Icon
Applikaatio vai mobiilioptimoitu sivusto? IABlogi

Applikaatio vai mobiilioptimoitu sivusto?

22.01.2013 | Tuomas Avonius

Monen mainostajan ja median johtoryhmissä on 2013 agendalla polttavan kuuma aihe. Mobiilista on tulossa rytinällä koko kansan media. Suomessa älypuhelinpenetraatio ylittänee jo noin 30 %:in rajan viimeistään alkuvuonna 2013. Kysymysmerkkejä on ilmassa enemmän kuin vastauksia. Selvää on, että yritysten tulee olla mukana maailmassa, jonka kuluttajat ovat jo omaksuneet, mutta miten?

Helpottaakseni yritysten ajattelua sekä laventaakseni katsantoa, kokosin tietoa maailmalta. Tarkastelen mahdollisia kuluttajahyötyjä sekä esimerkkejä sekä applikaatioiden että mobiilioptimoitujen sivustojen osalta. Lähteinä käytän IAB UK:n mobiilimateriaaleja (2012) sekä Buner Mobilen ohjeistusta sekä Flurryn artikkelia (2012).

Applikaatiot

Muutama vuosi sitten mobiilien päätelaitteiden datansiirtomaksut olivat kalliita ja laitteiden ominaisuudet eivät tukeneet mobiiliverkkoselausta. Hitaus, kalleus sekä ennen kaikkea huono käytettävyys avasivat applikaatiolle oman markkinaraon. Vuonna 2012 Apple raportoi, että heidän kauppansa applikaatioita oli ladattu jo 25 miljardia kappaletta. Määrä on valtava ja viimeisimpien tietojen mukaan pelkästään USA:ssa on jokaisessa älypuhelimessa keskimäärin noin 64 applikaatiota. Voivatko nämä kaikki olla kuluttajilla aktiivisessa käytössä? Epäilen.

Kun lataan applikaation, tulee siitä hyvin nopeasti ”oma ja henkilökohtainen”. Kuluttaja pääsee yhdellä painalluksella helposti ja nopeasti brändin sivulle. Kyseessä on ikään kuin ”oikotie” verkon ohi. Luonnollisesti applikaatio on yrityksen niin halutessa myös maksukanava. Vuonna 2012, valtaosa kuluttajien mobiilissa käyttämästä ajasta tapahtui applikaatioissa. Flurryn mukaan tämä aika oli 90 minuuttia päivässä kun taas verkkosivustoilla vietettiin 75 minuuttia.

Lähestymistavat tarjoaman osalta ovat:

- palvelu (pääsy sosiaalisiin verkostoihin, pankkipalveluihin jne.)

- viihde (pelit, musiikki, videot jne.)

- tieto (uutiset, urheilu, sää, päivitykset, valuuttakurssit jne.)

Angry Birdsin menestys on luonut helposti markkinaa tutkimattomalle kuvan siitä, että pelkkä läsnäolo iStoressa tai Googlen Play Storessa avaa rahahanat. Kannattaa muistaa, että 95 % kaikista applikaatioiden käyttäjistä ei ole valmiita maksamaan käytöstä. Sama ilmiö, minkä olemme verkon osalta jo vuosia sitten havainneet näyttää iskostuneen kuluttajien mieliin. Mistään ei haluta maksaa. Ja jos maksetaan, sen on parempi olla todella kova juttu! Toisekseen sekä Apple että Android ottavat 30 %:in siivun ja Microsoft 20 %:in siivun myynnistä. Markkina on ahdas ja vain ainutkertaiset tuotteet/ilmiöt sisällön osalta saavat siivet alle.

Mobiili internet

Mobiilin internetin käyttö kasvaa sitä mukaa kuin päätelaitteiden myynti kehittyy ja langaton tiedonsiirtoteknologia saavuttaa sekä kustannustasoltaan että penetraatioltaan siedettävän tason. Vuosikasvu maailmanlaajuisesti on noin 150 %. Maailmanlaajuisesti mobiili internet käyttö ylittää ennusteiden mukaan PC:n internet käytön vuonna 2013. Olemme siis virran jakajassa aikajanalla.

Tänä päivänä älypuhelimien verkkoselausteknologiana on HTML5. Tämä tarjoaa selkeitä etuja sekä hyötyjä niin brändeille kuin kuluttajille. Brändien näkökulmasta mobiilioptimoitu sivusto tarjoaa paremman datan hyväksikäytön kuluttajan aikaisempaan mobiilikäyttöön verrattuna. Toisaalta kuluttajalla on pääsy sivustolle vaikka verkkoyhteys olisi hieman huonompi. Mobiilioptimoitu sivusto saadaan helposti käytettävyydeltään hyvälle tasolle ja sen laajuus voi useissa tapauksissa olla monipuolisempi kuin applikaatiossa.

