Icon
Yhteisömanagerin arki, osa 4: Viestejä kahteen suuntaan Uutiset & blogi

Yhteisömanagerin arki, osa 4: Viestejä kahteen suuntaan

19.03.2015 | IABvieras

Toimin sosiaalisen median päällikkönä Tallink Siljalla ja vastaan Tallink- ja Silja Line -brändien seitsemästä somekanavasta, niiden strategioista ja sisältösuunnittelusta.

Arkeeni kuuluu markkinoinnin suunnittelua, sisältöjen ideointia, mittaamista ja analysointia. Managerina tiivistän tuote- ja markkinointiviestejä mielenkiintoisiksi sisältöideoiksi löytäen jokaisesta kokonaisuudesta ne lähestymiskulmat, jotka uppoavat kunkin kanavan yhteisöön.


Yhteisömanageri vie viestejä kahteen suuntaan

Kanavillamme on selkeät roolit ja tavoitteet. Haluamme tarjota sisältöjä, jotka herättävät mielenkiinnon, inspiroivat sekä synnyttävät keskustelua tuotteista ja palveluistamme. Hyödynnän sisällöntuotannossa somepalvelujen erilaisuutta, lähestyen samaa aihetta eri kulmasta palvelusta riippuen. Managerin on tärkeä ymmärtää yhteisöjen ja palveluiden erilaisuutta ja toimintatapoja, että sisältö on aina kohteelleen relevantti.

Viime syksynä rekrytoimme sisäisesti sosiaalisen median myynti- ja asiakaspalvelutiimin, joka pitää yllä yhteisöjen keskustelua sekä vastaa asiakaspalvelukysymyksiin miltei reaaliajassa. Samalla tiimi tekee aktiivista sosiaalista kuuntelua etsien verkosta liiketoimintaamme liittyviä keskusteluja myös omien kanavien ulkopuolelta.

Keskustelujen ja yhteisön reaktioita seuraamalla sekä suorilla kysymyksillä esille nousee usein tärkeitä ideoita ja kehityskohtia liiketoimintaamme liittyen. Yhteisömanagerin tehtävä on olla linkki yrityksen ja yhteisön välillä vieden vastaanottajille sopiviksi muotoiltuja viestejä kahteen suuntaan.


Verkostoissa on voimaa

Kannustan kaikkia yhteisömanagereita verkostoitumaan niin sisäisesti kuin ulkoisesti. Olen saanut hurjasti apua omilta verkostoiltani ammatilliseen kehittymiseen. Some on alana mielenkiintoinen, sillä se muuttuu koko ajan ja herättää paljon keskustelua. Seuraaminen vaatii välillä pitkiä päiviä, mutta ammattitaito kehittyy silmissä.

Sisäinen verkostoituminen on yhteisömanagerille lähes yhtä tärkeää kuin ulkoinen. Hyödynnän päivittäin kollegojeni asiantuntijuutta sisällöntuotannossa ja pyrin ottamaan ihmiset eri puolilla organisaatiota mukaan tekemiseen.

Hyvä esimerkki sisäisen yhteistyömme toimivuudesta oli, kun ohjeistimme merimatkailua lemmikin kanssa Facebook-kuvakansiolla, jossa esiintyivät työntekijöiden lemmikit. Faktat kokosimme yhdessä myynnin tuen kanssa ja kuvat keräsimme ilmoituksella Intrassa.

Tallinkin ja Silja Linen Instagram-tilien sisältöä tuotetaan myös yhteistyönä laivoilta, terminaaleista ja toimistolta. Ihmisiä kiinnostavat ihmiset ja samalla henkilökuntaa motivoi mahdollisuus olla mukana ja oppia uutta.

Minäkin opin uutta yhä päivittäin. Asetan työlleni välitavoitteita, pieniä ja suuria, joiden täyttyminen motivoi hyppäämään vieläkin korkeammalle. Työni palkitsee päivittäin; onnistunut sisältöidea, pieni kehitysaskel tai twiittaamisesta innostunut työkaveri. Kaikki tuovat uutta intoa tekemiseen ja muistuttavat, että teen tärkeää työtä.


Lisää vinkkejä yhteisömanagerille

1. Valjasta asiakaspalvelu
Hyvä asiakaspalvelu somessa on nopeaa ja aktivoi ihmiset keskustelemaan toimialastasi.

2. Levitä somen ilosanomaa
Anna työkavereillesikin avaimet toimia somessa, voit yllättyä lopputuloksesta.

3. Kehitä toimintaa jatkuvasti
Suunnittele, kehitä, ideoi ja älä pelkää toteuttaa. Tekemällä oppii eniten siitä huolimatta toimiiko idea vai ei.


Aikaisemmat yhteisömanagerin arki -sarjan kirjoitukset:
1: Yhteisömanagerin arki
2: Asiakaspalvelun ytimessä
3: Markkinointiviestinnän empaattinen moniosaaja

Noora Verronen työskentelee Social Media Managerina Tallink Silja Oy:llä.
Twitter

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Tule mukaan menestykseen – MIXX Awards hakee yhteistyökumppaneita ensi kevään tapahtumaan!

IAB MIXX Awards on värikäs ja iloinen tapahtuma, joka kokoaa yhteen digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät juhlimaan alansa huippusaavutuksia. Keväällä 2023 ensimmäistä kertaa järjestetty tapahtuma keräsi huiman suosion ja sai osakseen paljon kiitoksia niin osallistujilta kuin järjestäjiltäkin. Tämän myötä on päätetty järjestää tapahtuma myös ensi keväänä.

lue lisää

02.11.2023

Tule mukaan menestykseen – MIXX Awards hakee yhteistyökumppaneita ensi kevään tapahtumaan!

IAB MIXX Awards on värikäs ja iloinen tapahtuma, joka kokoaa yhteen digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät juhlimaan alansa huippusaavutuksia. Keväällä 2023 ensimmäistä kertaa järjestetty tapahtuma keräsi huiman suosion ja sai osakseen paljon kiitoksia niin osallistujilta kuin järjestäjiltäkin. Tämän myötä on päätetty järjestää tapahtuma myös ensi keväänä.

lue lisää

22.09.2023

Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua

IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.

lue lisää

31.08.2023

Verkkomainonta koki pienen laskun vuoden 2023 toisella kvartaalilla

Suomen verkkomainonnan määrä saavutti lähes 174 miljoonaa euroa vuoden 2023 toisella kvartaalilla, mikä on noin puolen prosentin lasku edellisvuoteen verrattuna. Digitaalinen mainonta edustaa kuitenkin edelleen 54 % koko maan mediamainonnasta, osoittaen digimainonnan keskeisen roolin mainosmarkkinoilla.

lue lisää

31.05.2023

MIXX Awards juhlahumua Valkoisessa Salissa

Keräsimme alan ammattilaiset yhteen juhlimaan saman katon alle riemukkaaseen jälleennäkemiseen. Tässä valikoituja otoksia viime torstain 25.5. MIXX Awards gaalasta sekä linkit kaikkiin kuviin

lue lisää