IAB Finland – Muutosten tekijöiden 25. juhlavuosi
IAB Finlandin uusi hallitus aloitti kauden 2022 valitsemalla hallitukselle puheenjohtajan ja varapuheenjohtajan. Hallituksen puheenjohtajaksi valittiin Eliisa Puikkonen, Elisalta ja varapuheenjohtajaksi Christopher Fernandez, Matterkindilta. Suuret onnittelut molemmille! IAB kiittää myös vuoden 2021 hallituksen puheenjohtaja Keskon Caroline Nykteriä ja varapuheenjohtaja Sanoman Jaakko Kuivalaiselle erinomaisesta työstä vuonna 2021.
”On hienoa astua IAB Finlandin hallituksen puheenjohtajan tehtäviin Keskon Caroline Nykterin tuloksekkaan vuoden jälkeen yhdessä uuden varapuheenjohtaja Christopher Fernandezin kanssa. Yhteisönä IAB kasvaa ja sen toiminta kehittyy hyvin toiminnanjohtaja Pasi Raassinan johdolla. IAB:n tämän vuoden painopistealueet tukevat niin mainostajien, julkaisijoiden kuin palveluntarjoajien liiketoimintaa, eli keskitymme digitaalisen osaamisen ja ymmärryksen kasvattamiseen, verkkokauppaan sekä markkinoinnin kohdentamiseen ja mittaamiseen. Olemme keskellä suurta digimarkkinan muutosta lainsäädännön muuttuessa, kolmannen osapuolen evästeiden poistuessa ja kuluttajien vaatiessa sujuvaa ja saumatonta digiasiakaskokemusta. Uskon, että yhteistyössä kaikkien IAB Finlandin jäsenyritysten sekä IAB Europen kanssa meillä on hyvät mahdollisuudet kehittää ja kasvattaa osaamista Suomen markkinassa sekä vaikuttaa siihen, millaiseksi tuleva toimintaympäristö muotoutuu”, kommentoi IAB:n tuore puheenjohtaja Puikkonen.
IAB:N YHTEISÖ ON KASVANUT ENNÄTYKSELLISIIN MITTOIHIN
IAB Finlandin jäsenistö kattaa koko markkinoinnin ja mainonnan kentän sisältäen niin mainostajia, julkaisijoita kuin digimarkkinan palveluntarjoajia. IAB Finland kasvoi viime vuonna usealla uudella jäsenyrityksellä ja nyt jäsenyrityksiä on jo yli 130. Kasvun ennustetaan myös jatkuvan vahvana myös vuonna 2022.
Industry Partnereita IAB:n toiminnassa on nyt mukana ennätyksellinen määrä, kun Alma Median, Sanoman, SOK Median rinnalle nousi uutena Industry Partnerina Adform. Premium Partnereina mukana ovat JCDecaux, Digita, Dagmar, Smartclip, Clear Channel, DoubleVerify, dentsu ja TietoEVRY.
MITÄ VUOSI 2022 TUO IAB:LLE?
IAB Finlandin vuoden 2022 painopisteissä yhdistyvät tuttu ja turvallinen uuteen ja jännittävään. Digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntijana IAB Finland haluaa jatkaa myös tänä vuonna kotimarkkinan tiedottamista mainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen liittyvistä muutoksista. Nopeasti muuttuvassa markkinassa uskomme myös yleisen osaamistason nostamisen ja liiketoimintaymmärryksen olevan tärkeässä osassa digimarkkinan hyvinvoinnin edistämisessä. Myös digitaalisen liiketoiminnan tukeminen asiakasymmärryksen ja verkkokaupan mahdollisuuksien avaamisen kautta on olennainen osa IAB Finlandin vuotta 2022.
Vuosi 2022 tulee sisältämään myös juhlahumua, sillä IAB Finland täyttää kunnioitettavat 25-vuotta. IAB on onnistunut vakiinnuttamaan asemaansa digimarkkinan alalla tuoden eri alojen toimijoita yhteen ja jakamalla puolueetonta tietoa kaikille. Jäsenistön ja työryhmien kanssa IAB on koonnut lukuisia alan oppaita ja järjestänyt mielenkiintoisia tapahtumia ja koulutuksia niin livenä kuin verkossa. Pitkän haastavan ajanjakson jälkeen olemme toiveikkaita, että pystymme vihdoin palaamaan livetapahtumien äärelle tänä vuonna.
Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Pasi Raassina
toiminnanjohtaja
IAB Finland
040 575 3726 / pasi.raassina@iab.fi
Eliisa Puikkonen
Head of Online Growth, B2B
Elisa Oyj
050 331 9398 / eliisa.puikkonen@elisa.fi
IABlogin Facebook kommentit
Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso.
lue lisää29.11.2024
Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa
Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso.
lue lisää11.11.2024
Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %
Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.
lue lisää01.11.2024
IAB arvioi natiivimainonnan määrän Suomessa
IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on arvioinut natiivimainonnan määrän Suomessa. Suurimpien kotimaisten mediatalojen sekä natiiviverkostojen myymän natiivimainonnan kumulatiivinen määrä vuonna 2023 oli noin 15,8 miljoonaa euroa.
lue lisää28.10.2024
MIXX kumppanuudet myynnissä!
Haemme 2-3 Platina -kumppania MIXX Awardsille, IAB:n toista kertaa järjestämälle värikkäälle palkintogaalalle, jossa digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät kerätään yhteen.
lue lisää