Icon
IAB Europen Guide to the Post Third-Party Cookie Era – vuoden 2021 bestseller! Uutiset & blogi

IAB Europen Guide to the Post Third-Party Cookie Era – vuoden 2021 bestseller!

17.02.2021 | Pasi Raassina

Guide to Post-third party cookie era

IAB Europen Ohjelmallisen ostaminen työryhmä päivitti helmikuun alussa oppaan ”A Guide to The Post Third-Party Cookie Era”, jossa nimensä mukaisesti avataan miten digimarkkina näyttäisi asettuvan 3P evästeiden jälkeisenä aikana. Opus sisältää massiiviset 58 sivua mennen ehdottomasti kaikkien digimarkkinoinnin piirissä työskentelevien ”pakko lukea” -kategoriaan. Hektisimmässä elämänvaiheessa olevat lukevat ensimmäiset 11 sivua ja lopun yhteenvedon, mutta on sanomattakin selvää, että kaikkien kynnelle kykenevien sopii perehtyä koko komeuteen kirjain kirjaimelta ja lause lauseelta.

Nyt julkaistu opas on jatkoa toukokuussa 2020 julkaistuun ensimmäiseen versioon, jossa aihetta käsiteltiin sen hetken tietojen valossa. Rontti puoli vuotta myöhemmin tiedetään jo paljon enemmän ja materiaalin päivittäminen on enemmän kuin aiheellista. Kuten todennäköisesti jo kaikki markkinoinnin parissa työskentelevät tietävät, kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen Chromessa johtaa siihen, että vuoden 2022 alussa mm. kampanjafrekvenssi laskeminen yli julkaisijarajojen ei enää ole mahdollista nykymallilla, retargeting -mainostaminen ei toimi ja eivätkä DMP:t eivät pysty käsittelemään dataa kuten tällä hetkellä.

Oppaan päivityksen yhteydessä tehtiin digimarkkinan arvoketjun eri toimijoille kysely sekä uusien kohdennusratkaisuiden tärkeydestä sekä siitä, miten hyvin eri toimijat ovat tällä hetkellä valmistautuneita 3P evästeiden katoamiseen. Noin puolet vastaajista koko uusien ratkaisuiden löytymisen kriittisen tärkeänä, mutta vain reilu neljännes koki olevansa jo tällä hetkellä hyvin valmistautuneita evästeettömään aikaan.

Googlen vuonna 2019 tekemän tutkimuksen mukaan julkaisijoiden mainosliikevaihto uhkaa tippua jopa yli 50 % 3P keksien poistumisen seurauksena. Riippumatta siitä uskooko näin voimakkaaseen liiketoimintariskiin vai ei, digimarkkina on viimeisen vuoden aika herännyt uusien teknologioiden tarpeeseen. Tällä hetkellä IAB Europen dokumentti arvelee mm. kontekstuaalisen mainonnan roolin korostuvan, mutta oleellisinta lienee mm. sähköpostikirjautumiseen pohjautuvien ID-ratkaisuiden kehittäminen. Myös näiden uusien hankkeiden nykytilaan IAB Europen dokumentti ottaa kantaa havainnollisesti.

Tulevaisuuden adtech-infraa ovat kehittämässä mm. IAB Tech Lab Rearc-projektiin kautta, Prebid.org sekä W3C. Myös IAB Finlandin Ohjelmallisen ostamisen työryhmä seuraa 3P evästeiden poistumista ja siihen liittyvää teknistä kehitystä.

Tule mukaan työryhmään ja ole mukana tekemässä muutosta. Kysy lisää työryhmän pj:ltä (maarit.toivonen(a)almamedia.fi) ja IAB Finlandin Pasilta (pasi.raassina(a)iab.fi). Ja muista ladata ja lukea – ”A Guide to The Post Third-party Cookie Era

Pasi Raassina
Toiminnanjohtaja
IAB Finland

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
IAB-Foorumit toukokuussa 2025 - Tekoäly markkinoinnissa ja mainonnan tuloksellisuus

Foorumit ovat uusi IAB:n jäsenetu, jossa keräämme kaikki foorumeiden aihealueista kiinnostuneet yhteen oppimaan. IAB:n jäsentutkimuksen mukaan tekoälyn hyödyntäminen sekä markkinoinnin tuloksellisuus koetaan kaikkein mielenkiintoisimmiksi teemoiksi vuonna 2025 ja siksi keskitymme juuri näihin teemoihin,

lue lisää

24.04.2025

IAB-Foorumit toukokuussa 2025 - Tekoäly markkinoinnissa ja mainonnan tuloksellisuus

Foorumit ovat uusi IAB:n jäsenetu, jossa keräämme kaikki foorumeiden aihealueista kiinnostuneet yhteen oppimaan. IAB:n jäsentutkimuksen mukaan tekoälyn hyödyntäminen sekä markkinoinnin tuloksellisuus koetaan kaikkein mielenkiintoisimmiksi teemoiksi vuonna 2025 ja siksi keskitymme juuri näihin teemoihin,

lue lisää

08.04.2025

REKRY: Toiminnanjohtaja - IAB Finland

Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? IAB Finland etsii kokenutta ja intohimoista Toiminnanjohtajaa johtamaan järjestön toimintaa ja kehittämään suomalaista digitaalista ekosysteemiä yhdessä alan johtavien toimijoiden kanssa.

lue lisää

28.03.2025

IAB Finlandin toiminnanjohtaja vaihtuu – uuden vetäjän haku käynnissä

IAB Finlandin pitkäaikainen toiminnanjohtaja Pasi Raassina on ilmoittanut eroavansa tehtävästään. Raassina jättää tehtävänsä ottaakseen vastaan uuden uramahdollisuuden. Hän jatkaa kuitenkin toiminnanjohtajana elokuun puoleenväliin asti varmistaakseen sujuvan siirtymävaiheen seuraajalleen.

lue lisää

27.02.2025

Hei IAB:n jäsen! Tule mukaan tekoäly ja markkinoinnin ROI -foorumeihin

IAB:n ensimmäiset foorumit teemoista “Tekoäly markkinoinnissa” ja “Markkinoinnin ROI” kokoontuvat keskiviikkona 12.3. ja torstaina 13.3. klo 9:00 - 10:30.  Molemmissa foorumeissa käsitellään alkuun työkaluja alla olevalla agendalla,

lue lisää