Vinkkejä brändeille

Päätettiin mobiilin kehityksessä sitten miten vain, on syytä pitää mielessä mobiilin sisältöstrategia. Sisällön relevanttius käyttäjille sekä yksinkertainen käyttö ovat tärkeimmät tekijät mobiilin kehityksessä. Selkeästi päätetty ja kuvattu sisältö luovat parhaat edellytykset onnistuneeseen mobiilipalveluun. Seuraava tekijä on päätelaitteen koon ja käytettävyyden huomiointi. Kuluttajalla on harvoin liikkuvassa käytössään näppäimistöä ja suurimpienkin mobiililaitteiden näyttökoko on pääsääntöisesti alle 5 tuumaa. The simplier the better – sopii tähän varmasti hyvin. Yksinkertainen navigointi ja käytön helppous ovat avainsanat.

Kuinka minut löydetään verkosta mobiililla?

Kuluttajat kyllä löytävät sinut, mutta he haluavat löytää sinut nopeasti sekä helposti. Tässä kohtaa astuu kuvaan mainonta sekä promootiot. Mikäli tuote tai palvelu halutaan löytyvän mobiililla, on parasta myös mainostaa mobiilissa. Crossmediallinen ajattelu on varmasti ajoittain järkevää, mutta kun mobiilipalvelulle toivotaan kävijävirtaa, näen aavistuksen rahan tuhlaamisena investoida esimerkiksi perinteiseen tv-mainontaan, ellei mainoksella ole muita toivottuja suoria tavoitteita. Mobiiliparaati, sivuston yläreunaan sijoitettu suuri mainospinta, on saavuttanut merkittävän roolin mobiilikampanjoissa. Kävijämääriltään ja sivulatauksiltaan Suomen suurimmat sivustot ovat olleet jo riittävän suuria parisen vuotta.

Lopuksi

Mainostajilla ja kuluttajilla on edessä mielenkiintoisia aikoja. Seuraan odottavana uusien palveluiden sekä käyttötapojen kehitystä mobiilimarkkinassa. Mistä suunnasta tulee seuraava Angry Birds? Varmaa on, että jostain suunnasta sellainen menestystarina kuluttajien ulottuville putkahtaa….

blogidigimarkkinointiiabfinlandpodcastsisältömarkkinointidatateknologiaSosiaalinen mediajäsenetjäsenesittelymarko siltalaIABloginatiivimainontaDingledigimainonta

28.10.2025

IAB Insider: Digitalisoituneen tv:n mainosmahdollisuudet

Televisio elää uutta nousua – ei katoamalla, vaan digitalisoitumalla. Tässä IAB Insider -jaksossa sukellamme siihen, miten HybridiTV, HbbTV ja CTV muuttavat tapaa katsoa ja mainostaa televisiossa. Studiossa vieraana Digitan Jari Karhu ja MTV:n Saku Sahramies. Yhdessä heidän kanssaan avaamme, mitä HybridiTV tarkoittaa käytännössä, miten kuluttaja voi hyödyntää sen tarjoamia lisäpalveluita ja millaisia uusia mahdollisuuksia se tuo kuluttajille ja mainostajille.

lue lisää

26.09.2025

IAB Insider: Attention pintaa syvemmältä – miksi huomio ratkaisee mediamainonnassa?

Digitaalinen mainonta elää murrosta, jossa pelkkä näkyvyys ei enää riitä. Markkinoijat ja mediatoimistot etsivät entistä tarkempia keinoja mitata, miten mainokset todella vaikuttavat yleisöön. Tässä keskustelussa nousee esiin yksi termi ylitse muiden: attention. Mutta mitä attention oikeastaan tarkoittaa, miksi se on noussut puheenaiheeksi juuri nyt ja millaista lisäarvoa se tuo mediaostamiseen?

lue lisää

23.09.2025

Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari

Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.

lue lisää

22.09.2025

Retail media selkeytyy: IAB Finlandin Retail median työryhmä määritteli alan keskeiset muodot ja hyödyt

Retail media on noussut vauhdilla yhdeksi digimarkkinoinnin puhutuimmista ilmiöistä. Se tarjoaa mainostajille mahdollisuuden tavoittaa kuluttajat suoraan ostopolun eri vaiheissa – aina myymälästä verkkosivuille ja ulkoisiin medioihin. IAB Finlandin retail median työryhmä on laatinut selkeät määritelmät alan keskeisistä muodoista (in-store, on-site ja off-site), avannut niiden hyödyt ja haasteet sekä koonnut ohjeistuksen markkinan kehittämisen tueksi.

lue lisää