
Verkkomainonta lohkaisi puolet mainoskakusta vuonna 2021
Mediamainonnan määrä Suomessa kasvoi vuonna 2021 +13,4 % yltäen kaiken kaikkiaan 1 275,8 miljoonaan euroon. Koronapandemia vaikutti tunnetusti mainonnan määrään vuonna 2020, mutta vuosi 2021 palautti volyymin jo hieman vuoden 2019 yli. Eri mediaryhmisä nopeiten kasvoi verkkomediamainonta, joka kattaa jo 50 % kaikesta mediamainonnasta. Verkkomainonnan sisällä kaikki vertailtavissa olevat alakategoriat kasvoivat vuoden 2021 aikana.
2021 milj. € | osuus-% | muutos-% vrt. 2020 | |
Mediamainonta yhteensä |
1275,8 | +13,4 | |
Mainonta painetussa mediassa | 278,3 | 21,8 |
+1,6 |
Painetut sanoma- ja kaupunkilehdet | 226,7 | 17,8 | +2,7% |
Sanomalehdet, painettu | 190,6 | 14,9 | +3,0 |
Kaupunki- ja noutolehdet, painettu | 36,1 | 2,8 | +1,2 |
Painetut aikakauslehdet | 51,6 | 4,0 | -2,9 |
Yleisölehdet, painettu | 15,7 | 1,2 | -5,9 |
Ammatti- ja järjestölehdet, painettu | 28,2 | 2,2 | +1,6 |
Asiakaslehdet, painettu | 7,7 | 0,6 | -11,5 |
Mainonta sähköisessä mediassa | 932,9 | 73,1 | +17,2 |
Televisio | 227,5 | 17,8 | +9,1 |
Radiomainonta | 65,6 | 5,1 | +17,8 |
Verkkomainonta | 637,3 | 50,0 | +20,5 |
Display | 145,5 | 11,4 | * |
Outstream video | 4,1 | 0,3 | * |
Instream video | 28,5 | 2,2 | +17,3 |
Luokiteltu ilmoittelu | 50,0 | 3,9 | +21,7 |
Muu mainosmuoto | 3,8 | 0,3 | +33,8 |
Some | 194,6 | 15,3 | +29,6 |
Hakusanamainonta | 210,8 | 16,5 | +16,0 |
Elokuvamainonta | 2,6 | 0,2 | -4,8 |
Ulko- ja liikennemainonta | 64,5 | 5,1 | +15,5 |
*Outsream eroteltu Displaysta tammikuusta 2021 alkaen, näiden osalta muutos-% eivät ole vertailukelpoisia
Lähteet: Kantar & IAB Finland
*Luvut perustuvat Kantarin kuukausiseurantaan ja erillistutkimukseen yhteistyössä media-alan liittojen kanssa.
*Haku- ja somemainonnan määrän luvut ovat IAB Finlandin estimaatteja, joiden pohjana on paikallisilta media- ja digitoimistoilta kerätty näyte. Markkinoijien suorat ostot sekä tiedonkeruun ulkopuolelle jäävien toimistojen ostot estimoidaan.
Lisätietoja:
Pasi Raassina, toiminnanjohtaja, IAB Finland ry, 040 575 3726, pasi.raassina@iab.fi
04.06.2025
Verkkomainonta kasvussa Q1/2025
Verkkomainonnan määrä vuoden 2025 ensimmäisellä kvartaalilla oli noin 169 miljoonaa euroa. Vuoden 2024 vastaavaan kvartaaliin verrattuna digimainonnan määrä nousi noin kolme prosenttia. Verkkomainonnan osuus kaikesta mediamainonnasta jatkaa hidasta kasvua, ollen Q1/2025 aikana 59 %.
lue lisää20.05.2025
Vastuullisuus markkinoinnissa – välttämättömyys vai kilpailuetu?
Viime vuosina vastuullisuus on noussut yhdeksi kuumimmista puheenaiheista yritysmaailmassa – eikä syyttä! Se ei ole enää vain trendisana, vaan strateginen valinta, joka vaikuttaa niin brändiin, asiakassuhteisiin kuin yrityksen pitkän aikavälin menestykseen. Mutta mitä vastuullisuus markkinoinnissa oikeastaan sisältää?
lue lisää24.04.2025
IAB-Foorumit toukokuussa 2025 - Tekoäly markkinoinnissa ja mainonnan tuloksellisuus
Foorumit ovat uusi IAB:n jäsenetu, jossa keräämme kaikki foorumeiden aihealueista kiinnostuneet yhteen oppimaan. IAB:n jäsentutkimuksen mukaan tekoälyn hyödyntäminen sekä markkinoinnin tuloksellisuus koetaan kaikkein mielenkiintoisimmiksi teemoiksi vuonna 2025 ja siksi keskitymme juuri näihin teemoihin,
lue lisää08.04.2025
REKRY: Toiminnanjohtaja - IAB Finland
Oletko digitaalisen mainonnan ja markkinoinnin asiantuntija, joka haluaa vaikuttaa koko toimialan tulevaisuuteen? IAB Finland etsii kokenutta ja intohimoista Toiminnanjohtajaa johtamaan järjestön toimintaa ja kehittämään suomalaista digitaalista ekosysteemiä yhdessä alan johtavien toimijoiden kanssa.
lue lisää