Icon
Digitaalista tulevaisuutta tehdään rohkeudella, rajat ylittävillä organisaatioilla ja oppimisella! Uutiset & blogi

Digitaalista tulevaisuutta tehdään rohkeudella, rajat ylittävillä organisaatioilla ja oppimisella!

29.09.2017 | Birgitta Takala

IAB Finlandin 20-vuotista taivalta juhlittiin seminaarin merkeissä muutoksen tekijöiden kanssa

IAB Finland vietti 20-vuotisjuhlaansa seminaarin merkeissä 27.9. Teatteri Foorumissa. Paikalla oli reilu sata digialan ammattilaista ja muutoksen tekijää, joita suurinta osaa yhdistää kuuluminen IAB-yhteisöön. Yleisön joukossa oli myös alan konkareita jopa 20 vuoden takaa, IAB:n ja VERMEn alkumetreiltä. 

Onnitteluseremonioiden jälkeen Towney Feehan, IAB Europe CEO, toi meille terveisinään muutaman IAB Europen ajankohtaisimmista teemoista. Näitä olivat mm. GDPR, Euroopan tietosuoja-asetus ja ePrivacy -sääntely ja niiden vaikutus digitoimialan tulevaisuuteen sekä mainonnan laadun puolesta tehtävä tärkeä työ, josta esimerkkinä oli globaali Coalition for better Advertaising -hanke.

Nykyisyyttä ja tulevaisuutta ei voi ymmärtää tuntematta historiaa. Tommi Pelkonen, IAB:n hallituksen jäsen ja SEK:n strategiajohtaja, luotsasi yleisön vartissa läpi 20 vuoden digimyllerryksen.



Tekoälyä, epäitsekästä luovuutta ja rohkeutta oppia

Seminaariosuuden aloitti moderaattorina toiminut Antti Merilehto. Kiitos Antti, nyt tiedämme mitä tekoäly on, sitähän on jo kaikkialla ja se vaikuttaa jo jokapäiväiseen arkeemme! Lisää voi opiskella alkuvuodesta ilmestyvästä Antin ensimmäisestä tietokirjasta, Tekoäly -matkaopas liikkeenjohdolle. ”Teknologia kehittyy, mutta ihmisten välinen kanssakäyminen ei katoa.”, Antti vakuutteli.

Entä miten tehdään maailman palkituinta markkinointia, varsinkin somemarkkinointia? Kurion luova johtaja Jari Lähdevuori avasi voitokkaiden Cannes -kampanjoiden reseptiä: "Somemarkkinoinnin voittoisin trendi on epäitsekkyys ja keskustelua herättävä mainonta”. Kurion tekemä tuore tutkimus paljastaa:

  • 76 % Cannes Lions voittajakampanjoista käytti sosiaalista mediaa
  • 45 % Sosiaalisen median voittajakampanjoista perustui altruismille, epäitsekkyydelle
  • 57 % näistä kampanjoista oli kansalaisjärjestökampanjoita
  • 56 % näistä kampanjoista keskittyi huomion herättämisen
  • TOP 2 teemaa olivat terveys ja naisten voimaannuttaminen (women empowerment)

Iltapäivän energiaboostista vastasi Pia Henrietta Kekäläinen, Carbo Culture Oy:n toimitusjohtaja, palavasieluinen ratkaisujen etsijä ja start-up yrittäjä. Digitaalisuus on jo vanha juttu ja uusiin asioihin täytyy tarttua zeniläisen aloittelijan asenteella, jotenkin tähän tyyliin; ”Ei haittaa, jos olin huono tänään. Jos opin joka päivä yhden asian, vuoden kuluttua osaan jo 365 uutta asiaa".

Seminaariosuuden päätti Antin moderoima paneeli, jossa tulevaisuuden menestyjien osaamistarpeita pohti mainio kombo: Jari Lähdevuori, IAB:n hallituksen puheenjohtaja Sini Kervinen Data Refinerystä, Henri Syvänen Avaus Marketingistä, sekä Pia Henrietta Kekäläinen. Antin kiteytys päivän avainsanoiksi oli rajat ylittävä organisaatio, asioiden jakaminen, rohkea kokeileminen, asiakkailta oppiminen ja jatkuva kehitys.

IAB:n Muutoksen tekijä -palkinto

IAB palkitsee vuosittain Muutoksen tekijän. Tilaisuus huipentuikin ensimmäisen Muutoksen tekijä -palkinnon jakoon. Palkinnon sai Jukka Sundquist, Nordic Morning Oy:n toimitusjohtaja. Palkinnon jakajana toiminut IAB:n hallituksen jäsen Jere Teutari MTV:stä perusteli valintaa näin: ”Palkinto on osoitus erinomaisesta työstä ja merkittävästä panoksesta suomalaisen digimarkkinoinnin toimialan kehityksen hyväksi. Jukka Sundquist on toiminut yli 10 vuoden ajan digialan kehittäjänä ja aktiivisena muutoksen tekijänä. Toiminnassaan hän on tavoitteellinen ja sitkeästi päämäärää kohti kulkeva, kuitenkin aina toiset huomioon ottava joukkuepelaaja”. Onneksi olkoon Jukka!


Seminaarin päätteeksi kilisteltiin kuohuvaa!

Katso seminaarissa nähdyt esitykset IAB:n Seminaariaineistot-sivulta.

Eurooppalaiset sisarjärjestömme lähettivät meille onnitteluja, katso alta lyhyt video!

Kirjoittaja on Birgitta Takala, IAB Finlandin toiminnanjohtaja.

Tilaisuuden kuvat: Sini Kervinen

IABlogin Facebook kommentit

Artikkeli Kvartaalitiedotteet Uutiset
Verkkomainonta maltillisessa kasvussa vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 toisella kvartaalilla oli noin 179 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi +1,4 prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta oli Q2/2025 aikana +56 %.

lue lisää

23.09.2025

Verkkomainonta maltillisessa kasvussa vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 toisella kvartaalilla oli noin 179 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi +1,4 prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta oli Q2/2025 aikana +56 %.

lue lisää

23.09.2025

Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari

Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.

lue lisää

13.08.2025

Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana

Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.

lue lisää

19.06.2025

Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi

IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.

lue lisää