Icon
Vain intohimolla markkinajohtajaksi Uutiset & blogi

Vain intohimolla markkinajohtajaksi

16.12.2015 | Dingle Oy

Siitä on kohta 15 vuotta kun joka kylässä ja kaupungissa perustettiin Google-toimistoja. Aika oli uudistava, ja monella yrittäjällä oli evankeliumi kerrottavana.

Hakusanatoimistojen menestys perustui ylivoimaisiin tuloksiin, joita moni tuotti liian halvalla. Yrittäjät valvoivat öitä, optimoivat, kekkailivat ja kikkailivat, kunnes trafikointi ja myyntiin ohjaaminen oli mahdollisimman halpaa. Asiakas nauroi matkalla pankkiin.

Aivan viime vuosina verkossa ostettavissa oleva media on kokenut vielä suuremman murroksen. Yhtäkkiä kaikilla mainostajilla kenkäkaupasta konglomeraattiin on käytössään mitä hienoimpia automaation, data-kohdennuksen ja hinnoittelun mahdollisuuksia. Viimeisen vuodenkin aikana verkkomedia on muuttunut niin paljon, että aikaansa seuraavat optimoijat huomaavat mainostavansa joulumarkkinoilla täysin eri tavalla kuin vuoden alussa.

Näemmekö tänään samaa intohimoa mainonnan ammattilaisten silmissä kuin vuosituhannen alussa? Optimoidaanko mainostajien kampanjoita pikkutunneille asti? Miksi ei?

Moni toimija pelkää hakukonemainostoimistojen lyhyeksi jäänyttä elinkaarta, eikä uskalla tarjota läheskään tarvittavaa määrää optimointia ja analyysia voittaviin tuloksiin. Hinku kaikkikanavaisuuteen on niin suuri, ettei yksittäisen kanavan saatikka mainoksen tuloksille uskalleta panna painoarvoa, vaikka markkinajohtajien benchmarkit todistaisivat toisin.

Mainostajalle on kultakaivos löytää oikeat ihmiset oman maksetun mainonnan tekijöiksi. Oman alasi markkinajohtajuus voi olla analyytikkojen, strategien ja nörttien intohimosta kiinni. Siitä intohimosta kannattaa maksaa.

Kirjoittaja Juho Jokinen on Dinglen toimitusjohtaja. Hän perusti Dinglen vuonna 2009 auttamaan yrityksiä hyötymään sosiaalisesta mediasta ja on sen jälkeen kasvattanut Dinglestä yli 60 sosiaalisen liiketoiminnan ammattilaisen yrityksen joka on auttanut brändejä ja yrityksiä hyötymään digitalisaatiosta. Hänet löytää Facebookista, Twitteristä ja LinkedInistä.


Dinglen aikaisemmat IABlogikirjoitukset:

Markkinoijan seitsemän syntiä
Mitä on sosiaalinen myynti?
Jokainen yritys tarvitsee oman päätoimittajan
Yhteisömanagerin arki, osa 2: Asiakaspalvelun ytimessä
Sponsorointi hyvän sisällön moottorina
Kahdesta kampanjasta kahteensataan tarinaan
Johda joukkosi kohti digitaalisuutta ja avoimuutta
Oikeaan aikaan oikeassa paikassa: konteksti on uusi musta
Kampanjoista jatkuvaan markkinointiin
Video: Sosiaalinen media kyykyttää

IABlogin Facebook kommentit

BLOGI
MIXX Awards - Usein kysytyt kysymykset

Älä jätä hakemusta laittamatta. Tässä on useimmin kysytyt kysymykset koskien IAB MIXX Awards kilpailua. Jos kysymyksiä herää lisää, laitathan viestiä Miralle.

lue lisää

21.03.2023

MIXX Awards - Usein kysytyt kysymykset

Älä jätä hakemusta laittamatta. Tässä on useimmin kysytyt kysymykset koskien IAB MIXX Awards kilpailua. Jos kysymyksiä herää lisää, laitathan viestiä Miralle.

lue lisää

06.03.2023

Digitaalinen ulkomainonta 30 % kasvussa vuonna 2022

IAB Finlandin Digitaalisen ulkomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiulkomainonnan määrä Suomessa vuonna 2022 oli noin 46,5 miljoonaa euroa. Vuoteen 2021 verrattuna kasvua on hieman alle 30 % kun vastaavana aikana koko ulkomainonnan markkina kasvoi 21 %.

lue lisää

03.02.2023

Verkkomainonta 10 % kasvussa vuonna 2022

Mediamainontaan käytettiin vuonna 2022 yhteensä 1 328 miljoonaa euroa, mikä on 4,1% enemmän kuin edellisvuonna. Verkkomedia oli suurin mediaryhmä (53%) ja verkkomainonnan (+9,8 %) lisäksi kasvussa oli myös radiomainonta (+3,6 %), ulkomainonta (+20,7 %) sekä elokuvamainonta (+76,8 %).

lue lisää

13.01.2023

IAB Finland 2023 - Kattoteemana vastuullisuus

IAB:n vuoden 2023 painopistealueet tukevat niin mainostajien, julkaisijoiden kuin palveluntarjoajien liiketoimintaa. Kattoteemana on digimainonnan vastuullisuus ja muut painopisteet ovat digitaalisen osaamisen ja ymmärryksen kasvattaminen, verkkokauppamarkkinointi sekä mainonnan kohdentaminen ja mittaaminen. IAB:n toiminnassa on tänä vuonna mukana ennätysmäärä jäseniä sekä Industry ja Premium -kumppaneita.

lue lisää