Icon
3Q: Verkkomainonnan merkitys brändin rakentajana ja myynnin tekijänä vahvistuu Uutiset & blogi

3Q: Verkkomainonnan merkitys brändin rakentajana ja myynnin tekijänä vahvistuu

31.10.2012

- Hakumainonta nosti verkkomainonnan näyttävään kasvuun heinä‒syyskuussa

Vuoden 2012 kolmannella neljänneksellä verkkomainontaan investoitiin 53,3 miljoonaa euroa, jossa on 12,2 %:n kasvu viime vuoden samaan ajanjaksoon verrattaessa.Verkkomainonta jatkaa tasaista kulkuaan mediamainonnan suurimpien mediaryhmien kärkeen. Se on ainoa mediakategoria, joka osoittaa selkeää kumulatiivista kasvua (+ 12,5 % tammi‒syyskuu).

Hakumainonta kiihdytti kasvuvauhtiaan edellisestä neljänneksestä toimien display-mainonnan ja seurannassa alkuvuodesta mukana olleen Facebook-mainonnan kanssa verkkomainonnan kokonaiskasvun nostajana. Mainosmuotojen jakauma verkkomainonnan kokonaisuudessa on alkanut muuttaa muotoaan. Myös uudemmat mainosmuodot kuten mainonta sosiaalisessa mediassa ja display-mainontaan kuuluva videomainonta nostavat suosiotaan.

” Yhä useampi mainostaja on tänä vuonna ottanut mainosportfolioonsa myös verkkomainonnan keinot. Uskon saman vahvan trendin jatkuvan myös tulevina vuosina. Verkkomainonnan volyymin kasvaessa myös sen merkitys brändin rakentajana ja myynnin tekijänä vahvistuu, mikä on erinomainen asia”, IAB:n hallituksen puheenjohtaja Jarkko Kyttänen toteaa.

3Q: Verkkomainonnan eri osa-alueet kehittyivät seuraavasti 2012 kolmannella neljänneksellä:

  • Display-mainonnan osuus kokonaisuudesta on 15,5 milj. € eli 29 %, jossa kasvua viime vuoteen on 16,5 %
  • Luokiteltujen ilmoitusten osuus on 8,7milj. € eli 16 %, jonka muutos viime vuoteen on -3,3 %
  • Hakumainonnan osuus on 20,6 milj. € eli 38,6 %, jossa kasvua on 24,1 %
  • Sähköisen hakemistomainonnan osuus on 5,6 milj. € eli 10,5 %, jonka muutos viime vuoteen on -25,3 %
  • Facebook-mainonnan osuus on 2,9 milj. € eli 5 %, jossa kasvua on 163,6

BLOGI
Uusi IAB:n jäsenetu vuodelle 2025: Foorumit

IAB Finland aloittaa uudet jäsenille suunnatut foorumit helmikuussa 2025. Ensimmäiset foorumit keskittyvät kahteen IAB:n jäsenkyselyssä erittäin tärkeäksi koettuun teemaan: tekoälyyn sekä mainonnan tuloksellisuuteen. Foorumit keskittyvät 100% osallistujien omaan oppimiseen ja ne ovat avoinna kaikille IAB:n jäsenille.  Pidämme yhteisen infotilaisuuden foorumeista tiistaina 11.2.2025 klo 9:00 Teamsissa. Tule mukaan tutustumaan foorumeihin ja lue myös alta yleisimmät kysymykset foorumeihin liittyen.

lue lisää

20.01.2025

Uusi IAB:n jäsenetu vuodelle 2025: Foorumit

IAB Finland aloittaa uudet jäsenille suunnatut foorumit helmikuussa 2025. Ensimmäiset foorumit keskittyvät kahteen IAB:n jäsenkyselyssä erittäin tärkeäksi koettuun teemaan: tekoälyyn sekä mainonnan tuloksellisuuteen. Foorumit keskittyvät 100% osallistujien omaan oppimiseen ja ne ovat avoinna kaikille IAB:n jäsenille.  Pidämme yhteisen infotilaisuuden foorumeista tiistaina 11.2.2025 klo 9:00 Teamsissa. Tule mukaan tutustumaan foorumeihin ja lue myös alta yleisimmät kysymykset foorumeihin liittyen.

lue lisää

15.01.2025

IAB Finland 2025 - Painopisteet, jäsenedut ja kumppanit

IAB Finlandin vuosi 2025 on rakennettu jäsenten toiveiden pohjalle. Työryhmien, tapahtumien ja täysin uutena jäsenetuna aloittavien foorumeiden teemat pohjautuvat syksyllä 2024 tehtyyn jäsentutkimukseen. Yhteistyökumppanina IAB koetaan yhä kiinnostavampana, sillä yhteensä 19 digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin toimijaa on Industry Partnerina tai Premium Partnerina IAB Finlandin kanssa.

lue lisää

29.11.2024

Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa

Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso. 

lue lisää

11.11.2024

Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %

Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.

lue lisää