
IAB Europe Interact 2017 -kohokohdat
Interact-konferenssi järjestettiin toukokuun lopussa Amsterdamissa, ja Suomesta oli paikalla edustajia Otavamedialta, Klikistä, Sanomilta, Valveesta ja IAB Finlandilta. Interactiin kokoontui Euroopan digitaalisen mainonnan toimialan mainostajia, asiantuntijoita, toimistoja ja julkaisijoita analysoimaan alan nousevia trendejä ja pohtimaan tulevia haasteita.
Ohjelma oli sisällöltään ehkä kaikkien aikojen paras. Puheenvuoroissa käsiteltiin avoimesti ja rakentavasti alan yhteisiä haasteita, mm. ad fraudia, ad blockingia, viewabilityä ja läpinäkyvyyttä. Viesti oli vahvasti se, että nyt tehdään yhdessä asialle jotain, let’s clean up -hengessä, kuten Dominiq Delport Havas Groupista asian ilmaisi. Toimenpiteitä on jo aloitettu, esim. Coalition for Better Advertising -ohjelma, johon useampi puhuja viittasikin. Yhteistyön merkitys nousi esiin lähes jokaisessa puheenvuorossa. Facebookin Vice President EMEA, Nicola Mendelsohn kuvaili, että "Only 1% of the (digital) jouney is done and we need co operation, Facebook can’t do it alone.".
Poimimme alle videot ohjelman parhaista paloista. Kaikki esitykset ovat nähtävillä IAB Europen sivuilla.
Interact Highligts
Opening speech: Trust and Transparency in a turbulent world
Dominique Delport, Global Managing Director, Havas Group
Interact 2017 Video interview
Oliver Kanders, Director Market Building & Marketing, zeotap
Interact 2017 Video interview
Tony Evans, EMEA Marketing Science Director, Facebook

IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää19.06.2025
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi
IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.
lue lisää16.06.2025
Euroopan digitaalinen mainonta huippukasvussa vuonna 2024
IAB Europen fasilitoima vuoden 2024 AdEx Benchmark -raportti tarjoaa kattavan kuvan Euroopan digitaalisen mainonnan kehityksestä – nyt jo 19. kertaa. Tänä vuonna mukana oli ennätykselliset 30 maata, joista uusimpana tulokkaana Portugal. Raportti osoittaa, että digitalisoituminen ja digitaalisen mainonnan vahva kasvu jatkuu. Digitaaliset mainosinvestoinnit Euroopassa kasvoivat 16% edellisvuoteen verrattuna ja saavuttivat huikean 118,9 miljardin euron tason. Kaiken kaikkiaan 67 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista vuonna 2024.
lue lisää16.06.2025
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024
IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.
lue lisää05.06.2025
Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?
Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?
lue lisää