Icon
IAB Finland 2023 - Kattoteemana vastuullisuus Uutiset & blogi

IAB Finland 2023 - Kattoteemana vastuullisuus

13.01.2023 | IAB Finland

IAB:n vuoden 2023 painopistealueet tukevat niin mainostajien, julkaisijoiden kuin palveluntarjoajien liiketoimintaa. Kattoteemana on digimainonnan vastuullisuus ja muut painopisteet ovat digitaalisen osaamisen ja ymmärryksen kasvattaminen, verkkokauppamarkkinointi sekä mainonnan kohdentaminen ja mittaaminen. IAB:n toiminnassa on tänä vuonna mukana ennätysmäärä jäseniä sekä Industry ja Premium -kumppaneita.

”IAB:lle on rakennettu oivalliset painopisteet. Ja mikä tärkeintä, ne koostettiin kuuntelemalla jäsenistöä. Painopisteissä yhdistyy IAB:n perinteet mainonnan kohdentamisen ja mittaamisen kautta sekä hieman uudemmat teemat kuten verkkokauppa. Lisäksi on ollut mahtavaa huomata miten kiinnostus IAB:ta kohtaa on kasvanut vuosi vuodelta, vaikka meidän kaikkien toimintaympäristö on aivan muuta kuin stabiili. Digitalisoitumisen vauhti on nopeutuva ja se näkyy IAB:n jäsenmäärän kasvussa sekä suuressa kysynnässä Industry ja Premium -jäsenyyksiä kohtaan”, kommentoi IAB Finlandin toiminnanjohtaja Pasi Raassina.

IAB Finlandin Industry Partnereina vuonna 2023 ovat Adform, Alma Media, Sanoma, SOK Smart Marketing ja uusin tulokas Clear Channel. Premium Partnereita on mukana ennätyksellisesti kaksitoista: Bauer, dentsu, Digita, DoubleVerify, JCDecaux, Httpool, Playable, Pubmatic, Schibsted, Smartclip/RTL, TietoEVRY ja Tulos Helsinki.

IAB:n toiminnan ytimessä ovat työryhmät, joita tänä vuonna on kaksitoista. Uusimpina työryhmätulokkaina päivänvalon näkevät Retail median sekä pelimainonnan (gaming) -työryhmät. Kaikki IAB:n jäsenyritykset ovat tervetulleita mukaan työryhmiin ja lisätietoja antavat pasi.raassina@iab.fi sekä mira.vaurula@iab.fi

IAB Finlandin työryhmät 2023:

  1. Tietosuoja
  2. Videomainonta
  3. Ohjelmallinen
  4. Sisältömarkkinointi
  5. Vastuullinen digimainonta
  6. Martech
  7. Digital Audio
  8. Digitaalinen ulkomainonta
  9. Sosiaalisen median mainonta
  10. Data
  11. Retail media
  12. Gaming

Pasi Raassina
Toiminnanjohtaja
IAB Finland
040 575 3726 / pasi.raassina@iab.fi

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023

IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.

lue lisää

18.06.2024

Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023

IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.

lue lisää

10.06.2024

Digitaalinen audiomainonta vahvalla kasvu-uralla - kokonaismarkkina jo 9,3 mijoonaa euroa

IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman estimaatin mukaan digiaudiomainonnan määrä vuonna 2023 oli 9,3 miljoonaa euroa, joka tarkoittaa yli 30 % kasvua vuoteen 2022 verrattuna. Vuonna 2022 markkina-arvio oli 7,1 miljoonaa euroa. Digitaalinen audiomainonta, mukaan lukien podcastit ja muut digitaalisen audion alustat, on nousemassa yhä keskeisempään rooliin mainosmaailmaa. Suomessa kasvun myötä toimijoiden odotetaan investoivan yhä enemmän sektoriin tulevina vuosina.

lue lisää

23.05.2024

Verkkomainonta vuoden 2023 tasolla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 164 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä laski muutaman prosentin kymmenesosan. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa kasvua, ollen Q1/2024 aikana 57 %.

lue lisää

16.05.2024

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä 7 % kasvussa vuonna 2023

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2023 oli 56,1 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua oli noin 7 %.

lue lisää