Digimainonnan kolmas kvartaali kasvoi 20 %
Kolmannen kvartaalin digimainospanostukset olivat yhteensä 100,3 miljoonaa euroa ja kasvua kertyi 20 prosenttia verrattuna edellisvuoden samaan jaksoon. Vuoden alusta lähtien tammi-syyskuun panostukset olivat 308,2 miljoonaa euroa kasvun ollessa 18,6 prosenttia verrattuna edellisvuoden samaan jaksoon. Kasvuvauhti on lähes kaksinkertainen verrattuna tammi-syyskuun kasvuun vuodesta 2016 vuoteen 2017.
Mediamainonnan kokonaispanostukset tammi-syyskuussa olivat yhteensä 815,2 miljoonaa euroa. Digimainonnan osuus mediamainonnasta kasvoi edelleen noin viiden prosenttiyksikön vauhdilla, mikä kasvatti digimainonnan markkinaosuuden tammi-syyskuu tarkastelujaksolla 37,8 prosenttiin.
Printtimedian osuus mediamainonnan kokonaispanostuksista laski 4,7 prosenttiyksikköä 28,7 prosenttiin ja panostukset sähköisiin medioihin nousivat 4,2 prosenttiyksikköä päätyen 65,6 prosenttiin. Ulkomainonnassa on nähtävissä lievää nousua ja sen osuus päätyi 5,7 prosenttiin mediamainonnan kokonaispanostuksista. Ulkomainonnan kasvua kiihdyttää digitaalisen ulkomainonnan kehitys myös Suomen markkinassa.


Kolmas kvartaali
Kolmannen kvartaalin kasvua vetivät hakumainonta ja mainonta sosiaalisessa mediassakin. In-stream videomainonta kasvoi 13 prosenttia vuoden 2017 samaan tarkastelujaksoon verrattuna ja luokitellut yhteensä kuusi prosenttia. Displaymainonnan kehitys näyttää nollatasoa kolmannen kvartaalin osalta. Displaymainonta sisältää toistaiseksi myös mobiilimainonnan luvut johtuen tilastointihaasteista monimediakampanjoiden raportoinnissa.
”Vuosi 2018 on ollut digimainonnan kokonaisuudelle hyvä kasvun vuosi. Kasvuvauhti on ollut lähes kaksinkertainen edellisvuoteen verrattuna. Digimainonta monimuotoistuu ja kehittyy nopeasti. Myös tilastoinnin tulisi seurata tätä kehitystä, jotta markkinasta saadaan raportoitua mahdollisimman oikea kuva. Tässä meillä on vielä haasteita Suomessa”, toteaa IAB Finlandin toiminnanjohtaja Birgitta Takala. ”Ennuste vuoden 2018 digimainonnan kokonaispanostuksista on 430 miljoonaa euroa”, jatkaa Takala.

IAB Finland kerää haku-, Facebook- sekä YouTube-mainonnan panostukset kvartaaleittain ja täydentää näin Kantar TNS:n mainospanostusten kuukausiseurantaa. Markkinatiedon ja ajankohtaisten trenditietojen kerääminen ja raportointi on yksi IAB:n tärkeimmistä tehtävistä.
Haku-, Facebook- sekä YouTube-mainonnan panostukset kerätään kvartaaleittain. IAB Finlandin kvartaaliraporin tiedontoimittajia ovat Mediatoimisto Happi, IPG Mediabrands, Mediatoimisto Voitto, Dagmar, Dentsu Aegis Network, Zeeland Media Group, Omnicom Media Group, GroupM sekä Avaus Consulting, Solteq, Nordic Morning, Quru, Artefact, ja Tulos Helsinki. Hakusanamainonnan ja Facebook-mainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta mainostajien suoraan ostaman haku- ja Facebook-mainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Estimaatti on tehty Kantar TNS:n PäättäjäAtlaksen kyselyn pohjalta. YouTube-luvut on kerätty toimistoilta.
IAB:n kvartaalitiedotteet. Lisätietoja antaa Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, birgitta.takala(at)iab.fi.
Viittaukset
Markkinointi & Mainonta: Digimainonnan kasvu jatkuu vahvana: "Monimuotoistuu ja kehittyy nopeasti"
Artikkeli
Kvartaalitiedotteet
Uutiset
Vuoden kolmannella kvartaalilla investoinnit mediamainontaan olivat noin 290 milj. €. Mediamainonnan määrä laski -0,9 % vuoden 2024 vastaavaan aikaan verrattuna. Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 kolmannella kvartaalilla oli noin 183 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi 1,4 prosenttia.
lue lisää20.11.2025
Mediamainonnan määrä laski -0,9 %, verkkomainonnassa hienoista kasvua
Vuoden kolmannella kvartaalilla investoinnit mediamainontaan olivat noin 290 milj. €. Mediamainonnan määrä laski -0,9 % vuoden 2024 vastaavaan aikaan verrattuna. Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 kolmannella kvartaalilla oli noin 183 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi 1,4 prosenttia.
lue lisää19.11.2025
DEI digimarkkinoinnissa – missä Suomi menee?
Suomalaisissa markkinoinnin toimistoissa, julkaisijoilla ja palveluntarjoajilla monimuotoisuuden teemat huomioidaan vaihtelevasti – mutta parhaimmillaan hyvin monipuolisesti. Tämä käy ilmi IAB Finlandin vuonna 2025 toteuttamasta kyselystä, jossa selvitettiin, miten DEI-teemat näkyvät digitaalista markkinointia ostavien, tuottavien ja sen parissa työskentelevien keskuudessa. Kysely toteutettiin anonyymisti IAB:n Vastuullisen digimainonnan työryhmän jäsenten keskuudessa, minkä vuoksi vastaajayritykset edustavat todennäköisesti jo lähtökohtaisesti vastuulliseen toimintaan sitoutuneita toimijoita.
lue lisää05.11.2025
REKRY: Markkinoinnin asiantuntija - IAB Finland
Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? Nyt etsimme tiimiimme aikaansaavaa ja luovaa markkinoinnin osaajaa, joka ottaa kokonaisvastuun markkinoinnin suunnittelusta, monikanavaisesta sisällöntuotannosta ja tavoitteellisen markkinoinnin toteutuksesta.
lue lisää23.09.2025
Verkkomainonta maltillisessa kasvussa vuoden toisella kvartaalilla
Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 toisella kvartaalilla oli noin 179 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi +1,4 prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta oli Q2/2025 aikana +56 %.
lue lisää