Icon
Hyödynnä digimainonnan monimuotoisuus Uutiset & blogi

Hyödynnä digimainonnan monimuotoisuus

10.06.2015 | IABvieras

Kuluttajat vaativat brändeiltä ja yritysten palveluilta yhä enemmän viestintää ja vuorovaikutusta. Digimainonnan moniulotteisuus ja monimuotoinen ympäristö tarjoavat mainostajille tavan palvella kuluttajien kasvavia vaatimuksia ja tarpeita, esimerkiksi informoimalla kuluttajia display-mainonnalla ja tarjoamalla persoonallista sisältöä natiivimainonnan kautta.

Verkko tarjoaa mainostajille mahdollisuuden tehdä tehokasta ja monipuolista taktista sekä brändimainontaa verkossa. Näiden avulla mainostajat voivat olla vuorovaikutuksessa asiakkaidensa kanssa, lisätä kiinnostusta, aktivoida kuluttajia sekä vahvistaa samalla brändimielikuvia.

Digimainonnan automaation kautta mainontaa voidaan kohdentaa monin eri tavoin ja tavoittaa kapeampiakin kohderyhmiä eri medioista. Kohdentaminen asettaa kuitenkin omat haasteensa mainonnan sisällölle: on mietittävä mihin aikaan ja missä päätelaitteessa kohtaaminen kuluttajan kanssa tapahtuu. Entä mikä on viestin vastaanottajan sen hetkinen mielentila? Jos potentiaalinen asiakas on jo vieraillut yrityksen sivuilla, odotukset viestinnälle ovat erilaiset kuin henkilölle, joka ei ole aiemmin kuullutkaan mainostajasta.

Digimainonta 2015 -selvityksessä pureuduimme syvälle digimainonnan sielunelämään ja selvitimme onnistuneimpien mainosten ominaisuuksia ja piirteitä.

Digitaalisessa ympäristössä brändimainonta toimii erinomaisesti. Onnistuneimmat brändimainokset jäävät mieleen, luovat positiivisia mielikuvia ja herättävät kiinnostusta. Onnistuneimpien brändimainosten kohdalla mainostaja sekä viesti ovat selkeästi esillä. Näissä mainoksissa korostuu kuvan käyttö, jossa on mukana tuote sekä ihminen. Mainoksien paikka on myös selkeästi mietitty, jotta mainos varmasti tavoittaa oikean kohderyhmän, jolle mainoksen viesti on relevantti.

Onnistuneimmat taktiset mainokset erottuvat muusta mainonnasta ja aktivoivat kuluttajia ostamaan tuotteen/palvelun, hakemaan lisätietoja tai hakeutumaan mainostajan muun sisällön pariin.

Taktisissa mainoksissa on tärkeä esittää viesti ytimekkäästi ja halutun jatkotoimenpiteen pitää olla selkeästi esillä, jotta mainos aktivoi mahdollisimman suuren osan kohderyhmästä. Näiden mainoksien paikka on selkeästi mietitty ja näissä on brändin mukainen väritys, jotta kuluttaja tunnistaa mainostajan mahdollisimman helposti.

”On myös tärkeätä muistaa, että vaikka digistä saadaan dataa jatkuvasti reaaliaikaisesti, tämä ei tarkoita sitä että, kampanjat aktivoivat kuluttajat juuri sillä hetkellä kun he altistuvat mainonnalle. ”

Esimerkiksi henkilöt, jotka huomaavat display-mainoksen, joka ohjaa mainostajan muun sisällön pariin, eivät aina klikkaa mainosta juuri sillä hetkellä kun he altistuvat mainokselle. Monesti aktivoituminen tapahtuu vasta myöhemmin, kun se on ajankohtaista kuluttajille. Näin ollen myös taktisilla mainoksilla on aina vaikutusta brändimielikuviin.

Hakemalla vain korkeaa klikkiprosenttia tai huomioarvoa voidaan yrityksen brändimielikuvia rapauttaa nopeastikin, jos mitataan vain mainonnan senhetkistä välitöntä vaikutusta.

Lotta Olkinuora
Insight Planner, InterQuest Oy

Lotta Olkinuora on kansainvälisellä kokemuksella varustettu digitutkimuksen ammattilainen, joka auttaa yrityksiä viestimään ja mainostamaan menestyksekkäästi ja asiakaslähtöisesti.

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Uuuh… dooh-mainonta jatkoi kasvukäyrällä myös 2023

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2023 oli noin 53,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua on reippaat 16 %, kun vastaavana aikana Kantarin raportoima koko ulkomainonnan markkina kasvoi 9 %. Kaiken mediamainonnan määrä Suomessa laski vuonna 2023 2,4 %.

lue lisää

06.02.2024

Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.

lue lisää

06.02.2024

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2024 - IAB Finlandin Industry Partnerit esittelyssä

IAB Finlandin Industry Partnereina vuonna 2024 toimivat Adform, Alma Media, Clear Channel, RTL, Sanoma ja SOK Smart Marketing. Esittelemme heidät kaikki kahdessa osassa ja alotamme nyt kolmikolla Adform, RTL ja SOK Smart Marketing. Loput kumppanit esitellään kahden viikon päästä.

lue lisää

26.01.2024

Antti Kallio ja Christopher Fernandez IAB Finlandin hallituksen PJ-kaksikoksi

Dagmarin Chief Business Officer Antti Kallio valittiin tammikuun kokouksessa yksimielisesti IAB Finlandin hallituksen puheenjohtajaksi vuodelle 2024. Varapuheenjohtajan nuijaa tänä vuonna heiluttaa viime vuoden tapaan Kinesson Pohjoismaiden liiketoiminnasta vastaava Christopher Fernandez.

lue lisää

22.09.2023

Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua

IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.

lue lisää