
Grand One 2012
Tämän vuoden Grand One gaala järjestettiin Circuksessa. Jo pitkään Apolloon tottuneena tämä oli tervetullut poikkeus. Saapuessani paikalle tapahtumaan ei ollut juurikaan jonoa ja pääsin nopeasti sisälle. Sisällä kuitenkin tuli vastaan väenpaljous sekä tuttujen suunnaton määrä. Eteenpäin pääsee aina yhden metrin kunnes kättelee ja kysyy kuulumisia. Onhan Grand One aina se tapahtuma jossa näkee koko tutun porukan kerralla ja myös ne ihmiset joita ei ole sitten viime vuoden tapahtuman nähnyt.
Gaalassa on tullut käytyä ensimmäistä kertaa vuonna 2002, jolloin nimi oli vielä “The Big One” ja osallistuimme IRC-Gallerialla paras B-to-C-palvelu -kategoriaan. Tämän lisäksi vuodesta 2006 on tullut osallistuttua jollain työllä kilpailuihin, suorasti tai epäsuorasti. Matkaan on mahtunut sekä voittoja, häviöitä että kunniamainintoja. Jokaisena vuotena jännitystä on kuitenkin riittänyt :).
Mutta tämäpä omista kokemuksista. Kun katsellaan miten itse tapahtuma on mennyt, niin kilpailuun osallistui tänä vuonna 212 työtä. Mobiilipuoli on normaalissa kasvussaan ja uskoisin että näemme ensivuonna vielä enemmän mobiilipuolen töitä. Ovathan mobiililaitteet kovaa vauhtia korvaamassa läppäreitä ja tietokoneita. Jää nähtäväksi milloin lopetetaan mobiililaitteista puhuminen kokonaan.
Itse töistä silmiin pisti ilahduttavasti Tinkercardin menestys. Kyseessähän on aivan loistava palvelu, joka tukee maailman kehittymistä eteenpäin. Harvassa ovat palvelut jotka yhdistävät todellista maailmaa ja digitaalista maailmaa näin hyvin. Digitaalisella tässä tarkoitan koneen ruudulta esineeksi siirtämistä. http://tinkercad.com/about/showcase/grandone2012
Samalla ilahduttaa myös Kioskedin osallistuminen ja menestys. Tulevaisuudessa varmasti näemme vielä enemmän startup-yrityksiä mukana. Kioskedista tulemme oletettavasti myös kuulemaan lisää. http://www.ksjdhi7.net/kiosked_grandone/
Paras mobiilipalvelun voittanut Scoopshot on jälleen loistava idea riittävän yksinkertaisella toteutuksella. Tässä on jälleen luotu palvelu, jonka tyyppistä ei vielä ole olemassa. Scoopshotissa siis otetaan kuvia tapahtumista, ja niitä voi laittaa myyntiin medialle. Tämä motivoi ihmiset ottamaan kuvia sekä helpottaa toimittajien työtä. Näin myös uutisaiheista saadaan nopeammin kuvallista sisältöä. http://exove.fi/grandone2012/scoopshot.html
Sosiaalisen median voittaja Hesburger on hauska idea, jossa potentiaaliset asiakkaat pääsevät hesburger-maailmaan osallistumaan itse. Aivan varmasti megamättöpurilaisilla leikkiminen saa pitkän muistijäljen tallentumaan päähän, ja mikä voisikaan olla paras motivaattori kuin kova nälkä! Oikea tapa osallistaa ja saada ihmiset aktivoitumaan, loistavaa! http://www.satumaa.eu/vuoden_herkku/ tai katso Facebookissa.
