IAB Europe Adex 2020 - Digitaalisen mediamainonnan määrä Euroopassa +6,3 % kasvussa
IAB Europe julkaisi vuotuisen Adex-raportin Euroopan digimarkkinasta toukokuun lopulla osana Interact -webinaaria. Raportin mukaan digimainonta kasvoi vuonna 2020 +6,3 % vuodesta 2019. Kaiken kaikkiaan 56,5 % Euroopan mediamainonnasta oli vuonna digitaalista ja digimainonnan kokonaissumma ylsi 69,4 miljardiin euroon. Adex-raporttiin toimitti tietoa 28 Euroopan maata.
Vaikka digitaalisen mediamainonnan kasvuprosentti jäi pienimmäksi viiteentoista vuoteen, +6,3 % kasvua voidaan pitää erittäin merkittävänä keskellä globaalia pandemiakriisiä. EU-alueen BKT:n ennustetaan tippuvan vuoden 2020 aikana noin 6-8 prosenttia ja normaalista mediamarkkina reagoi BKT:n muutoksiin samansuuntaisesti, mutta selvästi voimakkaammin. Vuonna 2020 käänteentekevä muuttuja oli digitaalisuus, sillä digimainonnan kasvun vastapainonan ei-digitaalinen mainonta laski n 20 %. Merkittävää viime vuoden mediamarkkinassa oli myös markkinaennusteen tarkentuminen vuoden mittaan, sillä vielä huhtikuussa IAB Europe ennusti digimainonnan määrän laskevan lähes -12 %. Euroopan maista ainoastaan Belgia (-0,4 %), Espanja (-3,0 %) ja Valko-Venäjä (-8,3 %) raportoivat digimainonnan pienentyneen vuonna 2020. Vauhdikkaimmin digi kasvoi Turkissa (+35 %), Ukrainassa (+26 %) ja Serbiassa (+19 %).
Adex-tutkimuksen mukaan kaikki digitaalisen mainonnan formaatit luokiteltua mainontaa lukuunottamatta kasvoivat vuonna 2020. Nopeimmassa kasvussa oli sosiaalinen media lähes 16 % kasvuvauhdilla. Hakumainonta kasvoi lähes 8 % ja displaymainonta (banner & video) noin 3 % vuoteen 2019 verrattuna. Noin 43 % Euroopan digimainonnasta oli hakumainontaa, 23 % sosiaalisen median mainontaa, lähes 23 % display-mainontaa ja 11 % luokiteltua mainontaa.
Digimainonnan perusjaottelun takana on havaittavissa mielenkiintoinen videoistumisen trendi. Video on mainosmuotona löytänyt viime vuosina tiensä VOD-palveluiden ohella osaksi sosiaalisen median mainontaa ja lisäksi videota käytetään tehokkaasti myös banner- ja outstream-mainonnassa. Videomainonta kasvoikin Euroopassa hieman yli 10 prosenttia perinteisen bannermainonnan luisuessa noin prosentin laskuun. Videon osuus kaikesta display-mainonnasta (bannermainonta, instream ja sosiaalinen media) oli suurimmillaan Englannissa (53,5 %), Hollannissa (51,5 %) sekä Italiassa (51,1 %).
Vuodelle 2021 IAB Europe ennustaa digitaalisen mainonnan kasvavan lähes 10 % vauhdilla. Rauhallisen vuoden ensimmäisen kvartaalin jälkeen on todennäköistä, että vuoden viimeisen vuosipuoliskon jälkeen kasvuprosentit ovat reippaasti yli 10 prosentin paremmalla puolella. Pandemian kiihdyttämälle digitalisaatiolle ei siis näy loppua ainakaan mediamarkkinassa, päinvastoin.
Lue lisää Euroopan mediamarkkinasta IAB Europen Adex 2020 -dokumentista
Lue myös IAB Finlandin ja Kantarin yhteistiedote Q1/2021 mediamainonnasta Suomessa.
Lisätietoja:
Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 575 3726, pasi.raassina@iab.fi
Tervetuloa IAB:n maaliskuun seminaariin, jossa keskitytään ohjelmallisen mainonnan tulevaisuuteen ja siihen, kuinka mainostajat sekä julkaisijat voivat sopeuttaa toimintaansa evästeettömään maailmaan. Markkinalla on ollut puhetta, että ohjelmallinen mainonta kohtaisi merkittäviä vaikeuksia kolmannen osapuolen evästeiden poistuessa, mutta tämä on turha huoli!
lue lisää19.03.2024
LIVESTRIIMI: Ohjelmallinen ei koskaan kuole
Tervetuloa IAB:n maaliskuun seminaariin, jossa keskitytään ohjelmallisen mainonnan tulevaisuuteen ja siihen, kuinka mainostajat sekä julkaisijat voivat sopeuttaa toimintaansa evästeettömään maailmaan. Markkinalla on ollut puhetta, että ohjelmallinen mainonta kohtaisi merkittäviä vaikeuksia kolmannen osapuolen evästeiden poistuessa, mutta tämä on turha huoli!
lue lisää06.02.2024
Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023
Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.
lue lisää06.02.2024
Digitaalisen markkinoinnin trendit 2024 - IAB Finlandin Industry Partnerit esittelyssä
IAB Finlandin Industry Partnereina vuonna 2024 toimivat Adform, Alma Media, Clear Channel, RTL, Sanoma ja SOK Smart Marketing. Esittelemme heidät kaikki kahdessa osassa ja alotamme nyt kolmikolla Adform, RTL ja SOK Smart Marketing. Loput kumppanit esitellään kahden viikon päästä.
lue lisää26.01.2024
Antti Kallio ja Christopher Fernandez IAB Finlandin hallituksen PJ-kaksikoksi
Dagmarin Chief Business Officer Antti Kallio valittiin tammikuun kokouksessa yksimielisesti IAB Finlandin hallituksen puheenjohtajaksi vuodelle 2024. Varapuheenjohtajan nuijaa tänä vuonna heiluttaa viime vuoden tapaan Kinesson Pohjoismaiden liiketoiminnasta vastaava Christopher Fernandez.
lue lisää