Hyödynnä digimainonnan monimuotoisuus
Kuluttajat vaativat brändeiltä ja yritysten palveluilta yhä enemmän viestintää ja vuorovaikutusta. Digimainonnan moniulotteisuus ja monimuotoinen ympäristö tarjoavat mainostajille tavan palvella kuluttajien kasvavia vaatimuksia ja tarpeita, esimerkiksi informoimalla kuluttajia display-mainonnalla ja tarjoamalla persoonallista sisältöä natiivimainonnan kautta.
Verkko tarjoaa mainostajille mahdollisuuden tehdä tehokasta ja monipuolista taktista sekä brändimainontaa verkossa. Näiden avulla mainostajat voivat olla vuorovaikutuksessa asiakkaidensa kanssa, lisätä kiinnostusta, aktivoida kuluttajia sekä vahvistaa samalla brändimielikuvia.
Digimainonnan automaation kautta mainontaa voidaan kohdentaa monin eri tavoin ja tavoittaa kapeampiakin kohderyhmiä eri medioista. Kohdentaminen asettaa kuitenkin omat haasteensa mainonnan sisällölle: on mietittävä mihin aikaan ja missä päätelaitteessa kohtaaminen kuluttajan kanssa tapahtuu. Entä mikä on viestin vastaanottajan sen hetkinen mielentila? Jos potentiaalinen asiakas on jo vieraillut yrityksen sivuilla, odotukset viestinnälle ovat erilaiset kuin henkilölle, joka ei ole aiemmin kuullutkaan mainostajasta.
Digimainonta 2015 -selvityksessä pureuduimme syvälle digimainonnan sielunelämään ja selvitimme onnistuneimpien mainosten ominaisuuksia ja piirteitä.
Digitaalisessa ympäristössä brändimainonta toimii erinomaisesti. Onnistuneimmat brändimainokset jäävät mieleen, luovat positiivisia mielikuvia ja herättävät kiinnostusta. Onnistuneimpien brändimainosten kohdalla mainostaja sekä viesti ovat selkeästi esillä. Näissä mainoksissa korostuu kuvan käyttö, jossa on mukana tuote sekä ihminen. Mainoksien paikka on myös selkeästi mietitty, jotta mainos varmasti tavoittaa oikean kohderyhmän, jolle mainoksen viesti on relevantti.
Onnistuneimmat taktiset mainokset erottuvat muusta mainonnasta ja aktivoivat kuluttajia ostamaan tuotteen/palvelun, hakemaan lisätietoja tai hakeutumaan mainostajan muun sisällön pariin.
Taktisissa mainoksissa on tärkeä esittää viesti ytimekkäästi ja halutun jatkotoimenpiteen pitää olla selkeästi esillä, jotta mainos aktivoi mahdollisimman suuren osan kohderyhmästä. Näiden mainoksien paikka on selkeästi mietitty ja näissä on brändin mukainen väritys, jotta kuluttaja tunnistaa mainostajan mahdollisimman helposti.
”On myös tärkeätä muistaa, että vaikka digistä saadaan dataa jatkuvasti reaaliaikaisesti, tämä ei tarkoita sitä että, kampanjat aktivoivat kuluttajat juuri sillä hetkellä kun he altistuvat mainonnalle. ”
Esimerkiksi henkilöt, jotka huomaavat display-mainoksen, joka ohjaa mainostajan muun sisällön pariin, eivät aina klikkaa mainosta juuri sillä hetkellä kun he altistuvat mainokselle. Monesti aktivoituminen tapahtuu vasta myöhemmin, kun se on ajankohtaista kuluttajille. Näin ollen myös taktisilla mainoksilla on aina vaikutusta brändimielikuviin.
Hakemalla vain korkeaa klikkiprosenttia tai huomioarvoa voidaan yrityksen brändimielikuvia rapauttaa nopeastikin, jos mitataan vain mainonnan senhetkistä välitöntä vaikutusta.

Lotta Olkinuora
Insight Planner, InterQuest Oy
Lotta Olkinuora on kansainvälisellä kokemuksella varustettu digitutkimuksen ammattilainen, joka auttaa yrityksiä viestimään ja mainostamaan menestyksekkäästi ja asiakaslähtöisesti.
IABlogin Facebook kommentit
BLOGI
Vuoden 2025 kuunnelluimmat IAB Insider -jaksot kertovat suoraan, mitkä teemat ovat olleet digimainonnan ytimessä: retail median kasvu, mittaamisen ja mallinnuksen murros, alustojen muutokset sekä huomion merkitys mainonnan vaikuttavuudessa.
lue lisää19.12.2025
Vuoden 2025 TOP 5 kuunnelluimmat IAB Insider -podcastit
Vuoden 2025 kuunnelluimmat IAB Insider -jaksot kertovat suoraan, mitkä teemat ovat olleet digimainonnan ytimessä: retail median kasvu, mittaamisen ja mallinnuksen murros, alustojen muutokset sekä huomion merkitys mainonnan vaikuttavuudessa.
lue lisää18.12.2025
Digimainonnan sosiaalinen vaikutus Euroopassa – ja mitä se tarkoittaa Suomelle
IAB Europen Beyond Reach: Mapping the Social Impact of Digital Advertising and Media -raportti tarkastelee, miten digitaalisen mainonnan ekosysteemi Euroopassa – ja laajemmin kansainvälisesti – on alkanut tunnistaa, arvioida ja hallita toimintaansa sosiaalisen kestävyyden näkökulmasta.
lue lisää17.12.2025
Vuoden 2025 katsotuimmat IAB Finlandin tapahtumien tallenteet
IAB Finlandin katsotuimmat tapahtumatallenteet pureutuvat mittaamiseen, tekoälyyn, huomion merkitykseen, retail median kasvuun ja vastuullisuuteen. Ne tarjoavat tiivistettyä asiantuntijatietoa ja konkreettisia oppeja suoraan digimainonnan arjesta.
lue lisää16.12.2025
Vuoden 2025 luetuimmat TOP 5 IAB:n oppaat
IAB Finlandin oppaat kokoavat yhteen kymmenien – ellei jopa satojen – asiantuntijatuntien työn ja tiivistävät sen helposti hyödynnettävään muotoon. Vuonna 2025 nämä viisi opasta nousivat ylitse muiden ja keräsivät eniten lukijoita ja kiinnostusta koko markkinassa.
lue lisää