Icon
Viesti tehokkaasti nykyisille asiakkaille ja tavoita uusia Uutiset & blogi

Viesti tehokkaasti nykyisille asiakkaille ja tavoita uusia

13.05.2020 | Emmy Ramsay

Miten tavoitan asiakkaani online-kanavissa ja saan heistä lisätietoa? Entä miten saan lisää samankaltaisia potentiaalisia asiakkaita? Emmy Ramsay tarjoaa markkinoijille vinkkejä yleisön tehokkaampaan tavoittamiseen.

Nykyasiakkaiden tavoittaminen on ollut hankalaa perinteisessä mediassa tehtävässä online-mainonnassa. Verkkokaupat pystyvät tekemään retargetointia, mutta jos yrityksen asiakkaat asioivat pääsääntöisesti kivijalassa tai kyseessä on palvelutuote, vaikeuskerroin lisääntyy. Evästeiden eroosio aiheuttaa tulevaisuudessa entistä enemmän haasteita evästepohjaiselle retargetoinnille.

Yrityksen nykyasiakkaat ovat erityisen arvokkaita kontakteja. Näistä kontakteista täytyy pitää huolta, ja heille tulisi viestiä myös online-kanavissa säännöllisesti ja personoidusti.

Myös aiemmin ostaneiden asiakkaiden aktivointi uudelleen ostaviksi asiakkaiksi on ollut hankalaa, jos he eivät ole vierailleet yrityksen sivustolla tai avanneet markkinointisähköposteja.

Nämä haasteet ovat ratkaistavissa tuomalla offline-dataa käytettäväksi online-ympäristöön. Käytännössä tämä tehdään löytämällä jokin yhdistävä tekijä offline- ja online-datasta ja luomalla online-yleisö niistä käyttäjistä, joille löytyy yhdistävä datapiste.

Esimerkkinä tästä on Sanoman uusi Mukautetut yleisöt -palvelu, jonka kautta markkinoija voi tuoda omat offline-yleisönsä hyödynnettäviksi ja rikastettaviksi online-ympäristöön: markkinoija lataa palveluun omat asiakaslistansa, jotka sisältävät sähköpostiosoitteita ja puhelinnumeroita. Palvelu anonymisoi tiedot automaattisesti ja hakee Sanoman kirjautuneista käyttäjistä ne, joille löytyy markkinoijan listassa oleva yhteystieto. Näin saadaan markkinoijan käyttöön online-yleisö, jolle voi kohdentaa mainontaa, jota voi laajentaa look-a-like-mallinuksella tai jonka avulla voi lisätä asiakasymmärrystä esimerkiksi yleisön mediankäytöstä, elämänvaiheista tai kiinnostuksen kohteista. Tätä ymmärrystä voi hyödyntää vaikuttavamman mainonnan suunnitteluun.

Analysoimalla markkinoijan nykyisiä asiakkaita yleisöstä voidaan löytää korostumia ja yhdistäviä tekijöitä. Tätä tietoa hyväksi käyttäen voidaan mallintamalla löytää uusia yleisöjä, jotka muistuttavat mahdollisimman paljon yrityksen arvokkaimpia asiakkaita. Näin laajennamme markkinoijan omaa yleisöä. Kohdentamalla mainontaa tälle laajennetulle yleisölle, tavoitamme yritykselle erittäin potentiaalisia uusia asiakkaita.

Emmy Ramsay johtaa Sanomalla datan ja display-tuotteistustiimiä.

IABlogin Facebook kommentit

Uutiset
IAB Finland – Uusi hallitus ja painopisteet vuodelle 2022

IAB Finlandin syyskokouksessa 25.11.2021 esiteltiin ensi vuoden painopisteet ja valittiin uusi hallitus. Vuonna 2022 IAB Finland painottaa toiminnassaan digitaalista liiketoimintaa, osaamista ja ymmärrystä sekä kohdentamista ja mittaamista. IAB Finlandin Industry Partner -jäseninä hallitukseen valittiin vuosiksi 2022 - 2023 Adform Software Finland, Alma Media, Sanoma ja SOK Media. Hallitukseen valittiin myös Dagmar ja TietoEVRY.

lue lisää

26.11.2021

IAB Finland – Uusi hallitus ja painopisteet vuodelle 2022

IAB Finlandin syyskokouksessa 25.11.2021 esiteltiin ensi vuoden painopisteet ja valittiin uusi hallitus. Vuonna 2022 IAB Finland painottaa toiminnassaan digitaalista liiketoimintaa, osaamista ja ymmärrystä sekä kohdentamista ja mittaamista. IAB Finlandin Industry Partner -jäseninä hallitukseen valittiin vuosiksi 2022 - 2023 Adform Software Finland, Alma Media, Sanoma ja SOK Media. Hallitukseen valittiin myös Dagmar ja TietoEVRY.

lue lisää

29.10.2021

Kohdennettu mainonta avoimen internetin mahdollistajana

Datakohdennettu mainonta huolestuttaa samalla kuluttajia ja lainsäätäjiä, mutta tuo myös merkittäviä etuja julkaisijoille mahdollistaen mediatilan kaupallistamisen eri kohderyhmien avulla. Liioittelematta voi todeta kohdennetun mainonnan rahoittavan avoimen internetin.

lue lisää

22.09.2021

Verkkomainonnan määrä ennätyksellisen korkealla vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2021 toisella kvartaalilla oli 154 milj. euroa ja lähes puolet (49 %) mediamainonnasta oli digitaalista. Kaikki digimainonnan momentit kasvoivat huomattavasti vuoden takaiseen verrattuna, jolloin tosin pandemia laski myös digimainonnan määrää.

lue lisää

26.08.2021

Traficomin uusi evästeohjeistus on asettamassa haasteita digimarkkinalle

Uusi linjaus on suuri muutos aiempaan kansalliseen tulkintaan. IAB Finland antoi lausuntonsa evästesuositusluonnoksesta, koska se näyttää haastavan evästesuostumuksen pyytämiseen liittyviä vakiintuneita standardeja.

lue lisää