Icon
Älyä mobiilimainontaan IABlogi

Älyä mobiilimainontaan

15.04.2019 | Emmy Ramsay

Mobiilimainonnan kehittämisellä on Suomessa noin kymmenen vuoden historia. Mobiilin mainosmuotojen tuotteistukset lähtivät aluksi siitä, että tapa myydä ja näyttää mainoksia kopioitiin suoraan desktopista. Näin desktopin yläparaatipaikasta tuli mobiilin yläpaikka ja muut mainospaikat sijoitettiin artikkeleiden keskelle tai loppuun.

Mobiilin tehokas käyttö
Mobiilin käyttötapa on kuitenkin hyvin erilainen kuin desktopin. Desktopissa isot mainosformaatit sivun ylälaidassa toimivat erittäin hyvin. Mobiilisivustoilla ja sovelluksissa käyttäjä selaa usein sivua alaspäin nopeasti ja sivuuttaa yläosan mainokset. Mobiilissa kaikista parhaiten toimivat mainokset, jotka ovat hieman alempana sivustolla ja etenkin artikkelin sisällä.

Sijoittelun lisäksi moni muukin asia vaikuttaa siihen, kuinka suuri mahdollisuus mainoksella on tulla nähdyksi ja saada vaikutus aikaiseksi. Yksi vaikuttava tekijä on se, miten nopeasti tai hitaasti käyttäjä selaa sivustoa. Mainosta ei kannata ladata liian aikaisin esimerkiksi sivun alalaitaan, jos käyttäjä ei koskaan päädy sinne asti. Jos mainos taas ladataan liian myöhään, se aiheuttaa käyttäjää häiritsevää sisällön ja mainosten pomppimista ruudulla. Mobiilissa on myös erityisen tärkeää, että sekä sisällön että mainosten latautuminen on nopeaa eikä sisältö ole liian raskasta ja lataus hidasta.

Mobiilisivuston latautumisen nopeuttaminen

Mobiilisivustojen latautumisen nopeuttamiseen tähtääviä kehitysprojekteja on maailmalla paljon, esimerkiksi Google AMP ja Facebook Instant Articles. Suurista julkaisijoista Washington Post on vienyt omaa mainosteknologiaansa mobiilissa toimivampaan ja nopeampaan suuntaan kehittämällä mainosten latausteknologian, joka ottaa huomioon useita latausnopeuteen vaikuttavia muuttujia. Näillä toimenpiteillä Washington Post on kertonut saaneensa 20 % parannuksen mainosten viewabilityyn, eli osuuteen käyttäjän näkemistä mainosnäytöistä.

AINO-älylataus

Hyvin samansuuntaisia tuloksia olemme saaneet Sanomalla omalla AINO-älylataus -teknologiallamme. Osalla mobiilin mainospaikoista olemme saaneet jopa 50 % parannuksia viewabilityyn. Nyt meillä on paljon vähemmän sellaisia mainosnäyttöjä, joissa mainos ei ehdi latautua tai käyttäjä ehtii selata sen ohi.
Aiemmin mobiilissa ladattiin mainoksia kiinteille mainospaikoille sivun yläosaan, keskelle artikkelia tai loppuun. Aino-älylataus lataa mainokset dynaamisesti sinne, missä niillä on paras mahdollisuus tulla nähdyiksi. Jos käyttäjä esimerkiksi selaa artikkelia hitaasti, mainoksia voidaan näyttää enemmän. Älylataus ottaa myös huomioon artikkelin pituuden: pitkään artikkeliin voidaan sijoittaa enemmän mainospaikkoja. Näin meillä on mahdollista myös tarjota lisää laadukasta mainosinventaaria.

Toinen tärkeä puoli uudistuksessa on käyttökokemuksen parantaminen. Kun älylataus ottaa huomioon käyttäjän selausnopeuden, mainosten latautuminen ei aiheuta sisällön hyppimistä kesken artikkelin lukemisen. Aino-älylatauksen jatkokehityksessä tutkimme yhtenä kehityspolkuna tekoälyn hyödyntämistä. Tekoäly oppii käyttäjien selailusta ja lataa mainoksia sinne, missä niillä on paras mahdollisuus toimia brändillisesti, tulla nähdyiksi tai päätyä klikatuiksi.

Kirjoittaja Emmy Ramsay toimii Sanomilla roolissa Commercial Development Manager, Online Advertising.

17.06.2021

Tuore tutkimus paljastaa, mitä mainostajat toivovat digiulkomainonnalta

Digiulkomainonnan työryhmä toteutti kyselyn markkinaan tavoitteena kartoittaa mainostajien tarpeita sekä toiveita, jotta voimme kehittää digitaalisesta ulkomainonnasta yhä toimivampaa.

lue lisää

15.06.2021

Verkkokauppa ja sisällöt 4/4: Pidä asiakkaastasi hyvää huolta ja sitouta hänet

Vakuuta ja vahvista asiakassuhdetta kiinnostavilla, inspiroivilla sisällöillä. Pidä brändisi mielenkiintoisena ja houkuttelevana. Kerro, mitä uutta kaupassasi on tarjolla. Kiinnostavilla sisällöillä, erottuvalla puhetavalla sekä monikanavaisella viestinnällä voit tässä onnistua. Lue nämä konkreettiset vinkit!

lue lisää

14.06.2021

Mitä kohderyhmiä eri somekanavissa tavoittaa?

IAB Finlandin sosiaalisen median trendityöryhmä kirjoittaa vuoden 2021 aikana mainostajille suunnatun blogisarjan sosiaalisen median trendeistä. Toisessa osassa tarkastellaan eri somekanavien tavoittavia kohderyhmiä.

lue lisää

09.06.2021

Kaupan media auttaa mainostajia vaikeinakin aikoina ja ui mediamarkkinassa vastavirtaan

Maailman suurimmat mediayhtiöt ovat tällä hetkellä kauppoja. Amazonin, Krogerin, CVS:n ja Targetin kaltaiset kaupat näyttävät suuntaa markkinoinnille. Suomalaisille mainostajille kaupan media on vielä uusi tuttavuus. Olemme tutkineet kaupan median tunnettuutta Suomessa ja havainneet, että nousujohteisesta kehityksestä huolimatta sitä voitaisiin hyödyntää entistä enemmän.

lue lisää