Vuoden muutoksentekijä 2019 on Inna-Pirjetta Lahti
Digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntijayhteisön IAB Finlandin jäsenet ja sidosryhmäläiset ovat valinneet järjestyksessään kolmannen Vuoden muutoksentekijän. Vuodesta 2017 jaettu Vuoden muutoksentekijä -titteli on kunnianosoitus, joka myönnetään alan ratkaisuhenkiselle asiantuntijalle, joka on tehnyt pioneerimaista työtä digitaalisen markkinoinnin sanansaattajana tai siihen liittyvän osaamisen tai tuotteistamisen kehittäjänä.
IAB Finlandin Hot or Not 2020 -seminaarissa 10.12.2019 valittu Vuoden muutoksentekijä 2019 on Inna-Pirjetta Lahti, joka on vastuullisen vaikuttajamarkkinoinnin edelläkävijä ja kasvuyritys PING Helsingin perustaja sekä toimitusjohtaja.
- Muutoksen tekeminen vaatii rohkeutta ja olen todella otettu tästä digitaalisen markkinoinnin edelläkävijöitä saamastani tunnustuksesta. PING Helsingissä uskomme siihen, että tulevaisuuden markkinointi on inhimillistä ja yhä useammin ihminen on media. Samaan aikaan digitaaliset ratkaisut ja tekoälyn mahdollisuudet kehittyvät huimaa vauhtia ja haluamme mahdollistaa kaikessa tekemisessämme digitaalisuuden ja inhimillisyyden onnistuneen liiton. On merkityksellistä saada tunnustusta muilta ammattilaisilta, se valaa uskoa, että teen oikeita asioita oikeista syistä, Lahti iloitsee.
- Kaikille vaikuttajamarkkinoinnin parissa työskenteleville tunnustus on osoitus siitä, että vastuullisen vaikuttajamarkkinoinnin kehittäminen ja somevaikuttajien yhteiskunnallisen roolin tiedostaminen on tärkeää kaiken kaupallisuuden rinnalla. Hyvä vaikuttajayhteistyö kunnioittaa ja palvelee kaikkia osapuolia, niin vaikuttajaa, markkinoijaa kuin yleisöjäkin.
Historian ensimmäinen Vuoden muutoksentekijä 2017 oli Nordic Morning Finlandin toimitusjohtaja Jukka Sundquist. Vuoden 2018 palkittu oli MarkkinointiKollektiivin perustaja, Sanomalla palkinnon saamisen aikaan luovaa tiimiä luotsannut ja nykyisin Leadoon CMO ja Partner, Santtu Kottila.
Vaikuttajamarkkinointi on näkynyt voimallisesti myös IAB Finlandin työryhmätoiminnassa ja julkaisuissa. Viimeksi alkuvuodesta 2019 julkaistiin Sisältömarkkinoinnin työryhmän asiantuntijoiden kattava ja ilmaiseksi ladattava Vaikuttajamarkkinoinnin opas, joka tehtiin yhteistyössä vaikuttajien, heitä edustavien toimistojen, medioiden sekä Kilpailu- ja kuluttajaviraston kanssa. Vuonna 2018 sama työryhmä julkaisi myös Poliittisen vaikuttajamarkkinoinnin suosituksen.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Inna-Pirjetta Lahti
toimitusjohtaja Ping Helsinki
050 376 0824 / inna@pinghelsinki.fi
Pasi Raassina
toiminnanjohtaja
IAB Finland
040 575 3726 / pasi.raassina@iab.fi
IAB Finland on digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin tulevaisuutta kehittävä yhteisö, joka tarjoaa koulutusta, kohtaamisia sekä puolueetonta asiantuntijatietoa. IAB Finland on osa kansainvälistä 27 Euroopan maan muodostamaan IAB Europe -yhteisöä.
www.iab.fi
www.iabeurope.eu
14.02.2025
Suomessa noin 15 miljoonaa natiivimainoseuroa vuonna 2024
IAB Finlandin sisältömarkkinoinnin työryhmä on julkaissut arvion natiivimainonnan määrästä Suomessa. Vuoden 2024 estimaatti on 14,6 miljoonaa euroa, jossa on laskua vuoteen 2023 verratuna noin 7 %.
lue lisää14.02.2025
Digitaalisen audiomainonnan kasvu jatkui Suomessa myös vuonna 2024
IAB Finlandin digitaalisen audiomainonnan työryhmän toteuttaman arvion mukaan digiaudiomainonnan markkina vuonna 2024 oli 9,5 miljoonaa euroa. Vuonna 2023 markkina-arvio oli 9,3 miljoonaa euroa ja sitä edeltävänä vuonna 2022 7,1 miljoonaa euroa.
lue lisää23.01.2025
Digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaatti uudistuu – pysy ajan tasalla muuttuvassa maailmassa
Digimarkkinoinnin, mainonnan ja median maailma kehittyy nopeammin kuin koskaan aiemmin. Alan ammattilaisena tiedät, miten tärkeää on pysyä ajan tasalla uusista trendeistä, työkaluista ja parhaista käytännöistä. Siksi me IAB:llä päivitämme jatkuvasti digimarkkinoijan ja -myyjän sertifikaattia – vastaamaan tämän päivän ja huomisen haasteisiin.
lue lisää20.01.2025
Uusi IAB:n jäsenetu vuodelle 2025: Foorumit
IAB Finland aloittaa uudet jäsenille suunnatut foorumit helmikuussa 2025. Ensimmäiset foorumit keskittyvät kahteen IAB:n jäsenkyselyssä erittäin tärkeäksi koettuun teemaan: tekoälyyn sekä mainonnan tuloksellisuuteen. Foorumit keskittyvät 100% osallistujien omaan oppimiseen ja ne ovat avoinna kaikille IAB:n jäsenille. Pidämme yhteisen infotilaisuuden foorumeista tiistaina 11.2.2025 klo 9:00 Teamsissa. Tule mukaan tutustumaan foorumeihin ja lue myös alta yleisimmät kysymykset foorumeihin liittyen.
lue lisää
