ennen kaikkea tulevaisuudessa. Innovaatiot digitaalisessa maailmassa ovat elintärkeitä. Kuinka itsepalvelukulttuurissa voidaan reaaliaikaista teknologiaa hyödyntämällä tarjota asiakkaille maailman parhaita asiakkuuskokemuksia?

Erityisesti mieleeni jäi IAB UK:n mobiilioperaatioista vastaavan johtajan vahva käsitys seuraavasta isosta asiasta mobiilirintamalla: lähitulevaisuudessa mobiileihin päätelaitteisiin siirtyy kuluttajien lompakko! Yrityksillä tulee melkoinen kiire ottaa tästä muutoksesta kaikki irti sekä ennen kaikkea pysyä teknologisen kehityksen mukana.

Perinteisen tv:n kuolema?

Lyhykäisyydessään päivä oli erittäin antoisa. Eniten allekirjoittanutta ihmetytti tv-yhtiön puheenvuoro (ITV) joka oli varsin puolusteleva. Yhtiön toimitusjohtaja ei omasta mielestään usko perinteisen tv:n kuolemaan. Toteamus hieman pysähdytti, koska jos sellaisen lausumana julkisesti kertoo, niin mietityttää miksi….? Voiko olla niin, että kun digitaalisten videosisältöjen kuluttaminen kasvaa joka vuosi satoja prosentteja, niin perinteiseksi mediaksi tänä päivänä luettava televisio on jo ahtaalla briteissä?

Lopuksi

Brittimarkkina on ylittänyt mediainvestoinneissa digitaaliseen mediaan huiman 30 %:in rajan. Tämän vauhdin soisi myös Suomessa toteutuvan ja toteutuuhan se, kun markkinoijat huomaavat todenteolla missä heidän asiakkaansa viettävät tänä päivänä aikaansa.

blogidigimarkkinointiiabfinlandpodcastsisältömarkkinointidatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontaDingledigimainonta

12.09.2025

IAB Insider: Retail media – kuka voittaa, kun kauppa muuttuu mediataloksi?

Retail media on noussut vauhdilla markkinoinnin kuumimmaksi ilmiöksi – ja hyvästä syystä. Kun kaupat muuttuvat mediataloiksi, mainostajille avautuu uusia mahdollisuuksia tavoittaa asiakkaat aivan ostopolun ytimessä. Mutta kuka tässä pelissä lopulta voittaa, ja mitä riskejä ja haasteita liittyy datan, kanavien ja kaupallisten kumppanuuksien hallintaan? Uusimmassa IAB Insider -podcast-jaksossa sukelletaan retail median maailmaan, avataan sen merkitys suomalaiselle markkinalle ja kerrotaan, mitä jokaisen markkinoijan tulisi tehdä pysyäkseen kehityksessä mukana.

lue lisää

29.08.2025

IAB Insider: Luovuuden merkitys digimainonnassa

Mainonnan vaikuttavuus syntyy usein luovuudesta – mutta mitä luovuus oikeastaan on, ja miten se voidaan kääntää mitattavaksi tulokseksi? Tässä IAB Insider -jaksossa dentsun Juha Halmesvaara ja Aleksi Auvinen keskustelevat luovuuden merkityksestä markkinoinnissa, Cannes Lions -festivaalin opeista sekä siitä, miten Suomi voisi ottaa askeleen kohti kansainvälistä luovuuden kärkeä.

lue lisää

15.08.2025

IAB Studio: Mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa?

Digitaalinen mainonta nähdään usein teknisenä tehokkuuspelinä, jossa klikit, näkyvyydet ja ROI hallitsevat keskustelua. Mutta mitä tapahtuu, kun mukaan tuodaan sana vastuullisuus? IAB Studion podcastissa juontaja Jannina Niskala ja vieraana ollut koulutusvastaava Heidi Blomberg IAB Finlandilta pureutuvat aiheeseen, joka koskettaa koko mainosalaa. Jaksossa käydään läpi, mitä vastuullisuus digimainonnassa tarkoittaa, miksi se on ajankohtaisempaa kuin koskaan – ja miten jokainen alan toimija voi lähteä liikkeelle, vaikka täydellisyyteen ei kukaan pääsisikään.

lue lisää

13.08.2025

Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana

Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.

lue lisää