Icon
Grand One 2012 Uutiset & blogi

Grand One 2012

27.03.2012 | Jari Jaanto

Tämän vuoden Grand One gaala järjestettiin Circuksessa. Jo pitkään Apolloon tottuneena tämä oli tervetullut poikkeus. Saapuessani paikalle tapahtumaan ei ollut juurikaan jonoa ja pääsin nopeasti sisälle. Sisällä kuitenkin tuli vastaan väenpaljous sekä tuttujen suunnaton määrä. Eteenpäin pääsee aina yhden metrin kunnes kättelee ja kysyy kuulumisia. Onhan Grand One aina se tapahtuma jossa näkee koko tutun porukan kerralla ja myös ne ihmiset joita ei ole sitten viime vuoden tapahtuman nähnyt.

Gaalassa on tullut käytyä ensimmäistä kertaa vuonna 2002, jolloin nimi oli vielä “The Big One” ja osallistuimme IRC-Gallerialla paras B-to-C-palvelu -kategoriaan. Tämän lisäksi vuodesta 2006 on tullut osallistuttua jollain työllä kilpailuihin, suorasti tai epäsuorasti. Matkaan on mahtunut sekä voittoja, häviöitä että kunniamainintoja. Jokaisena vuotena jännitystä on kuitenkin riittänyt :).

Mutta tämäpä omista kokemuksista. Kun katsellaan miten itse tapahtuma on mennyt, niin kilpailuun osallistui tänä vuonna 212 työtä. Mobiilipuoli on normaalissa kasvussaan ja uskoisin että näemme ensivuonna vielä enemmän mobiilipuolen töitä. Ovathan mobiililaitteet kovaa vauhtia korvaamassa läppäreitä ja tietokoneita. Jää nähtäväksi milloin lopetetaan mobiililaitteista puhuminen kokonaan.

Itse töistä silmiin pisti ilahduttavasti Tinkercardin menestys. Kyseessähän on aivan loistava palvelu, joka tukee maailman kehittymistä eteenpäin. Harvassa ovat palvelut jotka yhdistävät todellista maailmaa ja digitaalista maailmaa näin hyvin. Digitaalisella tässä tarkoitan koneen ruudulta esineeksi siirtämistä. http://tinkercad.com/about/showcase/grandone2012

Samalla ilahduttaa myös Kioskedin osallistuminen ja menestys. Tulevaisuudessa varmasti näemme vielä enemmän startup-yrityksiä mukana. Kioskedista tulemme oletettavasti myös kuulemaan lisää. http://www.ksjdhi7.net/kiosked_grandone/

Paras mobiilipalvelun voittanut Scoopshot on jälleen loistava idea riittävän yksinkertaisella toteutuksella. Tässä on jälleen luotu palvelu, jonka tyyppistä ei vielä ole olemassa. Scoopshotissa siis otetaan kuvia tapahtumista, ja niitä voi laittaa myyntiin medialle. Tämä motivoi ihmiset ottamaan kuvia sekä helpottaa toimittajien työtä. Näin myös uutisaiheista saadaan nopeammin kuvallista sisältöä. http://exove.fi/grandone2012/scoopshot.html

Sosiaalisen median voittaja Hesburger on hauska idea, jossa potentiaaliset asiakkaat pääsevät hesburger-maailmaan osallistumaan itse. Aivan varmasti megamättöpurilaisilla leikkiminen saa pitkän muistijäljen tallentumaan päähän, ja mikä voisikaan olla paras motivaattori kuin kova nälkä! Oikea tapa osallistaa ja saada ihmiset aktivoitumaan, loistavaa! http://www.satumaa.eu/vuoden_herkku/ tai katso Facebookissa.

Vielä oman henkilökohtaisen erikoismaininnan ansaitsee shortlistalla ollut Siksipekka -ryhmän kampanja. Tämä oli loistava osoitus sosiaalisen median voimasta. Koko porukka oli kasaantunut täysin verkon välityksellä ja toimi itseorganisoituneesti. Kampanja sai todella paljon näkyvyyttä ja ainakin itselle se näkyi voimakkaasti. Uskoisin, että tulevaisuudessa tullaan näkemään yhä enemmän “parviälymäisesti” luotuja kampanjoita, jotka rakentuvat sellaisen asian ympärille, johon itse uskotaan. Tässä herää tietenkin heti kysymys sopisiko tällainen “luo itse oma kampanjasi” -ajattelu myös muualle kuin vaaleihin? http://siksipekka.fi/mita/index.php

Se mikä näkyi kaikissa kampanjoissa oli osallistamisen suuri määrä. Verkkomainonta on ottanut suuren askeleen yksisuuntaisesta mainonnasta kohti kaksisuuntaista, ja tämä tuo nimenomaan Internetin tarjoamat mahdollisuudet mainontaan mukaan.

Kiitos vielä järjestäjille, oli taas mahtavat bileet!

Päätin vielä kerätä yhteen kaikki Grand One 2012 -aiheiset linkit, jotta ne löytyvät myöhemmin yhdestä paikasta. Mikäli listasta puuttuu jokin sivu, niin kerro siitä kommenttina.

Grand One 2012 –sivut

http://rekaksois.com/grandone

https://www.facebook.com/Grandone2011

Kuvagalleriat:

http://www.marmai.fi/kuvagalleria/naamagalleria/grand+one+2012/

http://www.karkimedia.fi/grandone/

http://www.sub.fi/grandone/

Blogaukset / Artikkelit:

http://www.marmai.fi/uutiset/kiosked+kimmahti+grand+onen+voittoon/a792918

http://www.marmai.fi/uutiset/grand+onen+shortit+julki+ndash+sarjarajat+tuomariston+kiusana/a788827?s=u&amp%3Bwtm=marmai-12032012

http://networkedblogs.com/vkSCP

Muistakaa myös IAB Grand One seminaari tämän viikon torstaina!

http://www.iab.fi/koulutus-seminaarit/seminaarit/iab-grand-one-seminaari-2012/

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi

IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.

lue lisää

19.06.2025

Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi

IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.

lue lisää

16.06.2025

Euroopan digitaalinen mainonta huippukasvussa vuonna 2024

IAB Europen fasilitoima vuoden 2024 AdEx Benchmark -raportti tarjoaa kattavan kuvan Euroopan digitaalisen mainonnan kehityksestä – nyt jo 19. kertaa. Tänä vuonna mukana oli ennätykselliset 30 maata, joista uusimpana tulokkaana Portugal. Raportti osoittaa, että digitalisoituminen ja digitaalisen mainonnan vahva kasvu jatkuu. Digitaaliset mainosinvestoinnit Euroopassa kasvoivat 16% edellisvuoteen verrattuna ja saavuttivat huikean 118,9 miljardin euron tason. Kaiken kaikkiaan 67 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista vuonna 2024.

lue lisää

16.06.2025

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.

lue lisää

05.06.2025

Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?

Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?

lue lisää