Icon
Verkkomainonnan markkinaosuus tavoittelee jo 20 prosenttia Uutiset & blogi

Verkkomainonnan markkinaosuus tavoittelee jo 20 prosenttia

02.05.2013

Kuluvan vuoden ensimmäisellä neljänneksellä verkkomainontaan panostettiin Suomessa 51,7 miljoonaa euroa, joka on jo huikeat 19,4 % mediamainonnan 266,6 miljoonan euron kokonaisuudesta. TNS Gallupin raportoima mediamainonnan muutos edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon on pahasti pakkasella, -11,4 %. Verkkomainonta jaksoi kuitenkin kasvaa 3,2 %:ia.

”Mainonnan määrän romahtaminen Suomessa tammi‒maaliskuussa heikensi myös verkkomainonnan kasvua. Heiveröinenkin kasvu merkitsi kuitenkin sitä, että verkkomainonnan osuus mainospanostuksista nousi jo lähes 20 %:iin. Kiinnostus ja innostus verkkomainontaa kohtaan on suurempaa kuin koskaan, ja uskon erityisesti mobiili- ja videomainonnan merkittävään kasvuun niin määrällisesti kuin merkityksenkin osalta. Verkkomainonta on vasta oman evoluutionsa alkukaarella”, toteaa IAB:n hallituksen puheenjohtaja Jarkko Kyttänen.

Display-mainonnan ja luokiteltujen ilmoitusten osuus on 29,6 milj. euroa, jossa on kasvua viime vuodesta 2 %.

Haku- ja sähköisen hakemistomainonnan osuus on 19,8 milj. euroa 2 %:n kasvulla edellisvuoteen.

Kvartaaliraportoinnissa tavoitetun mobiilimainonnan määrä on 0,6 milj. euroa, joka on 2,9 % display-mainonnasta. Kasvua edellisvuoteen on loistokkaasti 253 %.

In-stream-videomainontaan investointiin 2,5 milj. euroa, joka on jo näyttävät 12 % display-mainonnasta.
Kasvua kertyi 32 %.

Facebook-mainontaan panostettiin 2,3 milj. euroa, joka on 4,4 % verkkomainonnan kokonaisuudesta 28 %:n kasvulla edellisvuoteen.

”Myös Suomessa verkkomainonnan panostuksissa näkyy siirtymää uusiin mainosmuotoihin. Mobiilimainonnan ja in-stream- videomainonnan määrä kasvaa nyt järisyttävää vauhtia. Näiden osalta raportointia vielä kehitetään, tällä hetkellä seuranta ei kata läheskään koko totuutta. Hakemistomainonnan osalta raportoinnissa on suuri muutos. Seurannastamme jäi pois alan suuri toimija ja ensimmäisen kvartaalin luvut on korjattu vertailukelpoisiksi viime vuoden lukujen kanssa. Jatkossa hakemistomainonnan luvut sisältyvät hakumainontaan”, IAB:n toiminnanjohtaja Birgitta Takala kommentoi verkkomainonnan kvartaaliseurannan tilannetta.

Mediakategorioiden markkinaosuudet

Lisätietoja:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi(at)iab.fi
Jarkko Kyttänen, hallituksen puheenjohtaja, IAB Finland ry, 040 703 5190, etunimi.sukunimi(at)sanoma.f.

IAB Finland kerää haku- ja sähköisen hakemistomainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajina ovat kaikki mediatoimistot, Avaus Consulting, Estime, Klikkicom, Kontaktia, Quru, Microsoft, NetBooster, Opasmedia, Tulos Helsinki, Fiercer Media ja Mainostoimisto Weblandia. Google Finland ei toimita suoraan hakusanamainonnan tietojaan. Hakusanamainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta yritysten suoraan hakukoneyritykseltä ostetun hakumainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Tässä IAB:n kvartaaliseurannassa on korjattu vuoden 2012 vertailujakson tiedot vertailukelpoisiksi poisjääneiden tiedontoimittajien osalta.

BLOGI
Uuuh… dooh-mainonta jatkoi kasvukäyrällä myös 2023

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2023 oli noin 53,6 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua on reippaat 16 %, kun vastaavana aikana Kantarin raportoima koko ulkomainonnan markkina kasvoi 9 %. Kaiken mediamainonnan määrä Suomessa laski vuonna 2023 2,4 %.

lue lisää

06.02.2024

Mediamainonnan määrä päättyi -2,4 % laskuun vuonna 2023

Mediamainontaan käytettiin yhteensä 1 336 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja mainonnan määrä laski -2,4 % edellisvuoteen verrattuna.

lue lisää

06.02.2024

Digitaalisen markkinoinnin trendit 2024 - IAB Finlandin Industry Partnerit esittelyssä

IAB Finlandin Industry Partnereina vuonna 2024 toimivat Adform, Alma Media, Clear Channel, RTL, Sanoma ja SOK Smart Marketing. Esittelemme heidät kaikki kahdessa osassa ja alotamme nyt kolmikolla Adform, RTL ja SOK Smart Marketing. Loput kumppanit esitellään kahden viikon päästä.

lue lisää

26.01.2024

Antti Kallio ja Christopher Fernandez IAB Finlandin hallituksen PJ-kaksikoksi

Dagmarin Chief Business Officer Antti Kallio valittiin tammikuun kokouksessa yksimielisesti IAB Finlandin hallituksen puheenjohtajaksi vuodelle 2024. Varapuheenjohtajan nuijaa tänä vuonna heiluttaa viime vuoden tapaan Kinesson Pohjoismaiden liiketoiminnasta vastaava Christopher Fernandez.

lue lisää

22.09.2023

Digitaalisen audiomainonnan markkina kasvaa Suomessa: Estimaatti näyttää jopa 27% kasvua

IAB Finland on jälleen kerran estimoinut digitaalisen audiomainonnan markkinaa Suomessa. Vuonna 2022 digiaudion kokonaismarkkinan arvo on noin 7,1 miljoonaa euroa, mikä merkitsee 27% kasvua verrattuna vuoteen 2021. Digitaalisen audion markkina-arvio vuonna 2021 oli oli 5,6 miljoonaa euroa.

lue lisää