Icon
IAB Europe: Euroopan parlamentti ei kannata mainoksilla tuettua internetiä Uutiset & blogi

IAB Europe: Euroopan parlamentti ei kannata mainoksilla tuettua internetiä

27.10.2017

IAB Europe pahoittelee Euroopan parlamentin eilistä päätöstä hyväksyä ehdotettu sähköisen viestinnän tietosuojadirektiivin kiistanalainen selonteko. Parlamentti päätti vain pienellä äänten enemmistöllä kieltää mainosrahoitteisia yrityksiä antamasta online-sisällöt käyttäjille sitä vastaan, että käyttäjät antavat suostumuksen mainosprosessin kannalta olennaisten tietojensa käyttöön.

"Euroopan parlamentin ePrivacy-asetusta koskevassa tekstissä rajoitetaan olennaisesti yritysten mainosrahoitteista liiketoimintaa kieltämällä näitä rajoittamasta tai olemaan jakamatta sisältöjä sellaisille käyttäjille, jotka eivät anna suostumustaan datapohjaiseen mainontaan liittyvään tiedonkeruuseen", huomauttaa IAB Europen CEO Townsend Feehan.

ePrivacy-asetus saattaa vakavasti vaarantaa internetin luonteen sivuuttamalla datan ja yritysten digitaalisen liiketoiminnan välisen yhteyden. Lyhyen aikavälin seuraus olisi merkittävä askel taaksepäin eurooppalaiselle internetille. Kun julkaisijat eivät pysty kohdistamaan mainontaa yleisölle tehokkaasti ja osoittamaan, että mainokset näkyvät käyttäjillä, mainonta menettää arvonsa. Kun mainonnan arvo vähenee, niin verkkopalvelujen arvo - ja viime kädessä myös saatavuus – huononevat palveluissa, jotka eurooppalaiset ovat saaneet tähän asti käyttöönsä pienillä kustannuksilla tai kokonaan maksutta.

Lue IAB Europen lehdistötiedote kokonaan täältä.

BLOGI
Tekoäly sosiaalisen median markkinoinnissa: Milloin ja miten sen käyttö pitäisi merkitä?

Tekoälystä on tullut markkinoijan oikea ja vasen käsi nopeammin kuin kukaan on osannut ennustaa. Se toimii usein huomaamattomasti taustalla ja auttaa optimoimaan sosiaalisen median kampanjoita. Mutta mitä tapahtuu, kun tekoäly ei ole enää vain apuväline, vaan näkyvä osa mainossisältöjä? Pitääkö tästä kertoa kuluttajille ja jos pitää, niin miten?

lue lisää

04.12.2025

Tekoäly sosiaalisen median markkinoinnissa: Milloin ja miten sen käyttö pitäisi merkitä?

Tekoälystä on tullut markkinoijan oikea ja vasen käsi nopeammin kuin kukaan on osannut ennustaa. Se toimii usein huomaamattomasti taustalla ja auttaa optimoimaan sosiaalisen median kampanjoita. Mutta mitä tapahtuu, kun tekoäly ei ole enää vain apuväline, vaan näkyvä osa mainossisältöjä? Pitääkö tästä kertoa kuluttajille ja jos pitää, niin miten?

lue lisää

20.11.2025

Mediamainonnan määrä laski -0,9 %, verkkomainonnassa hienoista kasvua

Vuoden kolmannella kvartaalilla investoinnit mediamainontaan olivat noin 290 milj. €. Mediamainonnan määrä laski -0,9 % vuoden 2024 vastaavaan aikaan verrattuna. Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 kolmannella kvartaalilla oli noin 183 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi 1,4 prosenttia.

lue lisää

19.11.2025

DEI digimarkkinoinnissa – missä Suomi menee?

Suomalaisissa markkinoinnin toimistoissa, julkaisijoilla ja palveluntarjoajilla monimuotoisuuden teemat huomioidaan vaihtelevasti – mutta parhaimmillaan hyvin monipuolisesti. Tämä käy ilmi IAB Finlandin vuonna 2025 toteuttamasta kyselystä, jossa selvitettiin, miten DEI-teemat näkyvät digitaalista markkinointia ostavien, tuottavien ja sen parissa työskentelevien keskuudessa. Kysely toteutettiin anonyymisti IAB:n Vastuullisen digimainonnan työryhmän jäsenten keskuudessa, minkä vuoksi vastaajayritykset edustavat todennäköisesti jo lähtökohtaisesti vastuulliseen toimintaan sitoutuneita toimijoita.

lue lisää

05.11.2025

REKRY: Markkinoinnin asiantuntija - IAB Finland

Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? Nyt etsimme tiimiimme aikaansaavaa ja luovaa markkinoinnin osaajaa, joka ottaa kokonaisvastuun markkinoinnin suunnittelusta, monikanavaisesta sisällöntuotannosta ja tavoitteellisen markkinoinnin toteutuksesta.

lue lisää