Icon
Digitaalista muutosta tekemässä – viisi vinkkiä verkkopalvelun kehittämiseen Uutiset & blogi

Digitaalista muutosta tekemässä – viisi vinkkiä verkkopalvelun kehittämiseen

05.06.2018 | IABvieras

IAB Finland oli kumppanina DigiArena -tapahtumassa 17.5. Messukeskuksessa. Mediatalo Keskisuomalaisen digijohtaja ja IAB:n hallituksen puheenjohtaja Kirsi Hakaniemi oli kertomassa, miksi melkein 150-vuotiaan mediatalon on pitänyt muuttua ja kuinka digitaalista muutosta on tehty. Meillä Haaga-Helian tradenomi-opiskelijoilla oli tilaisuus kuunnella Kirsin esitys ja poimia ajatuksia siitä.

Media-ala on ollut jo pitkään digitaalisessa muutoksessa, joten sieltä saadut verkkopalvelun kehittämisen opit pätevät monella muullakin alalla. Tässä Kirsin vinkit digitaaliseen muutokseen:

1. Pysy ajan hermolla, mutta pidä mielessä oma pitkän tähtäimen visio
Muuttuvassa maailmassa on tärkeää olla tietoinen ja kokeilla uusia juttuja. Samalla on tärkeää, että kehittämiseen otetaan mukaan vain ne asiat, jotka sopivat omaan strategiaan ja pitkän tähtäimen visioon.

2. Digipalvelua kehitettäessä luota dataan, älä mutuun.
Palvelua ei voi kehittää vain omien mielipiteiden perusteella, vaan on tärkeää muistaa katsoa dataa. Älä päästä hippoja prosessiin.

3. Digimaailmassa tuote ei ole koskaan valmis, vaan vaatii jatkuvaa kehittämistä.
Aikaisemmin tuote hiottiin täysin valmiiksi ennen, kun se annettiin asiakkaille. Nopeasti muuttuvassa maailmassa minimum viable product riittää, ja kehittämistä jatketaan käyttäjäpalautteen ja analytiikan perustella.

4. Uutispalvelu pitää mieltää myös verkkokaupaksi.
Pelkkä sisällön tuottaminen ei riitä vaan mallia pitää ottaa verkkokaupoista.
• Omien asiakkaiden kannalta paras käyttökokemus
• Omien asiakkaiden kannalta paras ostokokemus
• Sisältöjen ja tuotteiden markkinointi
• Käyttäjien hakeminen kokeillen monesta kanavasta
• Personoinnit ja suosittelut

5. Ota koko organisaatio mukaan digitaaliseen muutokseen
Digitaalista muutosta tehdään yhdessä moniosaavissa tiimeissä. Keskustelun pitää toimia ylhäältä alas ja alhaalta ylös.

Lue lisää: Mediatalo Keskisuomalaisen digijohtajan Kirsi Hakaniemen ajatuksista: Digitaalisen asiakaskokemuksen jäljillä (kohdassa Yhteistyössä: DigiArena Helsinki)

Suvi Sillstén

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
MIXX Awards - Usein kysytyt kysymykset

Älä jätä hakemusta laittamatta. Tässä on useimmin kysytyt kysymykset koskien IAB MIXX Awards kilpailua. Jos kysymyksiä herää lisää, laitathan viestiä Miralle.

lue lisää

21.03.2023

MIXX Awards - Usein kysytyt kysymykset

Älä jätä hakemusta laittamatta. Tässä on useimmin kysytyt kysymykset koskien IAB MIXX Awards kilpailua. Jos kysymyksiä herää lisää, laitathan viestiä Miralle.

lue lisää

06.03.2023

Digitaalinen ulkomainonta 30 % kasvussa vuonna 2022

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2022 oli noin 46,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua on hieman alle 30 % kun vastaavana aikana koko ulkomainonnan markkina kasvoi 21 %.

lue lisää

03.02.2023

Verkkomainonta 10 % kasvussa vuonna 2022

Mediamainontaan käytettiin vuonna 2022 yhteensä 1 328 miljoonaa euroa, mikä on 4,1% enemmän kuin edellisvuonna. Verkkomedia oli suurin mediaryhmä (53%) ja verkkomainonnan (+9,8 %) lisäksi kasvussa oli myös radiomainonta (+3,6 %), ulkomainonta (+20,7 %) sekä elokuvamainonta (+76,8 %).

lue lisää

13.01.2023

IAB Finland 2023 - Kattoteemana vastuullisuus

IAB:n vuoden 2023 painopistealueet tukevat niin mainostajien, julkaisijoiden kuin palveluntarjoajien liiketoimintaa. Kattoteemana on digimainonnan vastuullisuus ja muut painopisteet ovat digitaalisen osaamisen ja ymmärryksen kasvattaminen, verkkokauppamarkkinointi sekä mainonnan kohdentaminen ja mittaaminen. IAB:n toiminnassa on tänä vuonna mukana ennätysmäärä jäseniä sekä Industry ja Premium -kumppaneita.

lue lisää