Vielä oman henkilökohtaisen erikoismaininnan ansaitsee shortlistalla ollut Siksipekka -ryhmän kampanja. Tämä oli loistava osoitus sosiaalisen median voimasta. Koko porukka oli kasaantunut täysin verkon välityksellä ja toimi itseorganisoituneesti. Kampanja sai todella paljon näkyvyyttä ja ainakin itselle se näkyi voimakkaasti. Uskoisin, että tulevaisuudessa tullaan näkemään yhä enemmän “parviälymäisesti” luotuja kampanjoita, jotka rakentuvat sellaisen asian ympärille, johon itse uskotaan. Tässä herää tietenkin heti kysymys sopisiko tällainen “luo itse oma kampanjasi” -ajattelu myös muualle kuin vaaleihin? http://siksipekka.fi/mita/index.php
Se mikä näkyi kaikissa kampanjoissa oli osallistamisen suuri määrä. Verkkomainonta on ottanut suuren askeleen yksisuuntaisesta mainonnasta kohti kaksisuuntaista, ja tämä tuo nimenomaan Internetin tarjoamat mahdollisuudet mainontaan mukaan.
Kiitos vielä järjestäjille, oli taas mahtavat bileet!
Päätin vielä kerätä yhteen kaikki Grand One 2012 -aiheiset linkit, jotta ne löytyvät myöhemmin yhdestä paikasta. Mikäli listasta puuttuu jokin sivu, niin kerro siitä kommenttina.
Grand One 2012 –sivut
https://www.facebook.com/Grandone2011
Kuvagalleriat:
http://www.marmai.fi/kuvagalleria/naamagalleria/grand+one+2012/
http://www.karkimedia.fi/grandone/
Blogaukset / Artikkelit:
http://www.marmai.fi/uutiset/kiosked+kimmahti+grand+onen+voittoon/a792918
http://networkedblogs.com/vkSCP
Muistakaa myös IAB Grand One seminaari tämän viikon torstaina!
http://www.iab.fi/koulutus-seminaarit/seminaarit/iab-grand-one-seminaari-2012/
IABlogin Facebook kommentit

IAB:n ensimmäiset foorumit teemoista “Tekoäly markkinoinnissa” ja “Markkinoinnin ROI” kokoontuvat keskiviikkona 12.3. ja torstaina 13.3. klo 9:00 - 10:30. Molemmissa foorumeissa käsitellään alkuun työkaluja alla olevalla agendalla,
lue lisää27.02.2025
Hei IAB:n jäsen! Tule mukaan tekoäly ja markkinoinnin ROI -foorumeihin
IAB:n ensimmäiset foorumit teemoista “Tekoäly markkinoinnissa” ja “Markkinoinnin ROI” kokoontuvat keskiviikkona 12.3. ja torstaina 13.3. klo 9:00 - 10:30. Molemmissa foorumeissa käsitellään alkuun työkaluja alla olevalla agendalla,
lue lisää14.02.2025
Digitaalinen ulkomainonta jatkoi vahvaa kasvuaan 2024 – markkinaestimaatti nousi 61 miljoonaan euroon
IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän arvion mukaan digitaalisen ulkomainonnan (DOOH) markkinan koko Suomessa kasvoi vuonna 2024 noin 61 miljoonaan euroon. Tämä tarkoittaa 14 prosentin kasvua vuoteen 2023 verrattuna, jolloin markkina oli 53,6 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 markkinakasvu osoittaa, että DOOH on yksi vauhdikkaammin kasvavista mainonnan muodoista Suomessa.
lue lisää14.02.2025
Suomessa noin 15 miljoonaa natiivimainoseuroa vuonna 2024
IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on julkaissut arvion natiivimainonnan määrästä Suomessa. Vuoden 2024 estimaatti on 14,6 miljoonaa euroa, jossa on laskua vuoteen 2023 verratuna noin 7 %.
lue lisää14.02.2025
Digitaalisen audiomainonnan kasvu jatkui Suomessa myös vuonna 2024
IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudiomainonnan markkina vuonna 2024 oli 9,5 miljoonaa euroa. Vuonna 2023 markkina-arvio oli 9,3 miljoonaa euroa ja sitä edeltävänä vuonna 2022 7,1 miljoonaa euroa.
lue lisää