Icon
Yhdessä kohti uutta, kotimaisten toimijoiden voimalla Uutiset & blogi

Yhdessä kohti uutta, kotimaisten toimijoiden voimalla

03.06.2020 | Jaakko Kuivalainen

Adform, Dagmar, IPG Mediabrands ja Sanoma kehittävät ja testaavat yhdessä 1. osapuolen dataan perustuvaa ohjelmallista ostamista.

Kerroin IAB:n Smart Marketing -seminaarissa puheenvuorossani yhteishankkeesta jossa 1. osapuolen dataan perustuen saadaan kohdennukset toimimaan kaikissa selaimissa Adformin DSP:n ja datamarkkinapaikan avulla.

Tämä on hieno esimerkki siitä että kotimaiset toimijat yhdessä kansainvälisten teknologiayhtiöiden kanssa voivat vaikuttaa ja olla mukana kehityksen etulinjassa digimarkkinoinnin murroksessa, joka liittyy edessä häämöttävään kolmannen osapuolten evästeiden kuolemaan.

Yhteistyön tavoitteena on varautua tulevaan evästemuutokseen mutta myös parantaa ohjelmallisen ostamisen toimivuutta jo lähiaikoina Safari- ja Firefox-selainten osalta. Kehitys kohdistuu kohderyhmien sekä raportoinnin ja mittauksen toimintaan 1. osapuolen datalla.

Ohessa kumppaniemme kommentit yhteistyöstä.

Antti Kallio, Dagmar, Chief Business Officer

“Dagmarille on tärkeää myös jatkossa varmistaa, että mainontaa pystytään ostamaan laadukkaasti, tehokkaasti ja kohdistetusti, joten ensimmäisen osapuolen evästeistä kootut kohdeyleisöt ovat jatkossa tärkeä osa tehokasta markkinointia.

”Toivomme, että pystymme löytämään parhaat tavat saada ensimmäisen osapuolen tunnisteet osaksi ostamisen ekosysteemiä. Näemme, että yhteiset ID:t ja ensimmäisen osapuolen evästeet tulevat täyttämään kolmannen osapuolen evästeiden jättämän aukon kohdistustekniikoissa.”

Christopher Fernandez, Matterkind (IPG MB) Managing Director, Nordics:

”Tapamme toimia on kokeilla uusia innovaatioita ja saada kokemusta uudesta osallistumalla, joko Proof of Consepteihin tai tekemällä omaa pilotointia. Nykyisellään yleisökohdennuksiin liittyy epävarmuutta ja on tärkeää löytää uusia toteutustapoja”

”Vaikka lyhyellä aikavälillä onkin epävarmuutta, näemme paljon potentiaalia uusissa ratkaisuissa. Pidemmällä aikavälillä en ole huolissani. Evästeiden muutokset lopulta parantavat esimerkiksi mittausta ja kohdennukset uudistuvat osana muutoksia.”

Jakob Bak, Adform, CTO

“Kaikki tiet vievät Roomaan, ja tässä tilanteessa 1. osapuolen datan aktivointi on tämän toimialan Rooma, kun 3. osapuolen keksien käyttö loppuu. Tämä muutos on myös oleellinen, sillä se mahdollistaa kohdentamisen ohjelmallisesti mm. Safarin liikenteeseen, joka on jo jonkin aikaa puuttunut. Lisäksi tällä muutoksella korostetaan paikallisten julkaisijoiden tärkeyttä, ja ohjataan kansainvälisille, ns. walled garden -toimijoille, kuten Facebookille ja Youtubelle valuvaa mainosrahaa myös näille paikallisille medioille.”

” Tämä testi antaa juurikin niitä kaivattuja suuntaviivoja sille, miltä tulevaisuus tulee näyttämään, kun 3. osapuolen keksit vaihtuvat 1. osapuolen dataan. Odotamme siis mielenkiinnolla testien tuloksia.”


Dagmar ja IPG Mediabrands voivat hyödyntää 1. osapuolen evästeisiin perustuvia kohdennuksia Adformin DSP:llä ja Adformin datamarkkinapaikalla

Kerromme lisää tämän niin kutsutun Proof of Conseptin laajemmasta saatavuudesta lähiaikoina projektin edetessä. Tekninen toteutus alkaa olla valmis ja seuraavana vaiheena on testaus Dagmarin ja IPG Mediabrandsin valittujen asiakkaiden kampanjoilla.

Jaakko Kuivalainen

Jaakko Kuivalainen, Director, B2B Digital Business, vastaa Sanoman mediamyynnin digitaalisesta liiketoiminnasta ja tuotekehityksestä. Juoksemisen lisäksi vapaa-ajan harrastuksiin hänellä kuuluu usein iltaisin olevat kansainvälisten toimialajärjestöjen telcot.

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa

Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso. 

lue lisää

29.11.2024

Mainostajat vahvasti mukana IAB Finlandin hallituksessa

Uusina IAB-painopisteinä tekoäly ja Retail Media - IAB Finlandin syyskokouksessa 27.11.2024 sovittiin vuoden 2025 painopisteet ja äänestettiin yhdistykselle uusi hallitus. Painopisteissä yhdistyy täysin uudet teemat, kuten tekoäly ja Retail Media, IAB:n perinteisiin vahvuuksiin liittyen digimainonnan kohdentamiseen sekä mittaamiseen. Uusina jäseninä hallitukseen valittiin seuraavaksi kahdeksi vuodeksi Clear Channel, Posti, Elisa, Veikkaus, Relevant ja IPG/Kinesso. 

lue lisää

11.11.2024

Verkkomainonnan osuus jo yli 60 %

Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 kolmannella kvartaalilla oli noin 180 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä kasvoi noin viisi prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta Q3/2024 aikana oli peräti 62 %.

lue lisää

01.11.2024

IAB arvioi natiivimainonnan määrän Suomessa

IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on arvioinut natiivimainonnan määrän Suomessa. Suurimpien kotimaisten mediatalojen sekä natiiviverkostojen myymän natiivimainonnan kumulatiivinen määrä vuonna 2023 oli noin 15,8 miljoonaa euroa. 

lue lisää

28.10.2024

MIXX kumppanuudet myynnissä!

Haemme 2-3 Platina -kumppania MIXX Awardsille, IAB:n toista kertaa järjestämälle värikkäälle palkintogaalalle, jossa digimarkkinoinnin innovaatiot ja edelläkävijät kerätään yhteen.

lue lisää