IAB Europen Guide to the Post Third-Party Cookie Era – vuoden 2021 bestseller!
IAB Europen Ohjelmallisen ostaminen työryhmä päivitti helmikuun alussa oppaan ”A Guide to The Post Third-Party Cookie Era”, jossa nimensä mukaisesti avataan miten digimarkkina näyttäisi asettuvan 3P evästeiden jälkeisenä aikana. Opus sisältää massiiviset 58 sivua mennen ehdottomasti kaikkien digimarkkinoinnin piirissä työskentelevien ”pakko lukea” -kategoriaan. Hektisimmässä elämänvaiheessa olevat lukevat ensimmäiset 11 sivua ja lopun yhteenvedon, mutta on sanomattakin selvää, että kaikkien kynnelle kykenevien sopii perehtyä koko komeuteen kirjain kirjaimelta ja lause lauseelta.
Nyt julkaistu opas on jatkoa toukokuussa 2020 julkaistuun ensimmäiseen versioon, jossa aihetta käsiteltiin sen hetken tietojen valossa. Rontti puoli vuotta myöhemmin tiedetään jo paljon enemmän ja materiaalin päivittäminen on enemmän kuin aiheellista. Kuten todennäköisesti jo kaikki markkinoinnin parissa työskentelevät tietävät, kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen Chromessa johtaa siihen, että vuoden 2022 alussa mm. kampanjafrekvenssi laskeminen yli julkaisijarajojen ei enää ole mahdollista nykymallilla, retargeting -mainostaminen ei toimi ja eivätkä DMP:t eivät pysty käsittelemään dataa kuten tällä hetkellä.
Oppaan päivityksen yhteydessä tehtiin digimarkkinan arvoketjun eri toimijoille kysely sekä uusien kohdennusratkaisuiden tärkeydestä sekä siitä, miten hyvin eri toimijat ovat tällä hetkellä valmistautuneita 3P evästeiden katoamiseen. Noin puolet vastaajista koko uusien ratkaisuiden löytymisen kriittisen tärkeänä, mutta vain reilu neljännes koki olevansa jo tällä hetkellä hyvin valmistautuneita evästeettömään aikaan.
Googlen vuonna 2019 tekemän tutkimuksen mukaan julkaisijoiden mainosliikevaihto uhkaa tippua jopa yli 50 % 3P keksien poistumisen seurauksena. Riippumatta siitä uskooko näin voimakkaaseen liiketoimintariskiin vai ei, digimarkkina on viimeisen vuoden aika herännyt uusien teknologioiden tarpeeseen. Tällä hetkellä IAB Europen dokumentti arvelee mm. kontekstuaalisen mainonnan roolin korostuvan, mutta oleellisinta lienee mm. sähköpostikirjautumiseen pohjautuvien ID-ratkaisuiden kehittäminen. Myös näiden uusien hankkeiden nykytilaan IAB Europen dokumentti ottaa kantaa havainnollisesti.
Tulevaisuuden adtech-infraa ovat kehittämässä mm. IAB Tech Lab Rearc-projektiin kautta, Prebid.org sekä W3C. Myös IAB Finlandin Ohjelmallisen ostamisen työryhmä seuraa 3P evästeiden poistumista ja siihen liittyvää teknistä kehitystä.
Tule mukaan työryhmään ja ole mukana tekemässä muutosta. Kysy lisää työryhmän pj:ltä (maarit.toivonen(a)almamedia.fi) ja IAB Finlandin Pasilta (pasi.raassina(a)iab.fi). Ja muista ladata ja lukea – ”A Guide to The Post Third-party Cookie Era”
Pasi Raassina
Toiminnanjohtaja
IAB Finland
IABlogin Facebook kommentit
IAB Finlandin uusi kvartaaleittain tehtävä digimarkkinapulssi kertoo Suomen digimarkkinan suhtautuvan lähitulevaisuuteen posititivisesti. Asteikolla 0 - 100 raportoitava yleisindeksi päätyi lukemaan 63, joka tarkoittaa selvästi positiivista tulosta. Suomen digimarkkinan kasvun odotetaan nopeutuvan vuoden kolmannen kvartaalin aikana. Tutkimus tehtiin elokuussa 2024 ensimmäistä kertaa ja se keräsi 174 vastaajaa tasaisesti niin julkaisijoiden, toimistojen ja mainostajien parissa. Pulssikyselyn seuraava tiedonkeruu alkaa marraskuussa.
lue lisää03.10.2024
Markkinapulssi ennakoi digimainonnan määrän kasvavan loppuvuoden aikana
IAB Finlandin uusi kvartaaleittain tehtävä digimarkkinapulssi kertoo Suomen digimarkkinan suhtautuvan lähitulevaisuuteen posititivisesti. Asteikolla 0 - 100 raportoitava yleisindeksi päätyi lukemaan 63, joka tarkoittaa selvästi positiivista tulosta. Suomen digimarkkinan kasvun odotetaan nopeutuvan vuoden kolmannen kvartaalin aikana. Tutkimus tehtiin elokuussa 2024 ensimmäistä kertaa ja se keräsi 174 vastaajaa tasaisesti niin julkaisijoiden, toimistojen ja mainostajien parissa. Pulssikyselyn seuraava tiedonkeruu alkaa marraskuussa.
lue lisää27.08.2024
REKRY: Development & Sales Manager, Education Programs
IAB Finland hakee joukkoihinsa uutta henkilöä, lue roolin kuvaus täältä.
lue lisää18.06.2024
Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023
IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.
lue lisää10.06.2024
Digitaalinen audiomainonta vahvalla kasvu-uralla - kokonaismarkkina jo 9,3 miljoonaa euroa
IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman estimaatin mukaan digiaudiomainonnan määrä vuonna 2023 oli 9,3 miljoonaa euroa, joka tarkoittaa yli 30 % kasvua vuoteen 2022 verrattuna. Vuonna 2022 markkina-arvio oli 7,1 miljoonaa euroa. Digitaalinen audiomainonta, mukaan lukien podcastit ja muut digitaalisen audion alustat, on nousemassa yhä keskeisempään rooliin mainosmaailmaa. Suomessa kasvun myötä toimijoiden odotetaan investoivan yhä enemmän sektoriin tulevina vuosina.
lue lisää