Icon
IAB Finland mukaan hankkeeseen nuorison lukutaidon parantamiseksi Uutiset & blogi

IAB Finland mukaan hankkeeseen nuorison lukutaidon parantamiseksi

19.11.2018

IAB Finland haastaa Suomen media- ja markkinointiviestintäalan osallistumaan YK:n ja maailman kuuden suurimman markkinointikonsernin käynnistämään Little by Little -hankkeeseen. Hankkeen pyrkimyksenä on rohkaista Z-sukupolveen kuuluvia nuoria toimimaan kestävän ja paremman elämän puolesta.

Suomen hankkeessa teemana on nuorten rapistuva lukutaito ja vähenevä kiinnostus toimitettuja sisältöjä kohtaan. Tänä päivänä kymmenesosa peruskoulun päättävistä suomalaisnuorista ei osaa lukea kunnolla. Heidän valmiutensa ilmasta itseään tai ymmärtää monimutkaisia asiakokonaisuuksia ovat puutteelliset ja lähtökohdat yhteiskunnassa pärjäämiseen heikot.

Ensimmäisenä toimenpiteenä hankkeeseen osallistuvat suomalaiset media- ja markkinointiviestintäalan yritykset julkistavat keväällä 2019 yhteisen kampanjan, jonka tavoitteena on houkutella nuoria sisältöjen pariin.

- Nuorten heikkenevä lukutaito ja -into ovat yhteiskunnallinen ongelma, joka koskettaa erityisesti sisältöjä tuottavia ja jakelevia jäseniämme. Kollektiivinen huoli perustaidon tasosta on siis myös yritysvastuukysymys, johon meillä on hyvät valmiudet vastata. Little by Little -hanke on erinomainen konkreettinen keino rakentaa parempaa huomista. On yritysten ja koko yhteiskunnan edunmukaista varmistaa, että nuoret itse hakeutuvat laadukkaiden sisältöjen pariin tulevaisuudessakin, toteaa IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala.

Nuorisohanke kokoaa ensimmäistä kertaa Suomen media- ja markkinointiviestintäalan yritykset laajalla rintamalla tekemään yhdessä hyvää. Kumppanina hankkeessa toimii Lasten ja nuorten säätiö.

- Lasten ja nuorten säätiö edistää nuorten kykyä toimia muuttuvassa maailmassa. Lukutaito vaikuttaa keskeisesti nuorten tulevaisuuteen ja on siksi vahvasti esillä myös säätiön työssä. Työtä tehdään esimerkiksi kouluvierailujen ja työpajojen muodossa jo nyt, laajoja kansallisia verkostoja hyödyntäen, sanoo Lasten ja nuorten säätiön toiminnanjohtaja Olli Alanen.

YK:n Little by Little -hankkeessa ovat mukana Dentsu Aegis Network, Havas Media, Interpublic, Omnicom, WPP sekä Wielden+Kennedy. IAB Finlandin johdolla käynnistettävään Suomen hankkeeseen mukaan ovat jo lupautuneet Alma Media, Dentsu Aegis Network, Google ja TBWA.

Lisätietoja

Birgitta Takala
toiminnanjohtaja
040 543 9165
birgitta.takala(at)iab.fi

Olli Alanen
toiminnanjohtaja
Lasten ja nuorten säätiö
050 502 5007
olli.alanen(at)nuori.fi

Viitattu

Markkinointi & Mainonta 19.11.2018: Media-ala yhdistää voimansa nuorten lukutaidon puolesta – "Jos lukutaito katoaa, laadukkaita sisältöjä ei lue kukaan"

Artikkeli Kvartaalitiedotteet Uutiset
IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa

IAB Europe julkaisi vuotuisen AdEx-raportin Euroopan digimarkkinasta toukokuun lopulla osana Interact -webinaaria. Raportin mukaan digimainonta kasvoi vuonna 2020 +6,3 % vuodesta 2019. Kaiken kaikkiaan 56,5 % Euroopan mediamainonnasta oli vuonna digitaalista ja digimainonnan kokonaissumma ylsi 69,4 miljardiin euroon. AdEx-raporttiin toimitti tietoa 28 Euroopan maata.

lue lisää

15.06.2021

IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa

IAB Europe julkaisi vuotuisen AdEx-raportin Euroopan digimarkkinasta toukokuun lopulla osana Interact -webinaaria. Raportin mukaan digimainonta kasvoi vuonna 2020 +6,3 % vuodesta 2019. Kaiken kaikkiaan 56,5 % Euroopan mediamainonnasta oli vuonna digitaalista ja digimainonnan kokonaissumma ylsi 69,4 miljardiin euroon. AdEx-raporttiin toimitti tietoa 28 Euroopan maata.

lue lisää

11.05.2021

Verkkomainonta mukavassa kasvussa vuoden ensimmäisellä kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 ensimmäisellä kvartaalilla oli 141 milj. euroa. Ennätyksellisesti jo peräti 53 prosenttia kaikesta mediamainonnasta on digitaalista. Kasvu digimainonnan eri momenteissa oli kauttaaltaan positiivista, vaikka on huomionarvoista ettei display- ja outstream-mainonnan vertailu ole mahdollista Kantarin raportointimuutosten johdosta.

lue lisää

10.05.2021

Evästemuutos edessä - oletko valmis?

Mainonnan teknologiayritys Adform ja ja digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin yhteisö IAB Finland toteuttivat maalis–huhtikuussa tutkimuksen, jossa selvitettiin suomalaisten mainostajien ajatuksia kolmannen osapuolen evästeiden käytön loppumisesta mainostamisen näkökulmasta. Tutkimukseen osallistui 52 markkinointipäättäjää.

lue lisää

29.01.2021

Verkkomainonta kasvoi 2,2% haastavassa tilanteessa 2020 - verkkomainonta jo lähes puolet koko mainoskakusta

Mediamainonnan kokonaiskakku vuonna 2020 laski -11,3 % ollen 1125,7 miljoonaa euroa. Ainoana kasvavana mediaryhmänä oli verkkomainonta (+2,2 %).

lue lisää