Icon
Blogi=ihminen IABlogi

Blogi=ihminen

24.11.2014 | Terhi Halsvaha

Vastaan työssäni sosiaalisen median markkinointiviestinnän lisäksi yhteistyöstä bloggaajien kanssa. Reilu vuosi on opettanut paljon ja silti tuntuu siltä, että oppiminen on vasta alkanut. Itse olen saanut tavata blogiyhteistyön kautta paljon uusia ihmisiä ja nämä kohtaamiset ovat rikastuttaneet elämääni. Yhteistyötä on tullut tehtyä kynsidesignblogeista blogitapahtumiin, lifestylesta ruokablogeihin ja videoblogeista mammablogeihin. Olen saanut yhteydenottoja bloggaajilta ja myös itse ottanut yhteyttä heihin, olemme tehneet kaupallista yhteistyötä, mutta myös yhteistyötä aivan pienten, mutta hyvin intohimoisten bloggaajien kanssa.

Blogi ei ole ensisijaisesti media

Bloggaajien kanssa toimiessa on hyvä muistaa, että bloggaaja on ennen kaikkea kanssaihminen, ei ensisijaisesti media, jota voi ostaa. Ajatus kuulostaa loogiselta, mutta saattaa monesti unohtua kiireessä ja muiden medioiden kanssa toimiessa. Blogiyhteistyö ei ole palkki kampanjakalenterissa, vaan siihen tulee suhtautua vuorovaikutuksena, prosessina, joka elää.

Bloggaaja tuntee lukijansa

Bloggaaja tuntee lukijansa parhaiten ja tietää, mikä heitä kiinnostaa, ilahduttaa tai ärsyttää. Markkinoijan tärkein taito blogiyhteistyössä onkin arvioida sopiiko tuote tai brändi aidosti bloggaajan elämään ja maailmankuvaan. Markkinoija voi tarinoida, ideoida ja inspiroida… mutta viime kädessä bloggaajalla on päätösvalta ja vastuu siitä, että tarinasta saa omaan blogiin ja suuhun sopivan.

Intohimo kantaa pitkälle

Vaikka yhteistöitä arvioidaan raa’asti luvuin, on tärkeää huomioida intohimon merkitys. Se onkin mielestäni yhteistyön tärkein rakennusaine. Ilman intohimoa ei synny tunnetta. Vain tunteella kirjoitettu teksti jää mieleen ja vaikuttaa tässä maailmassa, joka on täynnä hälyä ja tarinanpätkiä. Tästä syystä on vaikeaa antaa absoluuttista laskelmaa siitä, paljonko blogilla tulisi olla esimerkiksi uniikkeja viikkolukijoita, jotta yhteistyöhön kannattaisi tarttua.

Bloggaaja kertoo brändin tarinaa… omasta näkökulmastaan

Itselleni on ollut kiinnostavinta nähdä, miten kukakin bloggaaja käsittelee tiettyä tuotetta tai brändiä. Blogiyhteistyö syventää brändin tarinaa tavoin, joita oma markkinointiosasto ei ikinä keksisikään. Blogiyhteistyötarjoukseen kannattaa aina suhtautua kuin lahjaan: ”Mitä hauskaa voisimmekaan keksiä yhdessä?”

Muista myös: Blogiyhteistyön opas julkaistaan joulukuussa!

28.02.2024

Pelimainonnan myytinmurtajat

Pelimainonta on nopeasti muuttumassa yhdeksi dynaamisimmista ja monipuolisimmista mainonnan muodoista, rikkoen perinteisiä käsityksiä ja avaten uusia ovia mainostajille eri toimialoilla. Viimeaikaiset tutkimukset ja tilastot haastavat vallalla olevat myytit, kuten käsityksen siitä, että gaming mainonta tavoittaa vain nuoria miehiä. Todellisuudessa casual gaming tai ajanvietepelaaminen on noussut pelaamisen suosituimmaksi muodoksi, joka tavoittaa laajasti eri ikäryhmiä ja sukupuolia. Yli 80%:n suomalaisista pelaa digitaalisia pelejä. Mainonnan strateginen sijoittelu peliympäristöihin tarjoaa brändeille ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa oman kohderyhmänsä. Tämä artikkeli purkaa yleisimpiä myyttejä pelimainonnasta, valottaen sen todellista potentiaalia ja monipuolisuutta markkinointikanavana. Kanavana joka kykenee tavoittamaan ja sitouttamaan kohderyhmiä uudella ja innovatiivisella tavalla.

lue lisää

23.02.2024

IAB Studio: Jäsenet kysyy ja IAB vastaa - Ohjelmallinen ostaminen.

IAB Studio jaksot ovat napostelupituisia podcast jaksoja päivän polttavista aiheista ja tällä kertaa Pasin vieraana on Juuli Pelkonen Adformilta ja Miia Salmi Sanomalta. Jaksossa vastataan IAB jäseniltä tulleisiin kiperiin kysymyksiin, koskien ohjelmallista ostamista. Tule kuuntelemaan!

lue lisää

16.02.2024

Julkaisijat mainonnan hiilijalanjäljillä

Vastuullisuus ja ympäristötietoisuus ovat nykyisin yhä tärkeämpiä arvoja – myös mainonnassa. On siis tärkeää, että julkaisijat kiinnittävät tähän riittävästi huomiota. Julkaisijan sitoutuminen vastuullisen toimintaan on tärkeää sekä mainostaja- että kuluttaja-asiakkaille, mutta myös muille markkinoinnin sidosryhmille.

lue lisää

15.02.2024

IAB Jäsenesittely: Kuubi ja Toni Kallio

Tässä blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt on vuorossa Kuubi ja Toni Kallio

lue lisää