EDAA vastaa verkkomainonnan selainkäyttäytymiseen perustuvan kohdennuksen itsesääntelystä
IAB Europe ja EASA (European Advertising Standards Alliance) julkistivat 12.10.2012 European Interactive Digital Advertising Alliancen (EDAA), joka vastaa koko Euroopan laajuisesta selainkäyttäytymiseen perustuvan verkkomainonnan kohdentamisen itsesääntelyohjelmasta. Ohjelman näkyvimpiä toimenpiteitä tulee olemaan kohdennuksesta kertovien kuvakkeiden sijoittaminen verkkomainoksiin. Kuvakkeet ohjaavat kuluttajan verkkosivustolle, joka kertoo käyttäytymiseen eli kiinnostuksiin perustuvasta mainonnan kohdentamisesta.
Verkkomainonnan aktiivisella itsesääntelyllä voidaan ehkäistä alalle epäedullinen lainsäädäntö.
Kuvake otetaan Suomessa käyttöön vuodenvaihteessa. IAB Finland tulee tiedottamaan asiasta lähemmin ja ohjeistamaan alan yritykset.
- EDAA:n verkkosivuilta löytyy kattavasti tietoa itsesääntelyohjelmasta: www.edaa.eu
- Lataa EDAA:n julistamistilaisuuden pp-kalvot tästä.
- Katso Euroopan komission viestintäverkkojen, sisältöjen ja teknologian pääosaston osastopäällikkö Robert Madelinin itsesääntelyä ylistävä puhe julistamistilaisuudessa: http://edaa.eu/edaa-news/
Katso käyttäytymiseen perustuvan verkkomainonnan kohdennuksen havainnollistavat videot
Artikkeli
Kvartaalitiedotteet
Uutiset
Vuoden kolmannella kvartaalilla investoinnit mediamainontaan olivat noin 290 milj. €. Mediamainonnan määrä laski -0,9 % vuoden 2024 vastaavaan aikaan verrattuna. Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 kolmannella kvartaalilla oli noin 183 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi 1,4 prosenttia.
lue lisää20.11.2025
Mediamainonnan määrä laski -0,9 %, verkkomainonnassa hienoista kasvua
Vuoden kolmannella kvartaalilla investoinnit mediamainontaan olivat noin 290 milj. €. Mediamainonnan määrä laski -0,9 % vuoden 2024 vastaavaan aikaan verrattuna. Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 kolmannella kvartaalilla oli noin 183 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi 1,4 prosenttia.
lue lisää19.11.2025
DEI digimarkkinoinnissa – missä Suomi menee?
Suomalaisissa markkinoinnin toimistoissa, julkaisijoilla ja palveluntarjoajilla monimuotoisuuden teemat huomioidaan vaihtelevasti – mutta parhaimmillaan hyvin monipuolisesti. Tämä käy ilmi IAB Finlandin vuonna 2025 toteuttamasta kyselystä, jossa selvitettiin, miten DEI-teemat näkyvät digitaalista markkinointia ostavien, tuottavien ja sen parissa työskentelevien keskuudessa. Kysely toteutettiin anonyymisti IAB:n Vastuullisen digimainonnan työryhmän jäsenten keskuudessa, minkä vuoksi vastaajayritykset edustavat todennäköisesti jo lähtökohtaisesti vastuulliseen toimintaan sitoutuneita toimijoita.
lue lisää05.11.2025
REKRY: Markkinoinnin asiantuntija - IAB Finland
Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? Nyt etsimme tiimiimme aikaansaavaa ja luovaa markkinoinnin osaajaa, joka ottaa kokonaisvastuun markkinoinnin suunnittelusta, monikanavaisesta sisällöntuotannosta ja tavoitteellisen markkinoinnin toteutuksesta.
lue lisää23.09.2025
Verkkomainonta maltillisessa kasvussa vuoden toisella kvartaalilla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 toisella kvartaalilla oli noin 179 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi +1,4 prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta oli Q2/2025 aikana +56 %.
lue lisää