Icon
3Q: Verkkomainonnan merkitys brändin rakentajana ja myynnin tekijänä vahvistuu Uutiset & blogi

3Q: Verkkomainonnan merkitys brändin rakentajana ja myynnin tekijänä vahvistuu

31.10.2012

- Hakumainonta nosti verkkomainonnan näyttävään kasvuun heinä‒syyskuussa

Vuoden 2012 kolmannella neljänneksellä verkkomainontaan investoitiin 53,3 miljoonaa euroa, jossa on 12,2 %:n kasvu viime vuoden samaan ajanjaksoon verrattaessa.Verkkomainonta jatkaa tasaista kulkuaan mediamainonnan suurimpien mediaryhmien kärkeen. Se on ainoa mediakategoria, joka osoittaa selkeää kumulatiivista kasvua (+ 12,5 % tammi‒syyskuu).

Hakumainonta kiihdytti kasvuvauhtiaan edellisestä neljänneksestä toimien display-mainonnan ja seurannassa alkuvuodesta mukana olleen Facebook-mainonnan kanssa verkkomainonnan kokonaiskasvun nostajana. Mainosmuotojen jakauma verkkomainonnan kokonaisuudessa on alkanut muuttaa muotoaan. Myös uudemmat mainosmuodot kuten mainonta sosiaalisessa mediassa ja display-mainontaan kuuluva videomainonta nostavat suosiotaan.

” Yhä useampi mainostaja on tänä vuonna ottanut mainosportfolioonsa myös verkkomainonnan keinot. Uskon saman vahvan trendin jatkuvan myös tulevina vuosina. Verkkomainonnan volyymin kasvaessa myös sen merkitys brändin rakentajana ja myynnin tekijänä vahvistuu, mikä on erinomainen asia”, IAB:n hallituksen puheenjohtaja Jarkko Kyttänen toteaa.

3Q: Verkkomainonnan eri osa-alueet kehittyivät seuraavasti 2012 kolmannella neljänneksellä:

  • Display-mainonnan osuus kokonaisuudesta on 15,5 milj. € eli 29 %, jossa kasvua viime vuoteen on 16,5 %
  • Luokiteltujen ilmoitusten osuus on 8,7milj. € eli 16 %, jonka muutos viime vuoteen on -3,3 %
  • Hakumainonnan osuus on 20,6 milj. € eli 38,6 %, jossa kasvua on 24,1 %
  • Sähköisen hakemistomainonnan osuus on 5,6 milj. € eli 10,5 %, jonka muutos viime vuoteen on -25,3 %
  • Facebook-mainonnan osuus on 2,9 milj. € eli 5 %, jossa kasvua on 163,6

Artikkeli Uutiset Webinaaritallenteet
LIVESTRIIMI: Tulos tai ulos!

Lokakuun seminaari kokoaa yhteen alan asiantuntijat esittelemään, miten digitaalisen markkinoinnin tuloksellisuutta voidaan optimoida. Kuulet tuoreimmat näkökulmat ja ratkaisut markkinointisi tehostamiseen, asiakasyhteistyön vahvistamiseen sekä tuloksellisuuden maksimoimiseen. Tapahtumassa pureudutaan mm. kysymyksiin: Miten retail median tehokkuutta hyödynnetään markkinoinnissa? Kuinka mainoshukkaa vähennetään ja ROI parannetaan? Entä miten mitattavuus ja cross-media -mittaus optimoivat kampanjoiden vaikuttavuutta?

lue lisää

22.10.2024

LIVESTRIIMI: Tulos tai ulos!

Lokakuun seminaari kokoaa yhteen alan asiantuntijat esittelemään, miten digitaalisen markkinoinnin tuloksellisuutta voidaan optimoida. Kuulet tuoreimmat näkökulmat ja ratkaisut markkinointisi tehostamiseen, asiakasyhteistyön vahvistamiseen sekä tuloksellisuuden maksimoimiseen. Tapahtumassa pureudutaan mm. kysymyksiin: Miten retail median tehokkuutta hyödynnetään markkinoinnissa? Kuinka mainoshukkaa vähennetään ja ROI parannetaan? Entä miten mitattavuus ja cross-media -mittaus optimoivat kampanjoiden vaikuttavuutta?

lue lisää

11.10.2024

Luovuudella tehokkuutta ulkomainontaan – miksi?

Viime viikon tiistaina järjestimme yhdessä IAB:n kanssa webinaarin, jossa käsiteltiin luovuuden merkitystä ulkomainonnassa. Puhujina olivat Annu Terho (SEK), Ilkka Poutanen (UI) sekä allekirjoittanut.

lue lisää

03.10.2024

Markkinapulssi ennakoi digimainonnan määrän kasvavan loppuvuoden aikana

IAB Finlandin uusi kvartaaleittain tehtävä digimarkkinapulssi kertoo Suomen digimarkkinan suhtautuvan lähitulevaisuuteen posititivisesti. Asteikolla 0 - 100 raportoitava yleisindeksi päätyi lukemaan 63, joka tarkoittaa selvästi positiivista tulosta. Suomen digimarkkinan kasvun odotetaan nopeutuvan vuoden kolmannen kvartaalin aikana. Tutkimus tehtiin elokuussa 2024 ensimmäistä kertaa ja se keräsi 174 vastaajaa tasaisesti niin julkaisijoiden, toimistojen ja mainostajien parissa. Pulssikyselyn seuraava tiedonkeruu alkaa marraskuussa.

lue lisää

27.08.2024

REKRY: Development & Sales Manager, Education Programs

IAB Finland hakee joukkoihinsa uutta henkilöä, lue roolin kuvaus täältä.

lue lisää