Icon
Väärä rivin pituus vesittää verkkomainoksesi Uutiset & blogi

Väärä rivin pituus vesittää verkkomainoksesi

11.10.2012 | Katleena Kortesuo

Kun rustaat tekstipohjaisia verkkomainoksia, uutiskirjeitä tai meilisuoria, kiinnitä huomiota rivin pituuteen. Sekä liian lyhyt että liian pitkä rivi hidastavat lukemista.

Jos teet liian lyhyitä rivejä, silmäileminen on hankalaa ja katse nykii eteenpäin. Lukija ei omaksu tietoa.

Jos taas teet liian pitkiä rivejä, lukijan silmä ”eksyy” palatessaan rivin alkupäähän, jolloin lukija saattaa jatkaa lukemista väärältä riviltä.

Hassuinta on, että osa mainostajista luottaa rivien pituussuosituksiin, jotka on poimittu englanninkielisistä tutkimuksista. Ikävä kyllä näiden tutkimusten raja-arvot ovat yhtä hyödyttömiä suomen kielessä kuin pikkukengät pakkasella. Englannin kielen rakenne on niin erilainen kuin suomen, että suositukset menevät pahasti metsään.

Esimerkiksi Facebookin mainosten palstaleveys on optimaalinen englannin kielelle, ei suomen. Sille asialle emme ikävä kyllä voi tehdä mitään.

Ei liian lyhyitä rivejä

Jaana Simolan väitöstutkimuksessa tänä vuonna todettiin, että koehenkilöiden on vaikea lukea tekstejä, joissa on vain yksi tai kaksi sanaa rivillä. Simola suositteleekin paremmaksi vaihtoehdoksi 5–7 sanan rivejä.

Pirautin Simolalle ja kysyin, mikä mahtaa olla rivin enimmäismitta. Hänen tutkimuksensa ei kuitenkaan keskittynyt siihen, joten Simolalla ei ollut antaa vastausta. Niinpä maksimimittaa pitää etsiä muualta.

Mikä on liian pitkä rivi?

Aikanaan kun tein ensimmäisiä tietokirjojani 1990-luvun lopussa, päätoimittaja muistutti minua nyrkkisäännöstä: keskimäärin 11 sanaa per rivi. Tämä fakta nojasi kokemusperäiseen tietoon, mutta varsinaista tutkimusta asiasta ei ollut tehty.

Niinpä tein mukatieteellisen tutkimuksen Twitterissä. Julkaisin tekstin, jossa rivit pitenivät vähitellen ja pyysin lukijoita kommentoimaan, missä kohtaa lukeminen vaikeutui. Ensimmäiset alkoivat kokea vaikeuksia 14-sanaisen rivin kohdalla. Kannattaa siis kirjoittaa tätä lyhyempiä rivejä, jotta kokemattomampikin lukija saa selvän.

Jos haluat, että tekstistäsi saa selvän, kirjoita 5–11-sanaisia rivejä. Tämä pätee verkkomainonnan lisäksi myös suorakirjeisiin, uutiskirjeisiin ja sähköposteihin.

Lähteitä

Sanojen pituudet suomen kielessä:

http://www.kotus.fi/index.phtml?s=2451

Rivin pituus englanninkielisessä verkkotekstissä:

http://viget.com/inspire/the-line-length-misconception

Rivin pituus ja luettavuus englanninkielisessä verkkotekstissä:

http://psychology.wichita.edu/surl/usabilitynews/72/LineLength.asp

Lyhyen rivin vaikutus suomenkielisessä tekstissä (Jaana Simola):

https://helda.helsinki.fi/handle/10138/28226

IABlogin Facebook kommentit

Artikkeli Kvartaalitiedotteet Uutiset
Verkkomainonta maltillisessa kasvussa vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 toisella kvartaalilla oli noin 179 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi +1,4 prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta oli Q2/2025 aikana +56 %.

lue lisää

23.09.2025

Verkkomainonta maltillisessa kasvussa vuoden toisella kvartaalilla

Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 toisella kvartaalilla oli noin 179 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi +1,4 prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta oli Q2/2025 aikana +56 %.

lue lisää

23.09.2025

Attention ja vastuullisuus – digimainonnan uusi voimapari

Digimainonnassa puhutaan yhä enemmän attentionista – siitä, että henkilö todennettavasti katsoo tai kuulee mainosta, jolle on altistunut. Samalla vastuullisuus on noussut keskeiseksi teemaksi, ei vain yritysten arvoissa vaan myös konkreettisissa mediavalinnoissa ja tuotantotavoissa. Kun suunnittelet kampanjaa, attentionin ja vastuullisuuden yhdistäminen ei ole vain mahdollista – se on luonnollinen osa modernia, eettistä ja tehokasta mainontaa.

lue lisää

13.08.2025

Nimitysuutinen: IAB Finlandin uusi vetäjä kasvoi digimarkkinoinnin osaajaksi nuorten mukana

Anni Lintula aloitti 1. elokuuta IAB Finlandin toiminnanjohtajana. Aiemmin hän on toiminut muun muassa A-lehtien B2B-liiketoiminnan johtajana, yritysasiakkuuksien luovana johtajana ja nuorten medioiden liiketoiminnan johtajana. Lintulalla on myös taustaa palkittujen digimainonnan konseptien kehittäjänä. Koulutukseltaan hän on valtiotieteiden maisteri Helsingin yliopistosta.

lue lisää

19.06.2025

Anni Lintula IAB Finlandin toiminnanjohtajaksi

IAB Finlandin hallitus on nimittänyt Anni Lintulan organisaation uudeksi toiminnanjohtajaksi. Hän aloittaa tehtävässään 1.8.2025.

lue lisää