
Digitaalista tulevaisuutta tehdään rohkeudella, rajat ylittävillä organisaatioilla ja oppimisella!
IAB Finlandin 20-vuotista taivalta juhlittiin seminaarin merkeissä muutoksen tekijöiden kanssa
IAB Finland vietti 20-vuotisjuhlaansa seminaarin merkeissä 27.9. Teatteri Foorumissa. Paikalla oli reilu sata digialan ammattilaista ja muutoksen tekijää, joita suurinta osaa yhdistää kuuluminen IAB-yhteisöön. Yleisön joukossa oli myös alan konkareita jopa 20 vuoden takaa, IAB:n ja VERMEn alkumetreiltä.
Onnitteluseremonioiden jälkeen Towney Feehan, IAB Europe CEO, toi meille terveisinään muutaman IAB Europen ajankohtaisimmista teemoista. Näitä olivat mm. GDPR, Euroopan tietosuoja-asetus ja ePrivacy -sääntely ja niiden vaikutus digitoimialan tulevaisuuteen sekä mainonnan laadun puolesta tehtävä tärkeä työ, josta esimerkkinä oli globaali Coalition for better Advertaising -hanke.
Nykyisyyttä ja tulevaisuutta ei voi ymmärtää tuntematta historiaa. Tommi Pelkonen, IAB:n hallituksen jäsen ja SEK:n strategiajohtaja, luotsasi yleisön vartissa läpi 20 vuoden digimyllerryksen.
Tekoälyä, epäitsekästä luovuutta ja rohkeutta oppia
Seminaariosuuden aloitti moderaattorina toiminut Antti Merilehto. Kiitos Antti, nyt tiedämme mitä tekoäly on, sitähän on jo kaikkialla ja se vaikuttaa jo jokapäiväiseen arkeemme! Lisää voi opiskella alkuvuodesta ilmestyvästä Antin ensimmäisestä tietokirjasta, Tekoäly -matkaopas liikkeenjohdolle. ”Teknologia kehittyy, mutta ihmisten välinen kanssakäyminen ei katoa.”, Antti vakuutteli.
Entä miten tehdään maailman palkituinta markkinointia, varsinkin somemarkkinointia? Kurion luova johtaja Jari Lähdevuori avasi voitokkaiden Cannes -kampanjoiden reseptiä: "Somemarkkinoinnin voittoisin trendi on epäitsekkyys ja keskustelua herättävä mainonta”. Kurion tekemä tuore tutkimus paljastaa:
- 76 % Cannes Lions voittajakampanjoista käytti sosiaalista mediaa
- 45 % Sosiaalisen median voittajakampanjoista perustui altruismille, epäitsekkyydelle
- 57 % näistä kampanjoista oli kansalaisjärjestökampanjoita
- 56 % näistä kampanjoista keskittyi huomion herättämisen
- TOP 2 teemaa olivat terveys ja naisten voimaannuttaminen (women empowerment)
Iltapäivän energiaboostista vastasi Pia Henrietta Kekäläinen, Carbo Culture Oy:n toimitusjohtaja, palavasieluinen ratkaisujen etsijä ja start-up yrittäjä. Digitaalisuus on jo vanha juttu ja uusiin asioihin täytyy tarttua zeniläisen aloittelijan asenteella, jotenkin tähän tyyliin; ”Ei haittaa, jos olin huono tänään. Jos opin joka päivä yhden asian, vuoden kuluttua osaan jo 365 uutta asiaa".
Seminaariosuuden päätti Antin moderoima paneeli, jossa tulevaisuuden menestyjien osaamistarpeita pohti mainio kombo: Jari Lähdevuori, IAB:n hallituksen puheenjohtaja Sini Kervinen Data Refinerystä, Henri Syvänen Avaus Marketingistä, sekä Pia Henrietta Kekäläinen. Antin kiteytys päivän avainsanoiksi oli rajat ylittävä organisaatio, asioiden jakaminen, rohkea kokeileminen, asiakkailta oppiminen ja jatkuva kehitys.
