
IAB Jäsenesittely: Adobe Finland ja Kristiina Banda
Tässä jäsenesittely -blogisarjassa tutustumme IAB:n uusiin jäseniin hieman paremmin! Nyt vuorossa Adobe Finland ja Kristiina Banda
|
Kristiina Banda, Business Lead |
Kerro Kristiina hieman Adobe Finlandista sekä myös itsestäsi?
Adobe on varmasti monelle tuttu luovan puolen ja dokumentin hallinnan ratkaisuista kuten Photoshop, Illustrator ja Acrobat.
Itse edustan Adobe Experience Cloud puolta, eli niitä teknologisia ratkaisuja, jotka ovat osa digitaalisen transformaation ja paremman asiakaskokemuksen mahdollistamista.
Pandemia-aika kiihdytti entisestään asiakkaiden vaatimuksia, korostaen teknologioiden roolia persononnissa ja asiakkaan huomioimisessa. Näihin kuuluvat olennaisesti erilaiset markkinointiteknologiat ja verkkokaupparatkaisut, joissa Adobe on kansainvälisesti johtava yritys.
Olen toiminut jo useamman vuoden markkinointiteknologioiden parissa ja päässyt seuraamaan näiden teknologioiden kehitystä mielenkiintoisesta kulmasta. Tänä kesänä tulee kuluneeksi 11 vuotta, kun muutin Yhdysvalloissa asuttujen vuosien jälkeen takaisin Suomeen. Tästä päätöksestä olen ollut viime vuosina hyvin kiitollinen. Olen entinen kilpaurheilija, joka selittänee taustani erilaisissa myynnin tehtävissä sekä Suomessa, että Yhdysvalloissa. Tällä hetkellä vastuualueelleni kuuluu Adobe Experience Cloud liiketoiminnan kehittäminen Suomessa.
Mitä odotuksia teillä on IAB-yhteistyöltä?
Odotan mielenkiintoisia keskusteluja ja ajatustenvaihtoa asiakaskokemuksen teemoihin liittyen.
Entä mitä Adobe aikoo tuoda IAB-yhteisöön?
Näkemystä kansainvälisistä trendeistä, teknologian kehityksestä ja kulkusuunnista nopeasti muuttuvassa digitaalisen markkinoinnin maailmassa.
Mitkä ovat Adoben tärkeimmät viestit ja painopisteet vuonna 2022?
Adoben keskeiset painopistealueet tälle vuodelle ovat ihmissuhteet ja luottamus. Elämä on muuttunut lyhyessä ajassa paljon. Normaalista poikenneet olosuhteet ovat muokanneet asiakaskäyttäytymistä ympäri maailmaa. Nämä muutokset luovat perustan ”digital first” maailmalle, joka tulee jatkamaan kasvuaan seuraavien vuosien aikana.
Muuttuneesta asiakaskäyttäytymisestä johtuen, yritykset ovat joutuneet suunnittelemaan uudelleen tapansa kohdata asiakkaat. Merkitykselliset asiakassuhteet ovat yhä tärkeämpiä, mutta niiden rakentaminen on monimutkaisempaa. Yritysten on tarjottava kokemuksia, jotka ovat ajankohtaisia, relevantteja ja ennen kaikkea hyödyllisiä. Nämä kokemukset rakentavat pohjaa luottamukselle ja asiakassuhteelle. Luottamus saavutetaan toimimalla asiakkaan etujen mukaisesti, ymmärtäen asiakkaan odotukset ja personoimalla kokemus mahdollisimman pitkälle.
Kesälomat ovat jo puolikaukainen muisto ja edessä syksy työhaasteineen. Haluatko antaa loppuun parhaat vinkkisi palautumiseen intensiivisen työviikon jälkeen?
Huolimatta kilpaurheilutaustastani en ole ollenkaan juoksijatyyppiä. Itselleni punttisali toimii loistavasti. Mitä enemmän painoa kyykyissä sen parempi palautuminen työviikosta.
IABlogin Facebook kommentit

IAB Europen fasilitoima vuoden 2024 AdEx Benchmark -raportti tarjoaa kattavan kuvan Euroopan digitaalisen mainonnan kehityksestä – nyt jo 19. kertaa. Tänä vuonna mukana oli ennätykselliset 30 maata, joista uusimpana tulokkaana Portugal. Raportti osoittaa, että digitalisoituminen ja digitaalisen mainonnan vahva kasvu jatkuu. Digitaaliset mainosinvestoinnit Euroopassa kasvoivat 16% edellisvuoteen verrattuna ja saavuttivat huikean 118,9 miljardin euron tason. Kaiken kaikkiaan 67 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista vuonna 2024.
lue lisää16.06.2025
Euroopan digitaalinen mainonta huippukasvussa vuonna 2024
IAB Europen fasilitoima vuoden 2024 AdEx Benchmark -raportti tarjoaa kattavan kuvan Euroopan digitaalisen mainonnan kehityksestä – nyt jo 19. kertaa. Tänä vuonna mukana oli ennätykselliset 30 maata, joista uusimpana tulokkaana Portugal. Raportti osoittaa, että digitalisoituminen ja digitaalisen mainonnan vahva kasvu jatkuu. Digitaaliset mainosinvestoinnit Euroopassa kasvoivat 16% edellisvuoteen verrattuna ja saavuttivat huikean 118,9 miljardin euron tason. Kaiken kaikkiaan 67 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista vuonna 2024.
lue lisää16.06.2025
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024
IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.
lue lisää05.06.2025
Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?
Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?
lue lisää04.06.2025
Verkkomainonta kasvussa Q1/2025
Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 169 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi noin kolme prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa hidasta kasvua, ollen Q1/2025 aikana 59 %.
lue lisää