Icon
IAB Europen Guide to the Post Third-Party Cookie Era – vuoden 2021 bestseller! Uutiset & blogi

IAB Europen Guide to the Post Third-Party Cookie Era – vuoden 2021 bestseller!

17.02.2021 | Pasi Raassina

Guide to Post-third party cookie era

IAB Europen Ohjelmallisen ostaminen työryhmä päivitti helmikuun alussa oppaan ”A Guide to The Post Third-Party Cookie Era”, jossa nimensä mukaisesti avataan miten digimarkkina näyttäisi asettuvan 3P evästeiden jälkeisenä aikana. Opus sisältää massiiviset 58 sivua mennen ehdottomasti kaikkien digimarkkinoinnin piirissä työskentelevien ”pakko lukea” -kategoriaan. Hektisimmässä elämänvaiheessa olevat lukevat ensimmäiset 11 sivua ja lopun yhteenvedon, mutta on sanomattakin selvää, että kaikkien kynnelle kykenevien sopii perehtyä koko komeuteen kirjain kirjaimelta ja lause lauseelta.

Nyt julkaistu opas on jatkoa toukokuussa 2020 julkaistuun ensimmäiseen versioon, jossa aihetta käsiteltiin sen hetken tietojen valossa. Rontti puoli vuotta myöhemmin tiedetään jo paljon enemmän ja materiaalin päivittäminen on enemmän kuin aiheellista. Kuten todennäköisesti jo kaikki markkinoinnin parissa työskentelevät tietävät, kolmannen osapuolen evästeiden poistuminen Chromessa johtaa siihen, että vuoden 2022 alussa mm. kampanjafrekvenssi laskeminen yli julkaisijarajojen ei enää ole mahdollista nykymallilla, retargeting -mainostaminen ei toimi ja eivätkä DMP:t eivät pysty käsittelemään dataa kuten tällä hetkellä.

Oppaan päivityksen yhteydessä tehtiin digimarkkinan arvoketjun eri toimijoille kysely sekä uusien kohdennusratkaisuiden tärkeydestä sekä siitä, miten hyvin eri toimijat ovat tällä hetkellä valmistautuneita 3P evästeiden katoamiseen. Noin puolet vastaajista koko uusien ratkaisuiden löytymisen kriittisen tärkeänä, mutta vain reilu neljännes koki olevansa jo tällä hetkellä hyvin valmistautuneita evästeettömään aikaan.

Googlen vuonna 2019 tekemän tutkimuksen mukaan julkaisijoiden mainosliikevaihto uhkaa tippua jopa yli 50 % 3P keksien poistumisen seurauksena. Riippumatta siitä uskooko näin voimakkaaseen liiketoimintariskiin vai ei, digimarkkina on viimeisen vuoden aika herännyt uusien teknologioiden tarpeeseen. Tällä hetkellä IAB Europen dokumentti arvelee mm. kontekstuaalisen mainonnan roolin korostuvan, mutta oleellisinta lienee mm. sähköpostikirjautumiseen pohjautuvien ID-ratkaisuiden kehittäminen. Myös näiden uusien hankkeiden nykytilaan IAB Europen dokumentti ottaa kantaa havainnollisesti.

Tulevaisuuden adtech-infraa ovat kehittämässä mm. IAB Tech Lab Rearc-projektiin kautta, Prebid.org sekä W3C. Myös IAB Finlandin Ohjelmallisen ostamisen työryhmä seuraa 3P evästeiden poistumista ja siihen liittyvää teknistä kehitystä.

Tule mukaan työryhmään ja ole mukana tekemässä muutosta. Kysy lisää työryhmän pj:ltä (maarit.toivonen(a)almamedia.fi) ja IAB Finlandin Pasilta (pasi.raassina(a)iab.fi). Ja muista ladata ja lukea – ”A Guide to The Post Third-party Cookie Era

Pasi Raassina
Toiminnanjohtaja
IAB Finland

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
MIXX Awards - Usein kysytyt kysymykset

Älä jätä hakemusta laittamatta. Tässä on useimmin kysytyt kysymykset koskien IAB MIXX Awards kilpailua. Jos kysymyksiä herää lisää, laitathan viestiä Miralle.

lue lisää

21.03.2023

MIXX Awards - Usein kysytyt kysymykset

Älä jätä hakemusta laittamatta. Tässä on useimmin kysytyt kysymykset koskien IAB MIXX Awards kilpailua. Jos kysymyksiä herää lisää, laitathan viestiä Miralle.

lue lisää

06.03.2023

Digitaalinen ulkomainonta 30 % kasvussa vuonna 2022

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2022 oli noin 46,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua on hieman alle 30 % kun vastaavana aikana koko ulkomainonnan markkina kasvoi 21 %.

lue lisää

03.02.2023

Verkkomainonta 10 % kasvussa vuonna 2022

Mediamainontaan käytettiin vuonna 2022 yhteensä 1 328 miljoonaa euroa, mikä on 4,1% enemmän kuin edellisvuonna. Verkkomedia oli suurin mediaryhmä (53%) ja verkkomainonnan (+9,8 %) lisäksi kasvussa oli myös radiomainonta (+3,6 %), ulkomainonta (+20,7 %) sekä elokuvamainonta (+76,8 %).

lue lisää

13.01.2023

IAB Finland 2023 - Kattoteemana vastuullisuus

IAB:n vuoden 2023 painopistealueet tukevat niin mainostajien, julkaisijoiden kuin palveluntarjoajien liiketoimintaa. Kattoteemana on digimainonnan vastuullisuus ja muut painopisteet ovat digitaalisen osaamisen ja ymmärryksen kasvattaminen, verkkokauppamarkkinointi sekä mainonnan kohdentaminen ja mittaaminen. IAB:n toiminnassa on tänä vuonna mukana ennätysmäärä jäseniä sekä Industry ja Premium -kumppaneita.

lue lisää