
Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023
IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.
Koko AdEx 2023 -raportti löytyy IAB Europen -sivustolta. Tässä kootusti kymmenen löydöstä:
- 63 % Euroopan alueen mediamainonnasta oli digitaalista.
- Euroopan digitaalinen mainosmarkkina kasvoi 11,1 % vuonna 2023. Markkinakasvu oli nopeinta, lähes 20%, vuoden viimeisillä kvartaaleilla.
- Digimainonnan määrän inflaatiokorjattu kasvu 2023 oli 3,8 %.
- Euroopan digimarkkinaan syntyi vuonna 2023 uutta rahaa 9,7 miljardia euroa, joka on AdEx-historian toiseksi suurin määrä. Vain koronavuoden jälkeen vuonna 2021 euromääräinen markkinakasvu oli suurempaa.
- Kaikki digimainonnan suurimmat momentit kasvoivat vuonna 2023. Sosiaalisen median mainonta kasvoi +18,2 %, display-mainonta (sisältää videomainonnan) +12,7 %, hakumainonta +10,1 % ja luokiteltu mainonta +6 %.
- Display-mainonnasta (ei sisällä sosiaalisen median mainontaa tai hakusanamainontaa) 51,9 % ostettiin ohjelmallisesti.
- Yhä suurempi osa digitaalisesta mainonnasta on videomuotoista.
- Digiaudiomarkkinan kasvun veturina toimivat podcastit +32,5 % kasvulla.
- Ison TV-ruudun digitaalisesta videomainonnasta (CTV) saatiin ensimmäisen kerran kasvuestimaatteja. Vaikka otos ei kata vielä koko Eurooppaa, kasvuprosentti 23,5 % on merkittävä.
- Digitaalinen mediamainonta 2023 Suomessa kehittyi selvästi Euroopan keskiarvoa hitaammin. Kaikkein AdEx-maiden joukossa Suomen kasvuprosentti 0,5 % oli Euroopan heikoin.
IABlogin Facebook kommentit

IAB Europen fasilitoima vuoden 2024 AdEx Benchmark -raportti tarjoaa kattavan kuvan Euroopan digitaalisen mainonnan kehityksestä – nyt jo 19. kertaa. Tänä vuonna mukana oli ennätykselliset 30 maata, joista uusimpana tulokkaana Portugal. Raportti osoittaa, että digitalisoituminen ja digitaalisen mainonnan vahva kasvu jatkuu. Digitaaliset mainosinvestoinnit Euroopassa kasvoivat 16% edellisvuoteen verrattuna ja saavuttivat huikean 118,9 miljardin euron tason. Kaiken kaikkiaan 67 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista vuonna 2024.
lue lisää16.06.2025
Euroopan digitaalinen mainonta huippukasvussa vuonna 2024
IAB Europen fasilitoima vuoden 2024 AdEx Benchmark -raportti tarjoaa kattavan kuvan Euroopan digitaalisen mainonnan kehityksestä – nyt jo 19. kertaa. Tänä vuonna mukana oli ennätykselliset 30 maata, joista uusimpana tulokkaana Portugal. Raportti osoittaa, että digitalisoituminen ja digitaalisen mainonnan vahva kasvu jatkuu. Digitaaliset mainosinvestoinnit Euroopassa kasvoivat 16% edellisvuoteen verrattuna ja saavuttivat huikean 118,9 miljardin euron tason. Kaiken kaikkiaan 67 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista vuonna 2024.
lue lisää16.06.2025
Vaikuttajamarkkinoinnin määrä jatkoi kasvua vuonna 2024
IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2024 oli 59,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2023 verrattuna kasvua oli noin 6 %.
lue lisää05.06.2025
Asiakasdata on liiketoimintasi todellinen moottori – mutta osaatko käynnistää sen?
Yritykset ovat vuosien saatossa rakentaneet asiakastietojärjestelmistään (CRM) valtavia digitaalisia datavarastoja. Näihin järjestelmiin on tallennettu parhaimmillaan tai pahimmillaan kaikki mahdollinen: asiakkaiden ostohistoria, asiakaskohtaamiset, kiinnostuksen kohteet – joskus jopa hiusten väri. Mutta mitä tapahtuu, jos kaikki tämä data jää pölyttymään järjestelmän perukoille?
lue lisää04.06.2025
Verkkomainonta kasvussa Q1/2025
Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 169 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi noin kolme prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa hidasta kasvua, ollen Q1/2025 aikana 59 %.
lue lisää