Haastava, mutta tarpeellinen mainonnan teknologioiden viidakko
Markkinointiteknologioiden merkitys ja niiden hyödyntämisen osaaminen ovat nousseet uudelle tasolle koko maailmaa koettelevan poikkeustilan myötä. Niin isot kuin pienetkin toimijat joutuvat pohtimaan, millä uusilla, digitaalisilla keinoilla on mahdollista tehokkaasti ja kannattavasti tavoittaa asiakkaita. Markkinointiteknologioita on olemassa tuhansia, keskitymmekin tässä blogikirjoituksessa pääasiassa mainonnan teknologioihin.
Isot mediatalot ovat jo pitkään rakentaneet omia mainonnan ja markkinoinnin teknologiakokonaisuuksia, ja olemmekin todenneet, että teknologioiden määrä tai teknologiat itsessään eivät ratkaise mitään, vaan se miten ne valjastetaan tekemään ja optimoimaan haluttuja asioita liiketoimintamme ja asiakkaidemme liiketoiminnan hyödyksi. Eri välineiden pitää myös toimia yhteen, jotta kokonaisuus toimii.
Medioissa käytössä olevien teknologioiden pitää pystyä tarjoamaan käyttäjille nopeat latautumisajat ja kestää isot käyttökuormat ja piikit kiinnostavissa uutistilanteissa. On huomioitava monipuolisesti erilaisten digitaalisten kanavien, laitteiden ja alustojen tuki niin web- kuin sovellusympäristössäkin, kun sisältöä esitetään tekstinä, kuvina, videoina ja monipuolisina mainonnan ratkaisuina, kuten rich mediana. Isojen datamassojen käsittely ja analysointi on vaativaa. Kun siinä onnistutaan, niin pystytään parantamaan niin sivustojen käyttökokemusta kuin mainonnan laatuakin ja luomaan monipuolisia datatuotteistuksia. Nykyään joudutaan pohtimaan myös tietosuoja- ja tietoturva-asioita, joiden on oltava jokaisen tekijän mielessä ja aina kunnossa.
Mainonnan teknologioiden pitää tukea sitä, että media pystyy helpottamaan mainonnan ostamista tarjoamalla eri tarpeisiin erilaisia ostotapoja, kuten monipuolisen ohjelmallisen ostamisen tuotteistukset ja suoramyynnissä displayta, videota, mobiilia, monipuolisia mainosratkaisuja, sisältömarkkinointia, kohdennusmahdollisuuksia ja toimivia kampanjaraportteja. Tämän kaiken mahdollistaa iso määrä teknologioita, kuten esimerkiksi laaja-alainen mainonnanhallintajärjestelmä, erilaiset luovien ratkaisujen rakentamisen työkalut, analytiikka- ja raportointijärjestelmät ja datan käsittelyn ja prosessoinnin teknologiat ja arkkitehtuuri.
Isossa mediatalossa teknologiapaletin optimointi tuottamaan haluttuja tuloksia ja vastaamaan tavoitteisiin vaatii moniammatillista yhteistyötä yli tiimi- ja yksikkörajojen. Lisäksi yhteistyö teknologiatoimittajien kanssa on tiivistä, ja kumppaneita on työnnettävä jatkuvasti eteenpäin kehitystyössä, jotta teknologiapaletti toimisi jatkossa vielä entistäkin paremmin. Yhdessä kehittäessä jokainen oppii uutta ja tuo oman osaamisensa kokonaisuuteen.
Kaikki yllä mainittu satsaus mainonnan ja muiden teknologioiden kokonaisuuteen, ja sen hyödyntämiseen sekä osaamisen ja tekemisen optimointiin antaa medialle mahdollisuuden tarjota mainostajille monipuoliset ja toimivat tavat halutun yleisön tavoittamiseen.

Blogitekstin kirjoittaja Merja Pyhälä toimii Alma Mediassa digimainonnan kehityspäällikkönä vastuualueenaan erilaisten mainonnan teknologioiden hankinnat ja datan hyödyntäminen mediamyynnissä.
IABlogin Facebook kommentit
BLOGI
Vuoden 2025 kuunnelluimmat IAB Insider -jaksot kertovat suoraan, mitkä teemat ovat olleet digimainonnan ytimessä: retail median kasvu, mittaamisen ja mallinnuksen murros, alustojen muutokset sekä huomion merkitys mainonnan vaikuttavuudessa.
lue lisää19.12.2025
Vuoden 2025 TOP 5 kuunnelluimmat IAB Insider -podcastit
Vuoden 2025 kuunnelluimmat IAB Insider -jaksot kertovat suoraan, mitkä teemat ovat olleet digimainonnan ytimessä: retail median kasvu, mittaamisen ja mallinnuksen murros, alustojen muutokset sekä huomion merkitys mainonnan vaikuttavuudessa.
lue lisää18.12.2025
Digimainonnan sosiaalinen vaikutus Euroopassa – ja mitä se tarkoittaa Suomelle
IAB Europen Beyond Reach: Mapping the Social Impact of Digital Advertising and Media -raportti tarkastelee, miten digitaalisen mainonnan ekosysteemi Euroopassa – ja laajemmin kansainvälisesti – on alkanut tunnistaa, arvioida ja hallita toimintaansa sosiaalisen kestävyyden näkökulmasta.
lue lisää17.12.2025
Vuoden 2025 katsotuimmat IAB Finlandin tapahtumien tallenteet
IAB Finlandin katsotuimmat tapahtumatallenteet pureutuvat mittaamiseen, tekoälyyn, huomion merkitykseen, retail median kasvuun ja vastuullisuuteen. Ne tarjoavat tiivistettyä asiantuntijatietoa ja konkreettisia oppeja suoraan digimainonnan arjesta.
lue lisää16.12.2025
Vuoden 2025 luetuimmat TOP 5 IAB:n oppaat
IAB Finlandin oppaat kokoavat yhteen kymmenien – ellei jopa satojen – asiantuntijatuntien työn ja tiivistävät sen helposti hyödynnettävään muotoon. Vuonna 2025 nämä viisi opasta nousivat ylitse muiden ja keräsivät eniten lukijoita ja kiinnostusta koko markkinassa.
lue lisää