
AdEx Bencmark 2017: Euroopan digimainonnan määrä tuplaantui viiden vuoden aikana
Milano, 23. toukokuuta 2018
IAB Europe julkaisi vuosittaisessa Interact-konferenssissa tänään Euroopan digitaalisen mainonnan vuoden 2017 kasvuluvut. Digimainonta kasvoi 13,2 % 48 miljardiin euroon. Vahvimmin kasvoivat sosiaalisen median mainonta, mobiili- ja videomainonta.
Kuva: IAB Europe
AdEx Benchmark -tutkimus toteutettiin nyt 12. kerran. Euroopan kahdenkymmenen maan digimarkkinointi kasvoi kaksinumeroisesti. Mobiili dominoi kaksinumeroisilla kasvuluvuilla kaikilla mukana olleilla 27 markkinalla. Mobiili-display -mainonta kasvoi yli 40 % ja edustaa 42 %:n osuutta kaikesta display-mainonnasta ja videomainonta yli kolmasosaa. Mainonta sosiaalisessa mediassa kasvoi 38 % ja kasvatti osuuttaan yli neljännekseen kaikesta display-mainonnasta samaan aikaan kun videomainonta kasvoi yli nelinkertaisesti ei-video-displayhin verrattuna 35 %. Videomainonnan kasvua buustaa nyt ensimmäistä kertaa mukana oleva out-stream -mainonta, joka kasvoi 73,4 % verrattuna in-stream -mainontaan, joka kasvoi 6,9 %.
Townsend Feehan, IAB Europen CEO, kommentoi: “Digitaalisen mainonnan toimiala koki jälleen vahvan kaksinumeroisen kasvun vuoden Euroopassa vahvistaen rooliaan digitaalisia sisältöjä ja kokemuksia kuluttajille tuottavana tukipilarina. GDPR tulee voimaan kolmen päivän kuluttua ja tulemme toimialana tienristeykseen, jossa meidän täytyy parantaa käyttäjäkokemusta samalla kun korostetaan digitaalisen mainonnan vaikutusta Euroopan taloudelle.”
IAB Europen AdEx Bencmark -tutkimus jakaa digitaalisen mainonnan markkinan kolmeen kategoriaan: displayhin, hakumainontaan sekä luokiteltuun ja hakemistoihin. Näiden mainonnan muotojen kasvu on ollut tukipilarina, kun laitteiden käyttö ja kulutustottumukset ovat muuttuneet.
Display-mainonta päihitti hakumainonnan ja luokitellun mainonnan 14,9 %:n kasvulla 19,3 miljardiin euroon. Hakumainonta on edelleen suurin online-mainonnan muoto tuloissa mitattuna 14,4 %:n kasvulla ja 21,9 miljardin euron markkina-arvolla.
Daniel Knapp, Executive Director TMT, HIS Markit: “Some-, mobiili-, video ja hakumainonta olivat vuonna 2017 Euroopan digitaalisen mainonnan kasvun vetureina. Ne edustavat yhteyden, sijainnin, tunteen ja ostopolun vahvuutta, jotka tekevät digitaalisesta mainonnasta niin monipuolisen ja välttämättömän nykypäivän brändeille.”
Top 3 yksittäiset kasvumarkkinat:
- Valko-Venäjä 33,9 %
- Serbia 23,7 %
- Venäjä 21,9 %
(Suomi 10,6 %, Euroopan keskiarvo 13,2 %)
Myös kaikkein kypsimmät markkinat (Euroopan keskitasolla tai sen yläpuolella), kuten Iso-Britannia (14,3 %), Norja (16,6 %), Ruotsi (18,4 %), Sveitsi (12,5 %) ja Tanska (9,7 %) osoittavat, että kypsyys ei estä innovoinnin ja kasvun mahdollisuuksia.
Kuva: IAB Europe
Top 10 suurimmat markkinat
- Iso-Britannia 15,6 miljardia euroa
- Saksa 6,6 miljardia euroa
- Ranska 5,1 miljardia euroa
- Venäjä 3,3 miljardia euroa
- Italia 2,6 miljardia euroa
- Ruotsi 1,8 miljardia euroa
- Alankomaat 1,8 miljardia euroa
- Sveitsi 1,8 miljardia euroa
- Espanja 1,8 miljardia euroa
- Belgia 1 miljardi euro
Lue IAB Europen uutinen ja rapotti täältä.
Webinaaritallenne aiheeseen liittyen IAB Europen sivuilla (3.7.2018).
Lisätietoja antaa:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, puh. 040 543 9165, birgitta.takala(at)iab.fi
25.04.2025
KonversiO-Optimistit: Näin suomalaiset käyttävät mediaa
KonversiO-Optimistit sukeltaa syvälle suomalaisen mediankäytön, hinnoittelun ja markkinointistrategioiden ytimeen – pohjoismaisessa kontekstissa. Tässä jaksossa pohditaan, mitä iso B2C-mainostaja oikeasti tarvitsee mediatoimistokilpailutuksessa menestyäkseen ja miten erottautua älykkäästi markkinassa, jossa data, asiakasymmärrys ja tekoäly kohtaavat käytännön tekemisen.
lue lisää24.04.2025
IAB-Foorumit toukokuussa 2025 - Tekoäly markkinoinnissa ja mainonnan tuloksellisuus
Foorumit ovat uusi IAB:n jäsenetu, jossa keräämme kaikki foorumeiden aihealueista kiinnostuneet yhteen oppimaan. IAB:n jäsentutkimuksen mukaan tekoälyn hyödyntäminen sekä markkinoinnin tuloksellisuus koetaan kaikkein mielenkiintoisimmiksi teemoiksi vuonna 2025 ja siksi keskitymme juuri näihin teemoihin,
lue lisää17.04.2025
KonversiO-Optimistit: High Impact – Pelastaako uusi formaatti bannermainonnan?
Tervetuloa kuuntelemaan IAB Finlandin KonversiO-Optimistit -podcastia, jossa sukellamme display-mainonnan syövereihin ja nostamme pöydälle high impact -mainosformaatit. Mitä ne oikeastaan ovat? Mitä myyttejä niihin liittyy? Ja ennen kaikkea – voivatko ne pelastaa väsähtäneen bannermainonnan?
lue lisää08.04.2025
REKRY: Toiminnanjohtaja - IAB Finland
Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? IAB Finland etsii kokenutta ja intohimoista Toiminnanjohtajaa johtamaan järjestön toimintaa ja kehittämään suomalaista digitaalista ekosysteemiä yhdessä alan johtavien toimijoiden kanssa.
lue lisää