IAB:n Muutoksen tekijä -palkinto
IAB palkitsee vuosittain Muutoksen tekijän. Tilaisuus huipentuikin ensimmäisen Muutoksen tekijä -palkinnon jakoon. Palkinnon sai Jukka Sundquist, Nordic Morning Oy:n toimitusjohtaja. Palkinnon jakajana toiminut IAB:n hallituksen jäsen Jere Teutari MTV:stä perusteli valintaa näin: ”Palkinto on osoitus erinomaisesta työstä ja merkittävästä panoksesta suomalaisen digimarkkinoinnin toimialan kehityksen hyväksi. Jukka Sundquist on toiminut yli 10 vuoden ajan digialan kehittäjänä ja aktiivisena muutoksen tekijänä. Toiminnassaan hän on tavoitteellinen ja sitkeästi päämäärää kohti kulkeva, kuitenkin aina toiset huomioon ottava joukkuepelaaja”. Onneksi olkoon Jukka!
Seminaarin päätteeksi kilisteltiin kuohuvaa!
Katso seminaarissa nähdyt esitykset IAB:n Seminaariaineistot-sivulta.
Eurooppalaiset sisarjärjestömme lähettivät meille onnitteluja, katso alta lyhyt video!
Kirjoittaja on Birgitta Takala, IAB Finlandin toiminnanjohtaja.
Tilaisuuden kuvat: Sini Kervinen
IABlogin Facebook kommentit

Foorumit ovat uusi IAB:n jäsenetu, jossa keräämme kaikki foorumeiden aihealueista kiinnostuneet yhteen oppimaan. IAB:n jäsentutkimuksen mukaan tekoälyn hyödyntäminen sekä markkinoinnin tuloksellisuus koetaan kaikkein mielenkiintoisimmiksi teemoiksi vuonna 2025 ja siksi keskitymme juuri näihin teemoihin,
lue lisää24.04.2025
IAB-Foorumit toukokuussa 2025 - Tekoäly markkinoinnissa ja mainonnan tuloksellisuus
Foorumit ovat uusi IAB:n jäsenetu, jossa keräämme kaikki foorumeiden aihealueista kiinnostuneet yhteen oppimaan. IAB:n jäsentutkimuksen mukaan tekoälyn hyödyntäminen sekä markkinoinnin tuloksellisuus koetaan kaikkein mielenkiintoisimmiksi teemoiksi vuonna 2025 ja siksi keskitymme juuri näihin teemoihin,
lue lisää08.04.2025
REKRY: Toiminnanjohtaja - IAB Finland
Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? IAB Finland etsii kokenutta ja intohimoista Toiminnanjohtajaa johtamaan järjestön toimintaa ja kehittämään suomalaista digitaalista ekosysteemiä yhdessä alan johtavien toimijoiden kanssa.
lue lisää28.03.2025
IAB Finlandin toiminnanjohtaja vaihtuu – uuden vetäjän haku käynnissä
IAB Finlandin pitkäaikainen toiminnanjohtaja Pasi Raassina on ilmoittanut eroavansa tehtävästään. Raassina jättää tehtävänsä ottaakseen vastaan uuden uramahdollisuuden. Hän jatkaa kuitenkin toiminnanjohtajana elokuun puoleenväliin asti varmistaakseen sujuvan siirtymävaiheen seuraajalleen.
lue lisää27.02.2025
Hei IAB:n jäsen! Tule mukaan tekoäly ja markkinoinnin ROI -foorumeihin
IAB:n ensimmäiset foorumit teemoista “Tekoäly markkinoinnissa” ja “Markkinoinnin ROI” kokoontuvat keskiviikkona 12.3. ja torstaina 13.3. klo 9:00 - 10:30. Molemmissa foorumeissa käsitellään alkuun työkaluja alla olevalla agendalla,
lue lisää