Icon
Verkkomainonnan markkinaosuus tavoittelee jo 20 prosenttia Uutiset & blogi

Verkkomainonnan markkinaosuus tavoittelee jo 20 prosenttia

02.05.2013

Kuluvan vuoden ensimmäisellä neljänneksellä verkkomainontaan panostettiin Suomessa 51,7 miljoonaa euroa, joka on jo huikeat 19,4 % mediamainonnan 266,6 miljoonan euron kokonaisuudesta. TNS Gallupin raportoima mediamainonnan muutos edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon on pahasti pakkasella, -11,4 %. Verkkomainonta jaksoi kuitenkin kasvaa 3,2 %:ia.

”Mainonnan määrän romahtaminen Suomessa tammi‒maaliskuussa heikensi myös verkkomainonnan kasvua. Heiveröinenkin kasvu merkitsi kuitenkin sitä, että verkkomainonnan osuus mainospanostuksista nousi jo lähes 20 %:iin. Kiinnostus ja innostus verkkomainontaa kohtaan on suurempaa kuin koskaan, ja uskon erityisesti mobiili- ja videomainonnan merkittävään kasvuun niin määrällisesti kuin merkityksenkin osalta. Verkkomainonta on vasta oman evoluutionsa alkukaarella”, toteaa IAB:n hallituksen puheenjohtaja Jarkko Kyttänen.

Display-mainonnan ja luokiteltujen ilmoitusten osuus on 29,6 milj. euroa, jossa on kasvua viime vuodesta 2 %.

Haku- ja sähköisen hakemistomainonnan osuus on 19,8 milj. euroa 2 %:n kasvulla edellisvuoteen.

Kvartaaliraportoinnissa tavoitetun mobiilimainonnan määrä on 0,6 milj. euroa, joka on 2,9 % display-mainonnasta. Kasvua edellisvuoteen on loistokkaasti 253 %.

In-stream-videomainontaan investointiin 2,5 milj. euroa, joka on jo näyttävät 12 % display-mainonnasta.
Kasvua kertyi 32 %.

Facebook-mainontaan panostettiin 2,3 milj. euroa, joka on 4,4 % verkkomainonnan kokonaisuudesta 28 %:n kasvulla edellisvuoteen.

”Myös Suomessa verkkomainonnan panostuksissa näkyy siirtymää uusiin mainosmuotoihin. Mobiilimainonnan ja in-stream- videomainonnan määrä kasvaa nyt järisyttävää vauhtia. Näiden osalta raportointia vielä kehitetään, tällä hetkellä seuranta ei kata läheskään koko totuutta. Hakemistomainonnan osalta raportoinnissa on suuri muutos. Seurannastamme jäi pois alan suuri toimija ja ensimmäisen kvartaalin luvut on korjattu vertailukelpoisiksi viime vuoden lukujen kanssa. Jatkossa hakemistomainonnan luvut sisältyvät hakumainontaan”, IAB:n toiminnanjohtaja Birgitta Takala kommentoi verkkomainonnan kvartaaliseurannan tilannetta.

Mediakategorioiden markkinaosuudet

Lisätietoja:
Birgitta Takala, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 543 9165, etunimi.sukunimi(at)iab.fi
Jarkko Kyttänen, hallituksen puheenjohtaja, IAB Finland ry, 040 703 5190, etunimi.sukunimi(at)sanoma.f.

IAB Finland kerää haku- ja sähköisen hakemistomainonnan panostukset kvartaaleittain. Tiedontoimittajina ovat kaikki mediatoimistot, Avaus Consulting, Estime, Klikkicom, Kontaktia, Quru, Microsoft, NetBooster, Opasmedia, Tulos Helsinki, Fiercer Media ja Mainostoimisto Weblandia. Google Finland ei toimita suoraan hakusanamainonnan tietojaan. Hakusanamainonnan panostusluvut sisältävät estimaattiosuuden, jotta yritysten suoraan hakukoneyritykseltä ostetun hakumainonnan osuus saadaan mukaan lukuihin. Tässä IAB:n kvartaaliseurannassa on korjattu vuoden 2012 vertailujakson tiedot vertailukelpoisiksi poisjääneiden tiedontoimittajien osalta.

BLOGI
Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023

IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.

lue lisää

18.06.2024

Digimainonnan määrä Euroopassa +11% kasvussa 2023

IAB Europe julkaisi 12.6.2024 AdEx-yhteenvetoraportin digitaalisen mediamainonnan määrästä Euroopassa vuonna 2023. 63 % kaikesta Euroopan mediamainonnasta oli digitaalista ja digimainonnan määrä kasvoi 11,1 % vuoteen 2022 verrattuna. Digimainonnan kokonaisvolyymi Euroopassa oli vuonna 2023 lähes 97 miljardia euroa. AdEx-tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin 29 Euroopan maassa.

lue lisää

10.06.2024

Digitaalinen audiomainonta vahvalla kasvu-uralla - kokonaismarkkina jo 9,3 mijoonaa euroa

IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman estimaatin mukaan digiaudiomainonnan määrä vuonna 2023 oli 9,3 miljoonaa euroa, joka tarkoittaa yli 30 % kasvua vuoteen 2022 verrattuna. Vuonna 2022 markkina-arvio oli 7,1 miljoonaa euroa. Digitaalinen audiomainonta, mukaan lukien podcastit ja muut digitaalisen audion alustat, on nousemassa yhä keskeisempään rooliin mainosmaailmaa. Suomessa kasvun myötä toimijoiden odotetaan investoivan yhä enemmän sektoriin tulevina vuosina.

lue lisää

23.05.2024

Verkkomainonta vuoden 2023 tasolla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2024 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 164 miljoonaa euroa. Vuoden 2023 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä laski muutaman prosentin kymmenesosan. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa kasvua, ollen Q1/2024 aikana 57 %.

lue lisää

16.05.2024

Vaikuttajamarkkinoinnin määrä 7 % kasvussa vuonna 2023

IAB Finlandin ja vaikuttajatoimistojen yhteisen selvityksen perusteella vaikuttajamarkkinoinnin kokonaismarkkina Suomessa vuonna 2023 oli 56,1 miljoonaa euroa. Vuoteen 2022 verrattuna kasvua oli noin 7 %.

lue lisää